انواع و بهترین روش های تست کابل شبکه

انواع و بهترین روش های تست کابل شبکه

کابل شبکه ها با توجه به اینکه انواع متفاوتی دارند ولی روش تست برای همه ی آنها یکسان است.

انواع و بهترین روش های تست کابل شبکه یکی از مهمترین و اساسی ترین و در عین حال ابتدایی ترین کارهایی است که در زمان قطعی و یا اختلال باید انجام شود .

کابل شبکه

کابل‌های اترنت برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه استفاده می‌شوند و در صورت کار نکردن، ممکن است ارتباط شبکه مختل شود.

از این رو، مهم است که قبل از استفاده از کابل اترنت برای اتصال به دستگاه ها، بررسی کنید که آیا کابل اترنت کار می کند یا خیر.

کابل شبکه

اهمیت تست کابل های شبکه :

تست کابل شبکه یکی از اولین اقداماتی است که در صورت بروز مشکل در شبکه انجام می شود، به همین دلیل آگاهی از اقداماتی که در این مرحله بایدتوسط متخصصین شبکه های کامپیوتری انجام شود یکی از مهمترین و ضروری ترین موارد است.

به دلیل اهمیت زیادی که در بالا به آن اشاره شد تصمیم گرفتیم که مقاله ای جامع و کامل در این مورد، در اختیار شما علاقه مندان قرار دهیم .

تست کابل شبکه اترنت یک فرآیند مهم در راه اندازی یا تعمیر شبکه های سیمی و بی سیم است. این آزمایش‌ها شامل بررسی جنبه‌های مختلف کابل‌ها، مانند طول و کیفیت آن ها  می‌شود تا مطمئن شوید که می‌توانند آخرین فناوری‌های شبکه را مدیریت کنند.

با پیشرفت هر روزه ای که در دنیای کامپیوتر اتفاق می افتد متعاقب آن  تغییر و بهبود در شبکه امری است اجتناب ناپذیر ، به همین دلیل دستورالعمل های جدیدی برای کمک به کارشناسان در نصب، آزمایش و عیب یابی کابل ها ایجاد می شود.

این دستورالعمل‌ها،  دستورالعمل‌های خاصی را برای انواع مختلف فناوری‌های شبکه ارائه می‌کنند و می‌توانند به جلوگیری از بروز مشکلات کمک کنند.

در این مقاله می آموزید که مراحل تست کابل شبکه با استفاده از ابزارها و روش های رایج چیست.

انواع و بهترین روش های تست کابل شبکه

بازرسی بصری :

قبل از آزمایش کابل، آن را به صورت بصری برای هر گونه آسیب یا ساییدگی بررسی کنید. کانکتورها را در دو انتها بررسی کنید تا پین های خمیده یا آسیب دیده باشند، زیرا می توانند از کارکرد کابل جلوگیری کنند. اگر کابل خوب به نظر می رسد، آن را تست کنید.

تست اتصال و پیوستگی کابل شبکه می تواند به شما کمک کند تا مسائل مختلفی را که بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارند، مانند سیم های شکسته، شل بودن کانکتورها، پایانه های معیوب یا استانداردهای سیم کشی نادرست شناسایی و رفع کنید.

با این آزمایش ، می توانید مطمئن شوید که کابل های شبکه شما قادر به پشتیبانی از نرخ داده، پروتکل های مورد نیاز دستگاه ها و برنامه های شما هستند.

تست تداوم و پیوسته بودن کابل شبکه می تواند با شناسایی و جایگزینی کابل های آسیب دیده یا معیوب باعث  پیشگیری از خرابی شبکه یا اختلال در امنیت شود، و از بروز مشکلات جدی تر و پر هزینه تر  بعدی جلوگیری کند.

چراغ های LED را بررسی کنید:

برخی از کابل‌های اترنت دارای چراغ‌های LED روی کانکتورها هستند که فعالیت را نشان می‌دهند. اگر کابل دارای چراغ های LED است، یک سر کابل را به دستگاه و سر دیگر آن را به پورت فعال شبکه روی سوئیچ وصل کنید. اگر چراغ های LED چشمک می زند، به این معنی است که کابل کار می کند.

همچنین برای تست پیوسته بودن کابل شبکه، به یک تستر کابل شبکه نیاز دارید که دستگاهی است که سیگنال های الکتریکی را از طریق کابل ارسال می کند و پاسخ برگشتی را بررسی و اندازه گیری می کند.

با توجه به جزئیات و دقت مورد نیاز، انواع مختلفی از تسترهای کابل شبکه مانند تسترهای اتصال ساده(قطعی نداشتن در مسیر)، تسترهای نقشه سیم و تسترهای گواهی کابل وجود دارد.

شما همچنین به یک جفت کانکتور کابل شبکه مانند RJ-45 یا BNC نیاز دارید که با نوع کابلی که در حال آزمایش هستید مطابقت داشته باشد. ممکن است برای دسترسی به پورت های کابل به یک پچ پنل یا یک سوئیچ شبکه  نیز نیاز داشته باشید.

تست با تستر کابل یا وایر ترکر :

تستر کابل دستگاهی است که اتصال کابل اترنت را آزمایش می کند. دو سر کابل را به تستر متصل کرده و آن را روشن کنید. تستر نشان می دهد که آیا کابل معیوب است یا کار می کند. تستر معمولا طول کابل، هرگونه خطای مدار باز یا اتصال کوتاه و اینکه آیا جفت سیم ها به درستی وصل شده اند را نشان می دهد.

تست تداوم یک فرآیند ساده است که می تواند به شما کمک کند هر گونه نقص یا شکستگی در کابل را که ممکن است باعث مشکلات اتصال شود را شناسایی کنید.

مرحله 1 :

تستر دارای دو پورت در هر قسمت است

RJ11 (6P2C)

RJ45 (8P8C)

پورت های وایر ترکر دستگاه وایر ترکر

مرحله 2 :

یک سر کابل را به یک نیمه از تستر وصل کنید.

اگر جک‌ها را آزمایش می‌کنید، فقط می‌توانید آنها را با یک کابل پچ خوب وصل کنید.

اگر طرف دیگر کابل شما قبلاً به یک سوئیچ یا دستگاه دیگری متصل است، فقط می توانید دستگاه MASTER را وصل کنید.

این کار را فقط با  کابلی که به آن اعتماد دارید انجام دهید، زیرا  کابل ضعیف و نامناسب  ممکن است جریانی را که از طریق خطوط داده ارسال می‌کنند محدود نکنند.

اتصال کابل به وایر ترکر

 

مرحله 3 :

تستر را روشن کنید

تستر دو حالت دارد: ON و S. هیچ تفاوتی در این دو حالت وجود ندارد، علاوه بر اینکه فاصله آزمایش در S بیشتر است.

تحلیل دکمه روشن و خاموش وایر ترکر

مرحله 4 :

تستر تمام سیم ها را به ترتیب بررسی می کند. اگر چشمک زدن چراغ‌های سبز به ترتیب نیست، ممکن است هنگام سیم‌کشی کانکتور، جای چند سیم را عوض کرده باشید.

اگر برخی از چراغ‌ها روشن نمی‌شوند، ممکن است کابل قطع شده باشد یا هنگام بستن کانکتور اشتباه کرده باشید.

برای اترنت سریع (100 مگابیت بر ثانیه) فقط به پین های 1، 2، 3 و 6 نیاز دارید. برخی از کابل های ارزان قیمت ممکن است حتی بیشتر از این چهار سیم نداشته باشند.

G به معنای زمین است. برای اکثر برنامه های مصرف کننده تا 1 گیگابایت، اگر زمین شما به درستی متصل نباشد خلل در سرعت و تست بوجود می آید.

تحلیل ال ای دی های وایر ترکر

تست پینگ :

تست پینگ روشی برای بررسی اینکه آیا کابل بسته های داده را بدون اتلاف یا تاخیر ارسال می کند یا خیر. یک سر کابل را به دستگاه و سر دیگر آن را به سوئیچ یا مودم وصل کنید.

سپس، خط فرمان را در دستگاه متصل باز کنید و “ping” را تایپ کنید و سپس آدرس IP دستگاه متصل یا یک وب سایت را وارد کنید. اگر خط فرمان پیامی را نشان دهد به این معنی است که هیچ بسته گمشده ای وجود ندارد و نشان می دهد که کابل  بدرستی کار می کند.

تست Ethernet loopback :

یک تست Ethernet loopback حلقه تأیید می کند که سیگنال داده می تواند از یک سر کابل اترنت برود و بدون هیچ وقفه ای به انتهای دیگر برسد. برای انجام این آزمایش، هر دو سر کابل را به یک دوشاخه حلقه‌ای وصل کنید.

سپس یک سر کابل را به دستگاه و سر دیگر آن را به سوئیچ یا مودم وصل کنید. اگر دستگاه با موفقیت بسته های داده را به سوییچ یا مودم دریافت و ارسال کند، نشان دهنده کارکرد کابل است.

در نتیجه، آزمایش یک کابل اترنت برای اطمینان از کارکرد آن می‌تواند از طریق روش‌های مختلف انجام شود.

بازرسی بصری، چراغ های LED، تستر کابل، تست پینگ و تست حلقه بک اترنت برخی از روش های رایج مورد استفاده برای تست کابل های اترنت هستند. با آزمایش کابل، می توان اطمینان حاصل کرد که ارتباطات شبکه به طور موثر کار می کند.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین در دوره مستر کلاس آی تی، علاوه بر آشنایی کامل و کاربردی با تجهیزات و شبکه های کامپیوتری، نحوه اجرا و کانفیگ کردن آنها را هم یاد میگیرید تا همه چیز را برای ورود به بازار شبکه به همراه داشته باشید.

 

 

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید