چگونه مهندس شبکه شویم؟ 7 قدم برای تبدیل شدن به مهندس شبکه

چگونه مهندس شبکه شویم؟ 7 قدم برای تبدیل شدن به مهندس شبکه

هر سازمان بزرگ و کوچکی تیم فناوری اطلاعات (IT) خود را دارد و مهندس شبکه بخش مهمی از این تیم و همچنین شرکت می‌باشد. با گذشت زمان و پیشرفت علم در حوزه آی تی، تیم فناوری اطلاعات و مجموعه کارهایی که انجام می‌دهند، بیشتر مورد اهمیت قرار می‌گیرند و هم چنین، افراد بیشتری برای ورود به این حوزه علاقه نشان می‌دهند.

 

اگر شما هم اشتیاق شدیدی به شبکه و حل مشکلات دارید، تبدیل شدن به یک مهندس شبکه می تواند مسیر شغلی مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، هرآنچه که برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه احتیاج دارید را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با دانستن نکات کلیدی تخصص شبکه مسیر مهندسی شبکه را راحت تر طی کنید.

مهندس شبکه چیست؟

مهندس شبکه، مسئول طراحی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری است که به دلیل دیجیتال شدن دنیای امروز، عضو مهمی از شرکت ها به حساب می‌آید. شبکه شامل اجزایی مانند وایفای، اینترنت، سیستم های صوتی، تلفن، پرینتر، فکس و… می باشد که تمام این اجزا با یک یا چند دستگاه دیگر در ارتباط هستند. در حالت کلی، وظیفه‌ی مهندس شبکه این است که یک بار زیر ساخت های مورد نیاز برای شبکه را بسازد و راه اندازی کند؛ بعد از آن، اقدامات و دستورالعمل های لازم برای حفظ، عیب یابی و پایداری شبکه را انجام می‌دهد.

تفاوت مهندس و مدیر شبکه چیست؟

یک مهندس شبکه به واسطه تحصیلات بیشتر خود نسبت به مدیر شبکه، ابتدا زیر ساختی برای شبکه طراحی میکند و سپس به برنامه ریزی آن می‌پردازد. در نهایت مبلغ بیشتری نسبت به مدیر شبکه نیز دریافت میکند. ولی مدیران شبکه معمولاً به نگه داری شبکه‌ای که مهندس شبکه ساخته است مشغول هستند و با عیب یابی مدام سیستم ها، عیب های این بستر حیاتی را تعمیر میکنند. به عبارتی مهندس شبکه با دانش طراحی و برنامه ریزی خود باعث افزایش کارایی شبکه میشود و مدیر شبکه با برطرف کردن عیوبی که در طی زمان بر روی شبکه به وجود می آید از کاهش کارایی آن جلوگیری میکند. پس راه تبدیل شدن به مهندس شبکه از پست مدیر شبکه می‌گذرد. بهتر است مدتی را به عنوان مدیر شبکه مشغول باشید تا با مسائل پایه‌ای این شغل به خوبی آشنا باشید و بعد ها که به یک مهندس شبکه تبدیل شدید به کل موضوع اشراف کامل داشته باشید.

درآمد مهندس شبکه

حقوق و دستمزد افراد فعال در حوزه ی IT بسته به عوامل زیادی مانند موقعیت شغلی، موقعیت مکانی، میزان تجربه ی کاری و رزومه، مجموعه مهارت ها، سطح تحصیلات و شرکتی که در آن کار می‌کنند، می تواند متفاوت باشد.

در ایران، حقوق یک مهندس شبکه به صورت سالانه عددی بین 240 تا 720 میلیون تومان می‌باشد، اما در خارج از ایران، متوسط حقوق IT در ایالات متحده 97430 دلار می باشد و میانگین حقوق متخصصان فناوری اطلاعات در هلند در سال 50000 یورو است. اگر فکر و خیال مهاجرت بر سر دارید و میخواهید به عنوان مهندس شبکه در خارج از ایران فعالیت کنید، این خبر خوب را از سایت onetonline.org که به وزارت کار آمریکا متصل است داشته باشید که در این کشورها و کشورهای اروپایی مشاغل مربوط به شبکه و مهندسی شبکه جزو لیست مشاغلی قرار می‌گیرند که در آینده نیاز بازار کار به آنها بیش از اندازه افزایش خواهد یافت. پس تلاش برای تبدیل شدن به مهندس شبکه با طی کردن 7 گام زیر، میتواند فرصت های خوبی برای اشتغال در شرکت های درجه یک به شما هدیه دهد.

با این حال، اینها فقط ارقام کلی هستند ودرآمد واقعی حوزه‌ی فناوری اطلاعات می تواند بیشتر یا کمتر باشد. بسته به جایگاه شغلی و وظایف خاص مهندسان شبکه، میتواند میزان مبالغ دریافتی آنها تغییر کند.

7 قدم برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه

اگر شما جز افرادی هستید که به مسیر شغلی مهندسی شبکه فکر می کنید و می‌خواهید به یک مهندس و متخصص شبکه تبدیل شوید، چند قدم بسیار مهم وجود دارد که لازم است آن ها را به درستی طی کنید. در ادامه به طور مفصل به هر یک از آنها می‌پردازیم.

  • دوره های اصولی آموزش شبکه
  • تحصیل در رشته‌ی مرتبط با شبکه
  • مشخص کردن جایگاه شغلی آینده‌ی خود در زمینه‌ی آی تی
  • مشخص کردن اولین نقطه‌ی شروع شغلتان
  • مشاوره با افراد با تجربه و متخصص در حوزه‌ی شبکه
  • کسب مدارک بین المللی IT
  • تحقیق و مطالعه درمورد تجهیزات شبکه و برندهای مهم
  • شرکت در دوره آموزشی شبکه

اگر مطمئن نیستید که مسیر شغلی مهندس شبکه برای شما مناسب است یا خیر، توصیه می‌کنیم به جای صرف هزینه های بالا برای دوره های تخصصی و گران قیمت شبکه، از دوره های رایگان استفاده کنید. مینی دوره مسیر شبکه شما را با رودمپ و نقشه راه شبکه به صورت کامل آشنا می‌کند و دید خوبی در این زمینه به شما می‌دهد.

مینی دوره رایگان کپسول شبکه نیز یک وبینار تقریباً سه ساعته است که با آموزش مفاهیم کلی شبکه و پاسخ به سوالات پر تکرار این حوزه به شما کمک می‌کند تا آگاهانه تر در مورد این تخصص پول ساز تصمیم بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً صحبت های روشنگر امیر حسین خطیب را در مورد آینده درخشان تخصص شبکه از دست ندهید و در سریع ترین زمان ممکن این دوره کوتاه و رایگان اما کاربردی را به پایان برسانید. در نهایت پس از دیدن این دوره های رایگان، می‌توانید به روشنی تصمیم بگیرید که آیا مشتاق به کسب دانش بیشتر در زمینه شبکه هستید یا خیر.

 

اگر پاسخ شما بله بود، برای ادامه‌ی کار می‌توانید در دوره‌ی مستر کلاس آی تی که یک دوره جامع و کاربردی برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه می‌باشد، شرکت کنید. در دوره مستر کلاس، مباحثی چون اکتیو و پسیو شبکه، میکروتیک، استوریج، سخت افزار و هوشمندسازی (IOT) و هرآنچه که برای ورود به بازار کار شبکه احتیاج دارید را توسط استاد امیرحسین خطیب شاد، متخصص شبکه و علوم کامپیوتر می‌آموزید. دوره مستر کلاس آی تی، شما را به یک مهندس شبکه حرفه ای در دنیای شبکه تبدیل می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد مسترکلاس IT اینجا کلیک کنید.

دوره های سیسکو

امروزه دیگر همه‌ی سازمان های بزرگ و کوچک تیم فناوری اطلاعات (IT) خود را دارند و مهندس شبکه بخش مهمی از این تیم و همچنین شرکت می باشد و جایگاه ویژه و پر اهمیتی دارد. زیرا شبکه یک زیرساخت حیاتی در سازمان ها به شمار می‌رود. با گذشت زمان و پیشرفت علم در زمینه‌ی آی تی و شبکه، نقش تیم فناوری اطلاعات و مجموعه کارهایی که برای ارگان ها انجام می‌دهند، بیشتر مورد اهمیت قرار می‌گیرند و همچنین به تعداد علاقه مندان این حوزه روز به روز افزوده می‌شود. در نتیجه افراد بیشتری نسبت به قبل وارد این حوزه‌ی پول ساز می‌شوند.

 

اگر شما هم علاقه شدیدی به شبکه و حل مشکلات دارید، تبدیل شدن به یک مهندس شبکه می تواند مسیر شغلی مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، هرآنچه که برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه احتیاج دارید را در اختیار شما قرار میدهیم.

 

مهندس شبکه چیست؟

مهندس شبکه، مسئول طراحی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری است که به دلیل دیجیتال شدن دنیای امروز، عضو مهمی از شرکت ها به حساب می‌آید. شبکه شامل Wi-Fi/اینترنت، سیستم های صوتی، تلفن و اینترانت می باشد. در حالت کلی، مهندس شبکه یک بار این زیرساخت ها را می‌سازد و راه اندازی میکند و بعد از آن، هرکاری که انجام میدهد برای حفظ، عیب یابی و پایداری شبکه می‌باشد.

 

تحصیل در یک رشته مرتبط

لازمه‌ی استخدام در بسیاری از مشاغل مهندسی شبکه در شرکت های دولتی، داشتن حداقل مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط می‌باشد. از رشته های دانشگاهی مرتبط با کامپیوتر در مقطع کارشناسی، می‌توان رشته ی مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT) را مثال زد.

 

تحصیل و اخذ مدرک لیسانس در هرکدام از این رشته ها، دانش خوبی درمورد حوزه‌ی کامپیوتر به شما می‌دهد، اما متاسفانه باید با این حقیقت رو به رو شوید که باعث نمی‌شود شما برای ورود به بازار کار آماده شوید. بنابراین، علاوه بر دانشگاه، شما نیاز دارید که در دوره های شبکه شرکت کنید تا با استفاده از نکات عملی و تجربی که توسط متخصص و مدرس دوره آموزش داده می‌شوند، آمادگی لازم برای کار در این حوزه را پیدا کنید.

 

لازم به ذکر است که امروزه تحصیلات آکادمیک و مدرک محور به هیچ وجه واجب و ضروری نیست. در دنیای امروز، چیزی که حائز اهمیت می‌باشد، علم و تجربه ی شما در حوزه‌ی شبکه می‌باشد. پس، سعی کنید که بیشتر روی دانش، تخصص، مهارت و تجربه‌ی خود وقت بگذارید و سرمایه گذاری کنید؛ نه مدارک دانشگاهی!

 

دو نفر را در نظر بگیرید که یکی از آنها دانش آموخته‌ی رشته ی IT در یک دانشگاه خوب می‌باشد و ساعت های زیادی برای گرفتن نمره و معدل خوب از اساتید مختلف کرده است تا در نهایت عنوان کارشناس و مهندس شبکه را در هویت خود جای دهد؛ دیگری نیز کارشناس شبکه است که تحصیلات دانشگاهی ندارد ولی به جای آن با دوره های غیر دانشگاهی و کار کردن بر روی پروژه های کوچک و مختلف، دانش IT را بدست آورده است. در دنیای امروز برای گرفتن یک پروژه، قطعاً فرد دوم که به طور تجربی مهارت شبکه را فرا گرفته و چند مورد نمونه کار دارد که به واسطه پروژه هایی که انجام داده افرادی او را می‌شناسند، شانس بیشتری نسبت به فردی که فقط دارای مدرک آکادمیک و دانشگاهی می‌باشد، دارد.

 

پس صرفاً مدرک گرا نباشید و در دوره های کاربردی شبکه شرکت کنید تا در مدت کوتاهی بتوانید با فراگیری تخصص شبکه وارد بازار کار پر رونق این حوزه شوید.

 

آگهی های شغلی شبکه

یک راه عالی برای ورود به رشته‌ی شبکه، بررسی آگهی های شغلی شبکه و آی تی میباشد. معمولاً شرکت‌هایی که به نیرو در حوزه ی شبکه احتیاج دارند، ویژگی ها، مدارک تحصیلی، تجربه ی کاری و مهارت هایی که لازم دارند را در آگهی خود ذکر می‌کنند. بررسی آگهی‌ها به شما کمک می کند که به راحتی متوجه شوید چگونه باید برای آینده خود برنامه ریزی کنید و چه گواهینامه و مدارک تحصیلی‌ و تجربه ای را لازم است در این راستا بدست آورید. با بررسی چند آگهی و مشخص کردن ویژگی ها و مهارت های پر تکرار بین آنها، می‌توانید آنها را اولویت قرار دهید، زیرا نیاز فعلی بازار همین مواردی است که مشخص کرده‌اید.

 

انتخاب مسیر شغلی در حوزه شبکه

کار در جایگاه مهندس شبکه اغلب به 5 تا 10 سال تجربه کار مرتبط با کامپیوتر نیاز دارد. برای ورود به بازار کار شبکه، ابتدا میتوانید در جایگاه های شغلی هلپ دسک و ادمین شبکه مشغول به کار شوید و سپس، پس از دریافت مدارک مورد نیاز، به دنبال موقعیت هایی مانند تکنسین شبکه، مدیر سیستم، مدیر شبکه، تحلیلگر شبکه کامپیوتری و عناوین مشابه باشید. به یاد داشته باشید اینکه از ابتدای دوره کاری‌تان به عنوان یک مدیر سیستم یا شبکه شروع به فعالیت کنید به نظر غیر ممکن می‌رسد. پس باید با صبر و حوصله و استمرار، پله های مسیرتان را یکی پس از دیگری طی کنید.

 

ارتباط با افراد با تجربه در حوزه شبکه

ارتباط با یک فرد با تجربه در حوزه ی شبکه، مزیت های زیادی دارد. ابتدا شما به واسطه ی معاشرت با این فرد، از تجربه های او مطلع می‌شوید. سپس با عمیق تر کردن روابط و دوستی خود می‌توانید از او به عنوان منتور و راهنمای خود در مسیر یادگیری استفاده کنید تا برای سوالات و مشکلات ابتدایی خود جوابی بدست آورید. در نهایت، ارتباط با این گروه از افراد، باعث ایجاد کانکشن ها و ارتباطات جدید با افراد فعال دیگر در این حوزه می‌شود که همین اصل، برای پیشرفت شما و ایجاد فرصت های جدید کمک کننده است. پس قدرت شبکه سازی و گسترش ارتباطات را دست کم نگیرید. شاید لازم باشد در مورد این عبارات مهم سرچ کنید و یاد بگیرید تا دوستان و همکاران مفیدی برای خود پیدا کنید.

 

اخذ گواهینامه های بین المللی و معتبر شبکه

مدرک سیسکو

گواهینامه ها می توانند در رزومه شما درخشان باشند و علاوه بر اینکه باعث می‌شود کارفرما آسوده خیال باشد و اعتماد بیشتری به شما داشته باشد، در عین حال به شما کمک کنند تا مهارت های مناسب را به عنوان یک مهندس شبکه بیاموزید و به کار بگیرید. شرکت های Cisco، CampTIA، Microsoft و Amazon web services، بهترین و معتبرترین آزمون های بین المللی حوزه شبکه را برگزار می‌کنند.

 

به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدای کار، لازم نیست در دوره های زیادی شرکت کنید. تمرکز شما باید روی دوره های کاربردی باشد و پس از ورود و پیشرفت در این حوزه و کسب درآمد حداقلی، به فکر آپدیت، ارتقا و شرکت در دوره های بین المللی باشید. بهانه گیری را کنار بگذارید و از همین دوره رایگان کپسول شبکه شروع کنید.

 

آشنایی با ابزارها و تجهیزات شبکه

نکته‌ی دیگری که برای یافتن شغل به عنوان کارشناس شبکه باید رعایت کنید این است که در مورد تجهیزات، دستگاه ها و برند های خاصی که در این حوزه مطرح هستند، یاد بگیرید. به عنوان مثال، برخی از کارفرمایان و شرکت ها ممکن است از شما بخواهند که در پروژه‌شان از محصولات برند سیسکو استفاده کنید. در اینجا، آشنایی با این برند و نحوه ی کار با آن بسیار مهم و حیاتی می‌شود. بنابراین، سعی کنید که با برند های مطرح در شبکه، قبلاً کار کرده باشید یا نحوه عملکرد آنها را بلد باشید تا در شرایط حیاتی کنترل کامل بر اوضاع داشته باشید. در مورد موضوع مهم تجهیزات شبکه نیز پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله‌ی تجهیزات فیزیکی لازم برای آموزش شبکه را مطالعه کنید.

 

وظایف مهندس شبکه

مهندس شبکه به صورت تخصصی شبکه را تحلیل میکند زیرا دانش عمیقی در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت دارد. او به آخرین آپدیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری مسلط می‌باشد و بر بخش های مختلف یک شبکه، از مدیریت امنیت و داده ها گرفته تا آپدیت نرم افزار ها نظارت دارد.

 

مهندس شبکه باید ترکیب مناسبی از دانش IT و توانایی عیب یابی و حل مسئله را داشته باشد. او اغلب باید به مشکلاتی که موجب کار نکردن یک شبکه می شود، رسیدگی کند. پس در واقع، مهندسان شبکه باید بتوانند راه حل های موثری برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در شبکه ارائه دهند.

 

ویژگی های مهندس شبکه

مهندس شبکه باید دانش خوبی در علوم کامپیوتر، مهارت های ارتباطی و همچنین فناوری ها و پروتکل های مختلف شبکه داشته باشد. نقش یک مهندس شبکه معمولاً در سطوح ابتدایی کسب و کار قرار نمی‌گیرد. بنابراین، آنها اغلب مجبورند سایر اعضای تیم فناوری اطلاعات را نیز مدیریت کنند. یک مهندس شبکه، علاوه بر دانش کافی در زمینه ی IT، مهارت های نرم(soft skills) مانند ارتباطات عالی، مدیریت تیم، رهبری، حل مسئله، تحمل استرس، تکنیک های زمان بندی، همکاری و صبر برای مهندس شبکه بسیار مهم می‌باشد.

 

مسئولیت های مهم و متداول مهندس شبکه

  • ساخت شبکه های کامپیوتری برای انواع سازمان ها
  • پیاده سازی هرگونه نرم افزار یا سخت افزار در بستر شبکه
  • نگهداری و به روزرسانی شبکه ها و سیستم ها
  • نصب تجهیزات لازم برای توزیع زیر ساخت شبکه از جمله روترها یا سرورها
  • مدیریت سیستم‌های امنیتی مانند فایروال‌ها، نرم‌افزار حفاظت از ویروس، و بهترین شیوه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها (مانند بک‌آپ گیری از داده‌ها)
  • عیب یابی در صورت بروز مشکلات شبکه
  • بهینه سازی خدمات با همکاری با فروشندگان
  • اطمینان از عملکرد صحیح شبکه (یک شبکه صحیح و اصولی باید همیشه نیازهای کسب و کار را به خوبی برآورده کند.)
  • ارائه گزارش‌های تخصصی و فنی به مدیران کسب و کار

بازار کار شبکه

قبل از قدم گذاشتن در این مسیر، ممکن است در مورد بازار کار شبکه و موقعیت شغلی مهندس شبکه نگرانی هایی داشته باشید. امروزه مردم در سراسر دنیا، برای سرچ کردن، ارتباط گرفتن، ذخیره سازی اطلاعات و انجام هر کاری روی آنها از زیرساخت های شبکه استفاده می‌کنند.

 

پشت همه ی این زیرساخت ها و فرایندها، مهندس های شبکه قرار دارند تا این امکانات را برای شما به وجود بیاورند. در هر زمینه ای، از پزشکی گرفته تا بانکداری، از بیمه گرفته تا آموزش، به مهندسان شبکه نیاز بسیاری وجود دارد تا بستر شبکه خود را ایجاد کنند و بتوانند با شعبه های خود از طریق یک اتصال ایمن و سریع ارتباط داشته باشند.

 

بنابراین، شبکه همه جا را فرا گرفته است و همه ی شرکت ها با مقیاس های متفاوت، نیاز به یک مهندس شبکه و تیم حرفه‌ای او دارند تا برای سازمانشان، یک شبکه ی اصولی و ایمن بوجود بیاورند تا نیازهای کسب و کارشان به خوبی برآورده شوند.

 

پردرآمد ترین حوزه شبکه

برخی از پردرآمدترین موقعیت‌های شغلی IT مربوط به رایانش ابری (Cloud Computing)، امنیت سایبری و کلان داده‌ها هستند که یک سری از این عناوین شغلی تحت عنوان معمار امنیت، مهندس کلان داده و معمار شبکه می‌باشند. این مشاغل، معمولاً به مهارت‌ها، گواهینامه‌ها و تجربه‌های سطح بالا و پیشرفته نیاز دارند و در صنعت IT تقاضای زیادی دارند.

 

نتیجه گیری

در این وبلاگ نحوه تبدیل شدن به مهندس شبکه در 7 مرحله را مورد بحث قرار داده‌ایم. هم چنین، درمورد جایگاه شغلی کارشناس شبکه، وظایف، ویژگی ها و درامد آن صحبت کردیم. با کسب پایه و معلومات قوی در مفاهیم شبکه و تجربه عملی کار در پروژه های مختلف، می توانید به راحتی در حوزه شبکه موفق شوید. به یاد داشته باشید که در هر مرحله ای، سعی کنید به طور مداوم دانش و مهارت های خود را آپدیت کنید و از پیشرفت علم، جا نمانید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید