آشنایی کامل با کیس کامپیوتر

آشنایی کامل با کیس کامپیوتر

کیس کامپیوتر چیست؟

کیس کامپیوتر به محفظه ای گفته میشود که تمامی سخت افزار مورد نیاز برای راه اندازی یک کامپیوتر درون آن نصب می شوند. کیس کامپیوتر با نام ها دیگری مثل شاسی، تاور، بیس یونیت، یونیت سیستم، کابینت، محفظه شناخته میشوند. به طور کلی، کیس کامپیوتر به عنوان خود کامپیوتر نیز شناخته میشود. برای مثال هنگامی که تعمیرکار کامپیوتر به شما میگوید که کامپیوتر را برای او بیاورید منظور او فقط خود کیس کامپیوتر میباشد.

بهترین برندهای کیس های کامپیوتر در دنیا شرکت های NZXT،Xoxide و Antec و در ایران، کیس های green، fater، lianli، corsair هستند که به احتمال زیاد اسم این برند های مشهور کیس هاس های کامپیوتر به گوشتان خورده باشد.

در ادامه قصد داریم تا اطلاعات کاملا کاربردی و مفیدی را در رابطه با کیس های کامپیوتر و پارامتر های انتخاب آنها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چرا از کیس کامپیوتر استفاده میکنیم؟

آیا برای اینکه یک کامپیوتر کار کند وجود کیس کامپیوتر ضروری هست؟ این سوالی هست که ممکن است برای اکثر شما پیش بیاید، درجواب باید گفت که خیر برای کار کردن یک سیستم وجود کیس کامپیوتر ضروری نیست اما برای دوام کارکرد سیستم وجود کیس کامپیوتر لازم هست به دلیل اینکه وجود کیس کامپیوتر باعث میشود که قطعات از گرد و غبار، مایعات، برخورد اشیا و همچنین آسیب های ناشی از برخورد اشیا و حیوانات درامان باشند.

کیس کامپیوتر علاوه بر حفاظت فیزیکی قطعات، وظایف مهم دیگری مثل ایجاد سهولت در عملیات خنک کاری قطعات کامپیوتر را هم برعهده دارد. طبیعتا وقتی قطعات در کیس کامپیوتر باشند، خنک کردن آن ها به مراتب ساده تر و حرفه ای تر انجام خواهد گرفت تا اینکه قطعات جداگونه و خارج از کیس به یکدیگر متصل باشند.

در ضمن باکس کامپیوتر باعث میشود که قطعات و به هم ریختگی کابلشان در داخل کیس کامپیوتر مخفی بشوند و کاربر تنها شاهد ظاهر شکیل باکس کیس باشد. البته که چند مدتی هست که ما شاهد انواع کیس کامپیوتر با درپوش های شیشه ای و شفاف هستیم که نشان دهنده علاقه کاربر نسبت به زیبایی درون کیس میباشد، حتی همین کیس های شیشه ای هم محفظه های پوشیده ای برای جمع آوری و مدیریت کابل در قسمت پشتی خودشان دارند.

کیس کامپیوتر چه مدل هایی دارد؟ انواع آن چیست؟

کیس های کامپیوتر بسته به اندازه و کاربرد آنها مدلهای خاص خود را دارند و بر همین اساس به دسته بندی های متفاوتی تقسیم میشوند که در ادامه با این دسته بندی ها آشنا میشویم. لازم به ذکر است که انتخاب نوع کیس کاملا به اندازه قطعات سخت افزاری داخل کیس کامپیوتر نظیر اندازه مادربرد ، اندازه گرافیک و سایز رادیاتورهای خنک کننده بستگی دارد، بدین معنی که در ابتدا ما باید نوع مادر برد، کارت گرافیک و رادیاتورها را مشخص کنیم و سپس بعد از آن نسبت به انتخاب کیس کامپیوتر مناسب اقدام کنیم که درباره این موضوع نیز در ادامه این مطلب توضیح خواهیم داد.

Tower

‌این نوع کیس ها که به کیس های ایستاده هم معروف هستند خود نیز دارای مدل های مختلفی میباشند:

1.Full tower:

این نوع کیس کامپیوتر، بزرگترین نوع در کیس های ایستاده هستند که معمولا برای کارهایی نظیر سیستم های ورک استیشن و کامپیوتر سرور استفاده میشود و یا برای افرادی نظیر گیمرها، ادیتورها و یا مشاغلی که نیاز به انجام کارهای گرافیکی سنگین دارند کاربرد دارد. دلیل آن هم اندازه و ابعاد بزرگ مادربورد و گرافیک های قوی میباشد که معمولا برای این قطعات و سیستم خنک سازی آنها نیاز به کیس کامپیوتر بزرگتری میباشد.

2.Middle tower:

این نوع کیس ها اندازه متوسطی دارند که معمولا برای محیط های خانگی و اداری مورد استفاده قرار میگیرند که به دلیل کاربرد زیاد، این نوع کیس کامپیوتر، بیشترین تقاضا را در بازار دارند.

3.Mini tower:

این مدل بیشتر برای کارهای سبک اداری و یا سیستم هایی که از منابع یک سرور قویتر به صورت ریموت استفاده میکنند کاربرد دارند. این نوع کیس ها در مقایسه با دونوع کیس قبلی از اندازه، استحکام وضخامت کمتری برخوردارند و به طبع هزینه کمتری هم دارند.

4.SFF:

کیس های SFF که مختصر شده ی  واژه (Small form factor) میباشد، شامل بسیاری از کیس های فشرده می شوند که برخی خوابیده و برخی ایستاده هستند و غالبا از در این کیس ها از مادر بورد های سایز کوچک استفاده میشود.

انواع کیس کامپیوتر

Desktop

این نوع کیس کامپیوتر به صورت خوابیده و اغلب زیر مانیتور بر روی میز کامپیوتر قرار میگیرند که به همین سبب فضای کمتری را اشغال میکنند. و معمولا این کیس ها دارای قدرت پاور کمتری نسبت به دیگر کیس های کامپیوتر هستند.

کیس کامپیوتر دسکتاپ

open frame

این نوع کیس کامپیوتر همانطور که از نامش پیداست دارای یک قاب باز میباشد. با وجود اینکه در این نوع کیس ها قطعات در معرض گرد و غبار هستند اما دارای تهویه و سیستم خنک کننده بهتری می باشند، این نوع کیس های کامپیوتر معمولا برای عملیات هایی نظیر اورکلاک کردن و تست قطعات و یا فعالیت های آزمایشگاهی بسیار مناسب هستند.

کیس کامپیوتر open frame

 Rackmount

این نوع کیس ها برای سرور مورد استفاده قرارمیگیرند و معمولا تهویه به صورت کاملا حرفه ای انجام میشود، تمامی کابل کشی های آنها در قسمت پشت کیس و در درون رک به صورت کاملا منظم قرار میگیرند به نحوه ای که نمای بیرونی آن کاملا مرتب به نظر می آید.

کیس کامپیوتر rackmount

نکات مهم برای انتخاب کیس کامپیوتر مناسب:

1. حتما ابتدا مادربورد را انتخاب کنید.

در نظر گرفتن نوع مادر بورد و اندازه آن یکی از مسائلی است که حتما قبل از انتخاب کیس کامپیوتر باید به آن توجه شود، چون مادربورد خود نیز بسته به امکانات و نوع کاربری در سایز های متفاوتی ساخته میشوند.

به طور کلی اندازه های مادر بورد در سه استاندارد اصلیMini ATX  (با ابعاد 170×170 میلیمتر)،Micro ATX  (با ابعاد 244×244 میلی متر) و ATX (با ابعاد 305×244 میلی متر) در بازار وجود دارد که باید برای انتخاب کیس کامپیوتر مناسب حتما این اندازه ها را مد نظر قرار دهید.

‌2. حواستان به اندازه کارت گرافیک نیز باشد.

این موضوع زمانی دارای اهمیت میشود که بخواهید از کارت گرافیک هایی همچون RTX3090  و یا RTX4090 استفاده کنید.  این نوع کارت گرافیک ها، به دلیل بزرگ و سنگین بودن به کیس هایی با عرض زیاد مانند full tower دارند.

3. به محل نصب water cooling توجه کنید.

براساس تجربه، گاهی اوقات هنگام نصب قطعات در کیس کامپیوتر این مشکل پیش میاید که نصاب نمیتواند رادیاتوری را که دارای سه فن میباشد را در کیس نصب کند چرا که ابعاد رادیاتور واتر کولینک بزرگتر از جای تعبیه شده در کیس برای آن میباشد و ناچارا باید رادیاتور کوچکتری برای آن کیس تهیه شود که این خود باعث هزینه بی مورد میشود.

4. از منبع تغذیه غافل نشوید.

ازآنجایی که در بازار به همراه برخی از کیس ها، منبع تغذیه هم ارائه میشود، پس علاوه بر درنظر گرفتن ابعاد و ظاهر کیس به ویژگی های منبع تغذیه هم دقت کنید.

 

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین، در دوره ۰ تا ۱۰۰ اسمبل و سخت افزار، علاوه بر آشنایی کامل با قطعات سخت افزاری، به موارد بیشتری درمورد سخت افزار، مانند انتخاب درست قطعات برای سیستم، محاسبه پهنای باند و گلوگاه آنها، نصب (اسمبل) و راه اندازی و عیب یابی و.. پرداخته می شود.

 

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید