بهترین اکسس پوینت و مودم های 2024

بهترین اکسس پوینت و مودم های 2024

اکسس پوینت و مودم از جمله تجهیزات شبکه به حساب می آیند که بسته به عملکرد و وظیفه ای که دارند ما از آن ها در شبکه های خود برای دسترسی و اتصال به اینترنت استفاده می کنیم. علاوه بر این هرکدام باهم دیگر تفاوت ها هایی دارند و مزایای و معایب خاص خود را دارا می باشند.

اکسس پوینت (Access Point) ، یکی از سخت افزار ها و تجهیزات شبکه است که ارتباط بی سیم را برای کاربران اینترنت مهیا می کند تا بتوانند با دستگاه های بی سیم خود به شبکه اینترنت متصل شوند.

اما مودم (Modem) یک سخت افزاری است که می توانیم از طریق آن اینترنت را به محیط خانه و یا شرکت خود به وسیله کابل ها بیاوریم.

حال اینکه اکسس پوینت و مودم چیست و چه تفاوت هایی باهم دارند؟ و هرکدام چه کارایی و مسئولیتی را دارد؟، میخواهیم در این مقاله به آن بپردازیم و ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

اکسس پیونت و مودم

نحوه کار مودم و اکسس پوینت

 

آنچه در این مقاله خواهید آموخت

اکسس پوینت چیست؟

کاربرد اکسس پوینت

انواع اکسس پوینت ( access point)

مزایای اکسس پوینت

معایب اکسس پوینت

نکات مهم در انتخاب AP

بهترین اکسس پوینت های سال 2024

مودم چیست و چه کاربردی دارد ؟

انواع مودم ها

بهترین مودل های مودم 2024

تفاوت اکسس پوینت و مودم چیست؟

کدام یک بهتر عمل می کند؟

 

اکسس پوینت ( access point) چیست؟

اکسس پوینت یا به اختصار AP، وسیله ای است که خود به وسیله کابل اترنت یا بی سیم به مودم یا روتر وصل شده و سپس با کمک آن یک شبکه محلی یا همان WLAN( Wireless Local Area Network) را برای ما ایجاد میکند، و با استفاده از آن می توانیم به صورت بی سیم با استفاده از دستگاه های وایرلس خود که قابلیت اتصال به پورت های شبکه و ارتباط کابلی را ندارند به اینترنت متصل شویم.

اکسس پوینت ها در واقع تمام سیگنال های رادیویی را در فاصله مشخص شده ای دریافت و ارسال می کنند، که این سیگنال ها شامل وای فای (Wi-Fi) هم می شود.

از اکسس پوینت در محیط های خانگی و اداری و شبکه های عمومی ممکن است به عنوان هات اسپات (hotspot) مورد استفاده قرار گیرد. امام موارد استفاده دیگری هم دارد.

اکسس پوینت ها براساس مدل و طراحی خود، امکان اتصال تعداد کاربر خاصی را به ما بدهد برای مثال در مدل های نسل قدیم امکان اتصال 10 الی 20 دستگاه را داشته، اما در مدل های جدید امکان اتصال 100 الی 300 دستگاه را به ما می دهد.

AP ‌های مدرن می‌توانند دارای تعداد زیادی رادیو که در فرکانس‌های مختلف فعالیت می‌کنند باشند. استاندارد بی‌سیم Wi-Fi امکان فعالیت در باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز را فراهم می‌کند.

کاربرد اکسس پوینت

ما از اکسس پوینت ها در محیط های مختلفی استفاده میکنیم و برحسب محیطی که دارند نحوه کارکردن شان هم متفاوت هست مثلا ما از AP در ساختمان ها، شرکت ها، دکل های مخابراتی و تلفن استفاده میکنیم که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

  • شبکه بی سیم خانگی:

می توانیم با استفاده از اکسس پوینت یک شبکه وای فای ( Wi-Fi) در خانه ایجاد کنیم و به عنوان یک روتر از آن برای اتصال دستگاه های خود به آن استفاده                کنیم.همچنین میتوان به عنوان یک ریپیتر(repeater) یا تکرار کننده هم استفاده کرد.

  • شبکه بی سیم در محیط تجاری:

    در مکان هایی مثل دفتر کار، فروشگاه ها، رستوران ها، شرکت ها و هتل ها برای ارائه اینترنت به مشتریان و کارمندان نیاز به شبکه اینترنت بی سیم باشد، و ما به کمک اکسس پوینت میتوانیم این امکان را فراهم کنیم تا دستگاه ها به آن شبکه به صورت بیسیم متصل شوند.

    شبکه بی سیم در محیط تجاری

  • گسترش شبکه بی سیم :

گاهی در یک محیط که از قبل یک شبکه بی سیم وجود داشته است، با افزایش تعداد دستگاه ها که به صورت بی سیم به شبکه وصل می شوند، نیاز است تا                  یک یا چند اکسس پوینت برای گسترش پوشش بی سیم استفاده کنیم.

انواع اکسس پوینت ( access point)

اکسس پوینت ها براساس نحوه کار، نحوه نصب و … به دسته های مختلفی تقسیم میشوند که در زیر آن ها را دسته بندی کرده و به شما معرفی می کنیم.

  1. تجاری

    که خود به دو دسته hospitality Access Point و Enterprise Access Point تقسیم میشوند.
    دسته اول یعنی اینترپرایز مناسب برای محیط های تجاری که کاربران زیادی دارد مثل هتل ها ، رستوران ها، سوپرمارکت ها و …
    مانند Aruba 500H Hospitality WiFi-6 Access Points .
    دسته دوم یعنی اینترپرایز ها مناسب برای شرکت ها و مکان های بزرگی که امنیت نسبتا بالایی دارند استفاده میشوند.
    مانند Cisco AP, Huawei AP, Aruba AP, Ruckus AP,

  2. براساس نحوه و محل نصب

    اکسس پوینت ها براساس نحوه نصب به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم می شوند.
    اکسس پوینت دیواری که به آن اکسس پوینت پنلی هم گفته میشود نوعی از اکسس پوینت ها است که در داخل دیوار نصب می شود و ظاهر نسبتا کوچک و بهتری را دارد و سرعت آن معمولا 150 تا 300Mbps است.
    اکسس پوینت سقفی که مستقیم روی سقف یا دیوار نصب می شود و ظاهر های مختلفی را هم دارد. این Access point ها می توانند تک فرکانس یا دو فرکانس بوده و به صورت کلی نسبتا به نوع دیواری خود فرکانس بالاتری را دارند.

    اکسس پوینت بر اساس نصب

    اکسس پیونت دیواری یا سقفی

  3. براساس فرکانس : تک فرکانس و دو فرکانس

    تک فرکانس یا single-frequency معمولا به اکسس پوینت AP بی‌سیم اشاره دارد یا همان وای فای که از باند G4 پشتیبانی می‌کند، و نرخ انتقال معمولا بین Mbps 150 تا Mbps 450 است، اما مقاومت در برابر تداخل یا anti-interfrence در اکسس پوینت  تک‌فرکانسی نسبتا ضعیف است.
    دو فرکانس یا Dual-frequency، یک اکسس پوینت بی‌سیم است که همزمان از باند  2.4G و 5.8G پشتیبانی می‌کند، گفته می‌شود. در هنگام استفاده، ترمینال موبایل می‌تواند دو سیگنال WiFi را با نرخ انتقال بالاتر و تعداد تجهیزات بیشتری جستجو کند.

    تاثیر فرکانس بر اکسس پیونت

  4. براساس مستقل و کنترلی

    اکسس پوینت مستقل که به آن standalone هم گفته می شود، بیشتر در محیط‌ هایی با تقاضای بالا استفاده می‌شود. این AP ها دارای پیکر بندی، رمز گذاری، آپدیت و تنظیمات مدیریت متمرکز هستند و برای اینکار نیازمند یک کنترل کننده بی‌سیم اختصاصی است و تنها از طریق پیکر بندی کنترل‌کننده بی‌سیم قابل استفاده می باشد. همچنین راه اندازی این نوع اکسس پوینت ها هزینه بالاتری را در بر خواهد داشت.
    اکسس پوینت کنترلی یا Controller Needed، دستگاه ‌هایی هستند که اکثرا در خانه ‌ها و شبکه ‌های کوچک استفاده می‌شوند، با قابلیت‌ های نسبتا کامل. به طور کلی، این نوع اکسس پوینت می‌تواند دسترسی، احراز هویت، مسیر یابی، VPN، ترجمه آدرس و حتی توابع فایروال را پیاده‌سازی کند.

    اکسس پوینت کنترلر و مستقل

    اکسس پوینت کنترلر و مستقل

  1. براساس استاندارد های شبکه

    با استاندارد های مختلف، اکسس پوینت ها فرکانس‌ های مختلفی ارائه خواهند داد. که در جدول زیر چند مورد از استاندارد ها و نحوه ارائه فرکانس های آن ها نشان داده شده است

    نسل

    Wi-Fi 4

    Wi-Fi 5

    Wi-Fi 6

    Wi-Fi 6E

    پروتکل

    802.11n

    802.11ac

    802.11ax

    802.11ax

    تاریخ انتشار

    2009

    2013

    2018

    2020

    باند فرکانس

    2.4Ghz, 5Ghz

    5Ghz

    2.4Ghz, 5Ghz

    2.4Ghz, 5Ghz, 6Ghz

  2. براساس محیطی ( داخلی و خارجی)

    اکسس پوینت های خارجی به دلیل مواجه بودن با شرایط مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، دمای بسیار گرم یا سرد، رطوبت زیاد و … باید به گونه ای طراحی شوند که محکم تر و مقاوم تر بوده و همچنین طول عمر بیشتری را داشته باشند. همچنین این نوع اکسس پوینت ها دارای سیگنال های قوی تری هستند.
    اما اکسس پوینت های داخلی به دلیل اینکه در محیطی امن تر نسبت به اکسس پوینت های خارجی هستند نیاز به موارد گفته شده، ندارند. همچنین از نظر سیگنال ضعیف تر ممکن هست عمل کنند.

    اکسس پیونت خارجی

    اکسس پیونت خارجی

  3. اکسس پوینت POE

    این نوع اکسس پوینت دارای پشتیبانی از PoE یا Power over Ethernet است. با استفاده از PoE، دستگاه اکسس پوینت می تواند به طور مستقیم از طریق کابل Ethernet برق مورد نیاز خود را دریافت کند، بدون اینکه نیازی به منبع تغذیه جداگانه داشته باشد.

  4. اکسس پوینت مش ( Mesh Access Point )

    این نوع اکسس پوینت نوعی پیاده سازی شبکه بی سیم است که از تعدادی Access Point به نام های Mesh Point  تشکیل شده است.
    مش پوینت ها به صورت خودکار با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و اطلاعات را از طریق مسیرهای مختلف انتقال می دهند. این موضوع به پوشش بی سیم در محیط های وسیع و قابل توسعه کمک بسیار زیادی می کند.

اکسس پوینت و مزایای آن

از جمله مزایای اکسس پوینت که می توان به آن اشاره کرد عبارت اند از:

  1. دسترسی کاربران بیشتر

    یک روتر بی‌سیم معمولی تنها می‌تواند حدود ۱۰-۲۰ کاربر را به اینترنت وصل کند، در حالی که یک اکسس پوینت قادر است بیش از ۵۰ یا حتی صد ها کاربر را به اینترنت وصل کند و علاوه بر این، قدرت قوی‌ تری برای ارسال و دریافت سیگنال دارد. به ویژه در مناطق بزرگ که نیازمند پوشش بی‌سیم است، یک اکسس پوینت AP دارای مزایا بیشتری نسبت به یک روتر بی‌سیم است.

  2. کاهش هزینه های مربوط به راه اندازی شبکه ها

    با توجه به کاهش هزینه های مربوط به کابل کشی و تجهیزات، امکان راه اندازی شبکه در کمترین زمان ممکن وجود دارد، که این مورد باعث می شود تا مناسب برای شرکت های استارت آپی و شبکه های خانگی باشد.

  3. توانایی اتصال به شبکه در هر زمان و مکان

    با استفاده از اکسس پوینت های بی سیم، ما میتوانیم در هر زمان و مکانی که پوشش اینترنت بی سیم یا همان وایفای وجود داشته باشد، به شبکه متصل شویم

  4. قابلیت نصب در هر مکانی

    اکسس پوینت ها را می توان در هر مکانی که کابل اترنت و برق وجود دارد قرار دهیم. البته در مدل های جدید تر از این AP ها، قابلیت
    POE (Power Over Ethernet) یا همان انتقال برق از طریق کابل های اترنت، وجود دارد و لازم نیست که ما کابل کشی جداگانه برای برق داشته باشیم.

  5. قابلیت اشتراک گذاری اینترنت

    با نصب یک اکسس پوینت، ما می توانیم اینترنت خود را در محدوده پوشش با دیگران به اشتراک بگذاریم. این کار برای محیط های خانه یا شرکت ها برای به اشتراک گذاری با خانواده و همکاران و یا مشتریان خود مفید است.

  6. پوشش گسترده انتقال

    معمولاً، دامنه انتقال سیگنالی که یک روتر بی‌سیم می‌تواند پوشش دهد تنها چندین متر است، و اگر بیشتر از این محدوده باشد، سیگنال از دست می‌رود. با این حال، یک اکسس پوینت AP می‌تواند فاصله های بیشتری را پوشش دهد، (تا ۱۰۰-۳۰۰ متر)، و افزایش نقاط دسترسی بی‌سیم، پوشش سیگنال را به تناسب، گسترش می‌دهد و کاربران می توانند با آزادی در شبکه گردش کنند.
    این ویژگی به خصوص برای شرکت ‌ها که فضای اداری آن‌ها معمولاً بزرگتر است، و حتی برخی از آن‌ ها نیاز به ارتباط در سراسر ساختمان ‌ها دارند، و تعداد کاربرانی که به شبکه دسترسی دارند، بسیار زیاد است به گونه ‌ای که نیاز به پوشش شبکه بی‌سیم بزرگتری دارند، مفید می باشد. و بنابراین از مدیریت کابل‌ ها پرهیز می‌کنند.

  7. افزایش انعطاف پذیری

    از آنجایی که شبکه های بی سیم مکان‌ های تجاری معمولاً شامل استفاده گسترده ای از دستگاه ‌های بی‌سیم می‌شود و الگوهای شبکه ‌سازی مختلف باید بر اساس محیط و نیازها انتخاب شود. یک اکسس پوینت انواع مختلفی از mode ها را برای ما فراهم میکند، که به معنای بسیار انعطاف ‌پذیر بودن است.
    مانند اکسس پوینت ساده،  Wireless Client, Wireless Bridge, Multi-point Bridgeو غیره که  می‌تواند به همراه کنترل‌کننده access point بی‌سیم به صورت مرکزی مدیریت شود.
    همچنین با این ویژگی میتوانیم در برحسب نیاز، تعداد اکسس پوینت های خود را افزایش یا کاهش دهیم.

  8. اتصال چند گانه اکسس پوینت ( Multi-AP interconnection )

    اتصال چند گانه اکسس پوینت

    اتصال چند گانه اکسس پوینت

    شرکت ها می‌توانند شبکه بی‌سیم خود را بر اساس وضعیت واقعی خود انعطاف پذیر طراحی کند. اتصال چند اکسس پوینت می‌تواند بهره‌ های کامل خود را نشان دهد. Multi-AP applications معمولاً در کسب و کارها یافت می‌شوند اما به ندرت در منازل وجود دارند.
    در کسب و کار، پوشش یک AP تا حدودی محدود است، بنابراین برای گسترش پوشش شبکه ‌های بی‌سیم و اجازه دادن به مشتریان برای گردش به ‌طور بی ‌وقفه در شبکه، اتصال چند Access Point، انتخاب مورد علاقه ‌ای برای شرکت ها خواهد بود.

  9. محدود کردن دسترسی مهمان

    اکسس پوینت با ویژگی ‌های استانداردی که دارد می‌تواند از Captive Portal و Access Control List(ACL) پشتیبانی کند. در نتیجه می‌توانیم دسترسی مهمان را بدون تداخل در امنیت شبکه محدود کنیم.

معایب اکسس پوینت

اکسس پوینت ها علاوه بر اینکه مزایای بسیاری دارند اما همچنان معایبی را هم دارند که به چند مورد از آن ها در زیر می پردازیم.

  1. عدم کارکرد اکسس پوینت به تنهایی

    اکثر افراد برای ساخت یک شبکه بی سیم در ابتدا به جای، یک اکسس پوینت بی‌سیم، به روتر های بی‌سیم فکر می‌کنند. مگر اینکه یک هتل بزرگ یا مکان ‌های عمومی باشد.
    دلیل اصلی این است که یک AP بی‌سیم نمی‌تواند به تنهایی استفاده شود، و نمی‌تواند به صورت مستقیم به مودم ADSL متصل شود و نیاز به استفاده همزمان با تجهیزات دیگری مانند سوییچ‌ ها، کنترل‌کننده‌ها، هاب‌های اترنت و غیره دارد. بنابراین، اکثر افراد این را خیلی مزاحم و کمتر مناسب به عنوان یک روتر بی‌سیم می‌بینند.

  2. پایداری ضعیف

    شبکه‌های بی‌سیم هوا را به عنوان محیط انتقال در نظر می‌گیرند در حالی که شبکه‌های کابلی از کابل‌ها به عنوان محیط انتقال استفاده می‌کنند. از این طریق میفهمیم که شبکه کابلی سریع‌تر و پایدارتر از شبکه بی‌سیم است. اکسس پوینت بی‌سیم تنها زمانی کارایی خوبی دارد که نتوانیم یک شبکه کابلی را ایجاد کنیم باشد.

  3. امنیت پایین

    اکسس پوینت ها به دلیل که ارتباط بیسیم را برای ما ایجاد میکنند، امکان شنود شدن یا همان snooping را دارند و از نظر امنیتی نسبت به ارتباط کابلی ضعیف تر عمل میکنند.

  4. تداخل با دیگر شبکه های بیسیم

    اگر در محیطی که هستیم تعداد زیادی اکسس پوینت و شبکه بی سیم وجود داشته باشد این امکان وجود دارد که در فرکانس های مشابه تداخل ایجاد شود و این عمل باعث افزایش نویز و کم شدن ثبات شبکه میشود.

  5. نیاز به مدیریت

    هنگام استفاده از چندین اکسس پوینت در شبکه های بزرگ، ما نیاز به مدیریت آن ها داریم و هرکدام باید به صورتی تنظیم شوند که پوشش شبکه بی سیم ما به درستی کار کند

نکات مهم در انتخاب اکسس پوینت

در هنگام انتخاب و خرید یک اکسس پوینت ما باید به نکاتی توجه کنیم تا بتوانیم بر آن اساس بهترین اکسس پیونت مورد نیاز خود را تهیه کنیم. در ادامه به مواردی که باید به آن توجه کنیم می پردازیم.

  1. سنجیدن نیاز های خود

    در ابتدا باید ببینم نیاز ما برای تهیه یک access point چیست و در کجا می خواهیم از آن استفاده کنیم ( برای استفاده در خانه، شرکت کوچک یا بزرگ، هتل، فروشگاه ها و … ) و چه تعداد دستگاه قرار است به آن اکسس پوینت متصل شوند

  2. آنالیز کردن باند های فرکانسی

    ما باید قبل از انتخاب به باند ها فرکانسی تحت پوشش در منطقه خود و میزان قدرت آن ها توجه کنیم و با شناسایی کردن آن، سپس اقدام به انتخاب کنیم.

  3. تعیین ویژگی های مورد نیاز

    در هنگام انتخاب اکسس پوینت باید به این توجه کنیم که آن دستگاه چه ویژگی هایی را مدنظر ما هست که باید داشته باشد و این ویژگی ها میتواند شامل پشتیبانی از چندین VLAN، SSID، شبکه مهمان، تنظیمات QOS و همچنین داشتن آپشن های امنیتی بیشر و پیشرفته تری مثل WPA3 باشد.

  4. سنجیدن پوشش و ظرفیت

    به این معنا است که ما باید منطقه تحت پوشش و تعداد دستگاه های که به اکسس پوینت متصل می شوند را شناسایی کنیم و نقاطی که دسترسی بهتر به پوشش و ظرفیت آنتن را دارد پیدا کنیم.

  5. بررسی و استفاده از مدیریت متمرکز

    اگر قصد به راه اندازی چندین اکسس پوینت در آن مکان که خود داریم، بهتر است از یک سیستم کنترل کننده متمرکز استفاده کنیم تا بتوانیم به راحتی به تمام اکسس پوینت های خود دسترسی داشته باشیم و بتوانیم عیب یابی، پیکربندی و کنترل آن ها را انجام دهیم.

  6. خواندن نظرات و بازخورد ها و مقایسه کردن اکسس پوینت ها

    هنگام انتخاب بین چند مورد از اکسس پوینت ها بهتر است که بازخورد های مربوط به هرکدام را در سایت های مختلف بخوانیم و ویژگی های هرکدام را باهم مقایسه کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم

  7. مشورت کردن با کارشناسان فنی

    اگر قصد راه اندازی یک شبکه پیچیده هستید یا نیاز به مشاوره خصوصی دارید، باید با کارشناسان شبکه یا آی تی (IT) مشورت کنید تا بسته به نیاز های خاص خود، شما را به درستی راهنمایی کنند.

بهترین اکسس پوینت های سال 2024

در زیر به چند مورد از بهترین اکسس پوینت های سال 2024 در جهان پرداخته شده است که عبارت اند از:

 

TP-Link EAP690Eبهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6E (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 11000 Mbps

باند فرکانس: Quad-Band

میزان محدوده وای فای: Up to 2,000 Sq Ft ( 186 m2 )

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 1000

تعداد پورت: 1x10G Ethernet

Netgear WAX630بهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 6000 Mbps

باند فرکانس: Tri-Band

میزان محدوده وای فای:  Up to 3,500 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 600

تعداد پورت: 1×2.5G Ethernet + 1xGig Ethernet

Aruba Instant On AP22بهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 1800 Mbps

باند فرکانس: Dual-Band

میزان محدوده وای فای: Up to 2,000 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 75

تعداد پورت: 1xGig Ethernet

 

TP-Link Omada EAP670بهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 5400 Mbps

باند فرکانس: Dual-Band

میزان محدوده وای فای:  Up to 3,000 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل:  Up to 70

تعداد پورت: 1×2.5G Ethernet

 

Outdoor Cisco Meraki Go GR62بهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت: Unknown

میزان محدوده وای فای: Up to 500 feet

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 100

تعداد پورت: 1xGig Ethernet

 

Netgear WAX630E

بهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6E (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 7800 Mbps

باند فرکانس: Tri-Band

میزان محدوده وای فای:  Up to 3,000 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: 450

تعداد پورت: 1×2.5Gig LAN/WAN + 1 x 1 Gig LAN

 

Ubiquiti UniFi 6 Proبهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 5400 Mbps

باند فرکانس: Dual-Band

میزان محدوده وای فای: Up to 1,500 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 300

تعداد پورت: 1xGig Ethernet

 

EnGenius Fit EWS356-FITبهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت:  3000 Mbps

باند فرکانس: Dual-Band

میزان محدوده وای فای: Up to 1,500 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 40

تعداد پورت:1xGig Ethernet

 

Ubiquiti UniFi U6بهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6E (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 10,200 Mbps

باند فرکانس: Tri-Band

میزان محدوده وای فای: Up to 2,500 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 600

تعداد پورت: 1×2.5G Ethernet

 

Zyxel NWA50AXبهترین اکسس پوینت

استاندارد بیسیم: Wi-Fi 6 (802.11ax)

ظرفیت سرعت: 1800 Mbps

باند فرکانس: Dual-Band

میزان محدوده وای فای: Up to 1,200 Sq Ft

ظرفیت دستگاه متصل: Up to 30

تعداد پورت: 1xGig Ethernet

 

 

مودم چیست و چه کاربردی دارد ؟

مودم چیست؟

مودم مخفف کلمات Modulator/Demodulator است. مودم یکی از تجهیزات شبکه است که به عنوان یک دروازه بین ما و اینترنت، برای اتصال دستگاه‌ های متصل شده در شبکه به اینترنت استفاده می‌شود.

عملکرد اصلی یک مودم تبدیل سیگنال‌های آنالوگی (مقیاسی) که از سیم تلفن یا تار های فیبری می‌آیند به شکل دیجیتال است. در شکل دیجیتال، این سیگنال‌ های به شکل 0 و 1 ذخیره می‌شوند.

مودم می‌تواند همزمان هر دو وظیفه ماژولیت و دی ماژولیت را انجام دهد. مودم‌ها به طور عمده برای انتقال داده‌های دیجیتال در سیستم‌های شخصی استفاده می‌شوند. modem همچنین به عنوان یک مترجم سیگنال شناخته می‌شود زیرا یک سیگنال را به سیگنال دیگری ترجمه می‌کند.

مودم با عمل ماژولیت سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ ( از کامپیوتر یا دستگاه به سمت خط تلفن)، برای انتقال و سپس عمل دی ماژولیت، سیگنال ‌های آنالوگ دریافتی را به سیگنال‌ های دیجیتال( از سمت خط تلفن یا فیبر نوری به سمت کامپیوتر) تبدیل می کند.

انواع مودم ها

به صورت کلی دو نوع اصلی مودم وجود دارد ( سیمی و بی‌سیم). مودم‌های سیمی از کابل‌هایی مانند کابل‌های اترنت یا کابل‌های فیبر نوری برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر و همچنین به اینترنت استفاده می‌کنند.

مودم ‌های بی‌سیم از امواج رادیویی به جای کابل‌ها برای انتقال داده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون وجود کابل‌های فیزیکی بین آن‌ها استفاده می‌کنند.

برخی از مودم‌ها بی‌سیم همچنین روترهای داخلی دارند که امکان اتصال همزمان چند دستگاه (مانند کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها) از طریق اتصال Wi-Fi را فراهم می‌کنند. حال با وجود انواع مختلف مودم ها و ویژگی های متفاوتی که هرکدام دارند و مزایای مختلفی را ارائه می دهند، در زیر انواع مختلف مودم را برای شما آورده ایم.

  • مودم آنالوگ یا ( Dial Modem )

    رایجترین نوع مودم ها هستند که در اکثر مکان ها و خانه ها پیدا می شوند و نوع کار آن ها به این صورت است که برای اتصال به اینترنت به خطوط آنالوگ تلفن شهری وصل می شوند و تبدیل اطلاعات از حالت آنالوگ به دیجیتال و برعکس، را انجام می دهند.

  • مودم های دیجیتال ( Digital Modem )

    مودم دیجیتال نوعی از مودم است که برای تبدیل داده‌های دیجیتال به سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌شود. اطلاعات دیجیتال به صورت 0 و 1 هستند، برای این کار، فرآیند ماژولیت را انجام می‌دهد. و این مودم ها مانند مودم های آنالوگ از طریق خطوط دیجیتال تلفن به اینترنت متصل می شوند.

    هزینه این نوع اتصال و مودم ها نسبت به آنالوگ ها بیشتر بوده و بالاترین سرعت انتقال داده در این نوع مودم ها 46 کیلوبیت بر ثانیه است.

  • مودم های کابلی ( Cable Modem )

    مودم‌ های کابلی از طریق کابل هایی که به آن ها کواکسیال ( Coaxial ) گفته میشود، برقراری ارتباط بین سیستم‌های کامپیوتری و ارائه دهندگان خدمات اینترنت را فراهم می‌کنند. یک مودم کابلی کمک می‌کند تا از طریق شبکه‌های تلویزیون کابلی به داده‌ هایی با سرعت بالا دسترسی پیدا کنیم.
    اینگونه مودم‌ها معمولاً به دسکتاپ‌ها یا سیستم‌ها متصل می‌شوند و مانند دستگاه‌های خارجی عمل می‌کنند.

  • مودم های ماهواره ای ( Satellite Modem )

    این نوع از مودم ‌ها اتصال اینترنت را از طریق ظروف ماهواره‌ای فراهم می‌کنند. این نوع مودم با ارسال بیت‌های ورودی به سیگنال‌های رادیویی خروجی و برعکس کار می‌کند. شبکه اینترنتی که توسط این نوع مودم‌ها فراهم می‌شود، نسبت به سایر انواع مودم‌ها قابل اعتمادتر و کارامدتر است.

 

  • مودم های فیبر نوری ( Optical Modem )

    مودم های فیبر نوری یکی تجهیزات و مدرن برای اتصال به اینترنت می باشد که در این نوع مودم ها اینترنت از طریق کابل های فیبر نوری انتقال پیدا می کند به این صورت که پالس های نوری به داده های دیجیتالی تبدیل شده و برعکس.
    امکان اتصال به اینترنت فیبر نوری در مناطقی که دارای زیرساخت مخابراتی مناسب است، وجود دارد.

  • مودم های جیبی یا همراه

    این نوع مودم ها با استفاده از اینترنت همراه یا نسل 4 به بعد کار می کند و علاوه بر سرعت عالی که دارد، امکان اتصال به اینترنت در هر مکان و زمان را فراهم می کند. البته در صورت استفاده از سرویس دهنده های مطمئن اینترنت، مشکلی برای اینترنت به وجود نمی آید.

  • مودم GSM

    این نوع مودم ها مانند مودم های آنالوگ بوده اما برخلاف مودم های آنالوگ، به صورت بی سیم است که با شبکه مخابراتی GSM کار میکند و اطلاعات از طریق امواج رادیویی ارسال و دریافت می شود. این مودم ها معمولا برای ارسال پیامک مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مودم ADSL و VDSL

    ADSL و VDSL به ترتیب مخفف ‘خط اشتراک دیجیتال ناهمسان’ و ‘خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بالا’ هستند. همانطور که از اسم آن ها معلوم است ، VDSL از ADSL سریع‌تر است، اما هر دو فناوری جدیدتر و بهتری را نشان می‌دهند که برای انتقال داده‌ها از طریق خط تلفن مسی استفاده می‌شوند.

 

بهترین مودل های مودم 2024

در این بخش به چند مورد از بهترین مودم های سال 2024 در جهان خواهیم پرداخت.

  • مودم های کابلی

    ARRIS Surfboard S33
    Motorola MB7420
    Netgear CM500
    Netgear CM500
    Netgear CM600
    ARRIS SURFboard SB6183

  • مودم های فیبر نوری

    TP Link TX-VG 1530
    TP Link TX-6610
    Huawei HG8245H
    Huawei HG8546H
    U-tel G242

  • مودم همراه

    مودم سیمکارتی دی لینک DWR-910M
    دی لینک DWR-930M
    نزتک مدل NZT-77c
    آلکاتل BT71
    دی لینک DWR-933V
    هواوی HiLink Carfi E 8377
    نزتک مدل NZT-C99
    هواوی E5577C
    هواوی E5785

تفاوت اکسس پوینت و مودم

حال با توجه به اینکه با اکسس پوینت و مودم به خوبی آشنا شدیم به تفاوت های آن ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

از آن جا که می دانید ما از اکسس پوینت به تنهایی نمی توانیم استفاده کنیم و برای اتصال به اینترنت لازم است که AP خود را به یک سوئیچ، روتر یا مودم متصل کنیم.

در حالی که مودم خود مستقیم به اینترنت متصل می شود و ما با تهیه مودم هایی که چیپ ها روتر و وایرلس در آن ها به کار رفته است، می توانیم صرف نظر از خریدن اکسس پوینت، دستگاه های بی سیم خود را به آن متصل کنیم.

تفاوت دیگر در این است که مودم ها به عنوان دروازه اینترنت عمل کرده و برای استفاده از آن باید خط تلفن یا فیبر نوری داشته باشیم، همچنین مودم ها داده های صفر و یک کامپیوتر را به آنالوگ تبدیل کرده و برعکس. در حالی که اکسس پوینت یک شبکه محلی بی سیم یا همان WLAN را برای اتصال دستگاه ها بی سیم به اینترنت و تقویت سیگنال ها فراهم میکند.

کدام یک بهتر عمل می کند؟

نمی توان گفت که کدام یک بهتر عمل می کند، چون هر کدام به نوبه استفاده و عمکرد خود، خوب عمل میکنند.

اما به طور کلی اگر قصد ما تقویت سیگنال یا افزایش تعداد دستگاه بی سیم متصل به شبکه است ما به سراغ اکسس پوینت های می رویم، ولی اگر قصد ما استفاده خانگی در حد اتصال چند دستگاه بی سیم به اینترنت هست و نمی خواهیم هزینه اضافی ای بکنیم، می توانیم به سراغ مودم روتر ها برویم که برای ما هم کار مودم را کرده و هم به قابلیت اتصال بی سیم را می دهد.

جمع بندی

در این مقاله آموختیم که اکسس پوینت ( access point ) یکی از تجهیزات شبکه است که از طریق آن می توانیم  سیگنال های اینترنت را در شبکه خود تقویت کنیم همچنین برای اینکه بتوانیم کاربران بیشتری را به صورت بی سیم، ساپورت کنیم از اکسس پوینت ها استفاده می کنیم.

همچنین به این پرداخته شد که اکسس پوینت ها برحسب نوع و محیطی که هستند به انواع مختلف تجاری، داخلی، بیرونی، POE، مستقل و کنترلی، بر اساس استاندارد، تقسیم بندی می شوند و ما از آن ها در شبکه های خانگی، تجاری و گسترش شبکه خود استفاده می کنیم.

اکسس پوینت ها علاوه بر مزایایی همچون کاهش هزینه های کابل کشی، انعطاف پذیری شبکه، امکان نصب در هر مکان و … ، معایبی همچون پایداری ضعیف، امنیت پایین نسبت به اتصال کابلی، تداخل با دیگر شبکه ها و … را هم دارد.

در مقابل مودم ها دستگاه هایی هستند که به عنوان دروازه اینترنت شناخته شده و از طریق کابل های تلفن یا فیبر نوری داده ها را از حالت آنالوگ به دیجیتال و یا برعکس تبدیل کرده و در شبکه ارسال و دریافت میکند. همچنین یک مودم خود به تنهایی می تواند در شبکه برخلاف اکسس پوینت کار کند.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین در دوره مستر کلاس آی تی، علاوه بر آشنایی کامل و کاربردی با تجهیزات و شبکه های کامپیوتری، نحوه اجرا و کانفیگ کردن آنها را هم یاد میگیرید تا همه چیز را برای ورود به بازار شبکه به همراه داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید