علت سیاهی مانیتور ؟ 8 راهکار برای تصویر ندادن مانیتور

علت سیاهی مانیتور ؟ 8 راهکار برای تصویر ندادن مانیتور

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که کامپیوتر خود را روشن کنید و متوجه شوید که مانیتور سیاه است و هیچ تصویری نشان نمی دهد؟ تصویر ندادن و سیاهی مانیتور، می تواند یک مشکل سخت افزاری باشد، به خصوص اگر نیاز به استفاده از رایانه برای کار یا سرگرمی داشته باشید.

خوشبختانه، دلایل و راه‌حل‌هایی برای سیاهی مانیتور وجود دارد که در ادامه بررسی میکنیم. شما می‌توانید قبل از اینکه از مانیتور خود نا امید شوید، آن‌ها را امتحان کنید و اگر اثربخش بود در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

مانیتور خاموش

1. مانیتور روشن نیست.

اولین چیزی که در سیاهی مانیتور باید بررسی کنید این است که آیا مانیتور واقعا روشن است یا خیر. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما گاهی اوقات ممکن است دکمه پاور به طور تصادفی فشار داده شود یا سیم برق شل یا از پریز جدا شود. به دنبال یک دیود ساطع کننده نور (LED) در جلو یا پایین مانیتور باشید که وضعیت برق را نشان می دهد.

اگر LED خاموش است، دکمه روشن/خاموش را دوباره فشار دهید یا سیم برق و پریز دیوار را بررسی کنید. اگر LED روشن است اما صفحه همچنان صفحه روشن نمیشود، پس سیاهی مانیتور دلیل دیگری دارد.

2. کامپیوتر خواب است.

احتمال دیگر برای سیاهی مانیتور این است که رایانه در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی مانند Standby، Sleep یا Hibernate باشد. این حالت‌ها برای کاهش مصرف انرژی کامپیوتر در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، طراحی شده‌اند، اما گاهی اوقات باعث می‌شوند که مانیتور سیگنال کامپیوتر را از دست بدهد.

برای بیدار کردن رایانه، سعی کنید ماوس را حرکت دهید، روی دکمه‌های ماوس کلیک کنید یا هر کلیدی را روی صفحه کلید فشار دهید. اگر کار نکرد، دکمه پاور را روی رایانه فشار دهید. اگر رایانه پاسخ نداد، ممکن است لازم باشد دکمه پاور را برای چند ثانیه نگه دارید تا مجبور شوید خاموش شود و سپس دوباره آن را روشن کنید.

اتصالات شل یا نامناسب

3. اتصالات شل یا نامناسب

یکی دیگر از دلایل رایج برای سیاهی مانیتور این است که مانیتور سیگنال صحیح را از رایانه دریافت نمی کند به دلیل اتصالات کابل شل یا نامناسب. کابل انتقال داده مانیتور، کابلی است که مانیتور را به پورت ویدئویی کامپیوتر متصل می کند که می تواند VGA، DVI، HDMI یا DisplayPort باشد. اطمینان حاصل کنید که کابل محکم و به درستی در هر دو انتها قرار گرفته باشد و کابل آسیب نبیند یا خم نشده باشد.

همچنین مطمئن شوید که کابل به پورت ویدئویی به طور صحیح وصل شده باشد، زیرا ممکن است برخی از کامپیوترها بیش از یک پورت داشته باشند، مانند یکی در مادربورد و دیگری روی کارت ویدئو. اگر مطمئن نیستید از کدام پورت استفاده کنید، به دفترچه راهنمای رایانه خود مراجعه کنید یا پورت های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که پورت مناسب را پیدا کنید.

4. کابل دیگری را امتحان کنید.

اگر مانیتور در حال روشن شدن است و رایانه در خواب نیست، اما همچنان مشکل روشن نشدن و سیاهی مانیتور را دارید، ممکن است کابل انتقال داده مشکل داشته باشد. گاهی اوقات، کابل ممکن است معیوب باشد یا با مانیتور و یا کامپیوتر سازگار نباشد.

برای آزمایش این مورد، سعی کنید از کابل دیگری از همان نوع استفاده کنید یا اگر مانیتور و رایانه شما از گزینه های متعدد پشتیبانی می کنند، از نوع دیگری از کابل استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از کابل VGA استفاده می کنید، به جای آن از کابل DVI یا HDMI استفاده کنید یا برعکس. اگر مانیتور با کابل دیگری کار می کند، باید کابل اصلی را تعویض کنید.

افزایش روشنایی مانیتور

5. روشنایی و کنتراست را افزایش دهید

راه حل ساده دیگری که ممکن است برای سیاهی مانیتور کارساز باشد، تنظیم تنظیمات روشنایی و کنتراست مانیتور است. گاهی اوقات، مانیتور ممکن است روی سطح روشنایی یا کنتراست بسیار کم تنظیم شود، که باعث می شود صفحه سیاه یا بسیار تیره به نظر برسد. برای تغییر این تنظیمات، به دنبال دکمه‌ها یا دستگیره‌هایی روی مانیتور بگردید که به شما امکان می‌دهند به منوی مانیتور دسترسی داشته باشید یا روشنایی و کنتراست را مستقیماً تنظیم کنید.

اگر می‌توانید منوی مانیتور را ببینید، پس مانیتور کار می‌کند و فقط باید روشنایی و کنتراست را تا حدی راحت افزایش دهید. اگر نمی توانید منو را ببینید، به هر حال سعی کنید روشنایی و کنتراست را افزایش دهید، زیرا ممکن است برخی از مانیتورها اگر تنظیمات خیلی کم باشد، منو را نشان ندهند.

6. راه اندازی مجدد کامپیوتر

گاهی ممکن است کامپیوتر با مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری مواجه شود که مانع از ارسال سیگنال مناسب به مانیتور و در نتیجه سیاهی مانیتور شود. این ممکن است به دلیل یک فایل سیستم خراب، ویروس، مشکل درایور، خرابی سخت افزار یا خطای پیکربندی اتفاق بیفتد. برای رفع این مشکل، ممکن است لازم باشد کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

برای راه اندازی مجدد کامپیوتر، کلیدهای Ctrl+Alt+Del را به طور همزمان فشار دهید و از منوی ظاهر شده گزینه Restart را انتخاب کنید. اگر منو ظاهر نشد، دکمه پاور رایانه را چند ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا مجبور شود خاموش شود و سپس دوباره آن را روشن کنید.

7. POST نشدن کامپیوتر

اگر وقتی رایانه را روشن می‌کنید هیچ نشانه‌ای از حیات مانند صدای بوق، چراغ‌های چشمک زن یا فن‌های در حال چرخش نشان نمی‌دهد، ممکن است در تست خودکار روشن کردن (POST) ناموفق بوده باشد. POST یک فرآیند تشخیصی است که کامپیوتر هر بار که روشن می شود، برای بررسی عملکرد اصلی قطعات سخت افزاری و تنظیمات BIOS انجام می دهد.

اگر POST از کار بیفتد، کامپیوتر بوت نمی شود و مانیتور هیچ سیگنالی دریافت نمی کند و در نهایت با سیاهی مانیتور رو به رو میشویم. خرابی POST می تواند به دلایل مختلفی مانند باتری مرده، منبع تغذیه معیوب، مادربرد آسیب دیده، ماژول رم شل یا ناسازگار، یا پیکربندی نادرست بایوس ایجاد شود. برای عیب یابی این مشکل، ممکن است لازم باشد کیس کامپیوتر را باز کنید و قطعات سخت افزاری را بررسی کنید یا با یک تکنسین حرفه ای مشورت کنید.

مشکلات سخت افزاری مانیتور

8. مشکل سخت افزاری مانیتور

اگر هیچ یک از راه حل های بالا برای سیاهی مانیتور شما کار نمی کند، ممکن است مشکل از خود مانیتور یا خود کامپیوتر باشد. مانیتور ممکن است دارای نور پس زمینه معیوب، پنل LCD شکسته، برد مدار سوخته یا منبع تغذیه آسیب دیده باشد. هم چنین، رایانه ممکن است کارت گرافیک معیوب، CPU خراب، هارد دیسک خراب یا مادربرد معیوب داشته باشد.

برای تعیین اینکه کدام دستگاه مشکل را ایجاد کرده است، می توانید مانیتور را به رایانه دیگری وصل کنید یا مانیتور دیگری را به رایانه متصل کنید. اگر مانیتور با رایانه دیگری کار می کند یا رایانه با مانیتور دیگری کار می کند، دستگاه معیوب را شناسایی کرده اید.

اگر هر دو دستگاه با دستگاه های مختلف کار می کنند، ممکن است مشکل از سازگاری یا پیکربندی دستگاه ها باشد. در هر صورت ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر دستگاه داشته باشید یا از متخصصان کمک بگیرید.

جمع بندی

سیاهی مانیتور می تواند یک مشکل اساسی باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که مانیتور شما غیرقابل تعمیر است. دلایل و راه حل های زیادی برای این موضوع وجود دارد، از ساده تا پیچیده. با دنبال کردن مراحل این مقاله، ممکن است بتوانید خودتان مشکل را برطرف کنید یا حداقل منبع مشکل را پیدا کنید.

با این حال، اگر با عیب‌یابی مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری مشکل دارید، یا اگر بعد از امتحان تمام راه‌حل‌های ممکن، مشکل همچنان ادامه داشت، احتمالا باید با سازنده مانیتور یا رایانه تماس بگیرید یا دستگاه را به تعمیرگاه محلی ببرید. به هر حال امیدواریم بتوانید مانیتور خود را تعمیر کنید و دوباره با آن کار کنید.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین، در دوره ۰ تا ۱۰۰ اسمبل و سخت افزار، علاوه بر آشنایی کامل با قطعات سخت افزاری، به موارد بیشتری درمورد سخت افزار، مانند انتخاب درست قطعات برای سیستم، محاسبه پهنای باند و گلوگاه آنها، نصب (اسمبل) و راه اندازی و عیب یابی و.. پرداخته می شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید