6 روش ریکاوری در شبکه [نرم افزار های ریکاوری اطلاعات + لینک دانلود ]

ریکاوری اطلاعات در شبکه+معرفی نرم افزار های ریکاوری

ریکاوری چیست؟

ریکاوری در شبکه یعنی بازگرداندن اطلاعاتی که از بین رفته‌اند و هیچ نسخه پشتیبانی ندارند. البته بازیابی اطلاعاتی که آسیب دیده‌اند و یا به هر دلیلی دسترسی به آنها بسیار سخت می‌باشد نیز ریکاوری محسوب می‌شود. بهتر است به این موضوع آگاه باشید که ندانستن چگونگی بازگردانی اطلاعات در شبکه فقط یک معنی دارد؛ اگر داده های شما از بین بروند، هیچ بازگشتی در کار نیست!

بهترین روش های ریکاوری در شبکه چیست؟

احتمالاً همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید نیاز دارید سریع تر اطلاعات مهمی که همین چند لحظه پیش از دست داده‌اید را ریکاوری کنید. ما هم بدون اتلاف وقت چند راهکار مهم ارائه می‌دهیم تا این مشکل خود را به سرعت حل کنید. ولی پیشنهاد می‌کنیم که در پایان حتماً قسمت پیشگیری از نابودی دیتا را مطالعه کنید تا از این اتفاقات جلوگیری کنید. هر چه که باشد، پیشگیری بهتر از درمان است.

ریکاوری در شبکه با استفاده از Recycle Bin

 

سطل زباله یا Recycle Bin فضایی در کامپیوتر شماست که وقتی فایل یا پوشه‌ای را حذف می‌کنید، در واقع اطلاعات مورد نظر را به آن قسمت می‌فرستید و این دیتا تا 30 روز در آنجا باقی می‌ماند و پس از 30 روز کاملاً از بین می‌رود. البته اگر موقع حذف کردن از کلید Shift + Delete استفاده کنید، اطلاعات به طور کامل از سیستم شما پاک می‌شوند و دیگر به بخش Recycle Bin منتقل نمی‌شوند. پس اگر کمتر از سی روز است که فایل شما حذف شده است و از کلید Shift + Delete استفاده نکرده‌اید، گام های زیر ممکن است بتوانند برای ریکاوری در شبکه کمک کننده باشند:

  1. Recycle Bin را باز کنید.
  2. فایل هایی که می‌خواهید بازیابی کنید را پیدا و انتخاب کنید.
  3. روی آنها راست کلیک کنید و سپس از منوی ظاهر شده گزینه Restore را انتخاب کنید.
  4. و تمام! فایل های بازیابی شده در مکانی که قبلاً ذخیره بودند ظاهر می‌شوند. به پوشه‌ای که فایل ها قبل از حذف شدن در آن قرار داشتند بروید تا فایل های ریکاوری شده را ببینید.

ریکاوری در شبکه با استفاده از Recycle Bin

بازیابی در شبکه با استفاده از گزینه Previous Version Option

این گزینه در ویندوز مربوط به تنظیمات پوشه‌ها می‌باشد. با فعال کردن این آپشن، شما به سیستمتان اجازه می‌دهید تا قسمتی از حافظه را به ذخیره نسخه های قبلی هر پوشه اختصاص دهد ولی باید ابتدا این مورد را فعال کنید.

فعال کردن گزینه Previous Version Option

برای اینکه از این قابلیت برای ریکاوری در شبکه استفاده کنید و به نسخه های قبل تر یک پوشه دسترسی داشته باشید باید از قبل Restore Points را فعال کنید. برای فعال سازی Restore Points باید:

  1. روی سرچ بار ویندوز یا همان علامت ذره بین پایین سمت چپ کلیک کنید و عبارت Create a restore point را وارد نمایید.
  2. روی گزینه Open کلیک کنید.
  3. اگر در تب System Protection در مقابل درایو مورد نظر عبارت On را نشان می‌دهد یعنی امکان System Restore Point برای این داریو فعال است. ولی اگر عبارت Off را نشان داد یعنی این امکان برای درایو مورد نظر فعال نیست، پس این درایو را انتخاب کنید و بر روی گزینه Configure… کلیک کنید.
  4. بر روی گزینه Turn on system protection کلیک کنید تا این قابلیت فعال شود.
  5. در قسمت پایین در مقابل گزینه Max Usage نشانگر را تنظیم کنید، با تنظیم این نشانگر، میتوانید درصدی از فضای درایو که می‌خواهید به ذخیره تغییرات فایل مشغول باشد را مشخص کنید. بهتر است این درصد را بین 5 تا 10 درصد تنظیم کنید تا 5 تا 10 درصد از فضای درایو شما مشغول ذخیره این تغییرات باشد. با پر شدن این فضا، فایل های قدیمی تر حذف می‌شوند تا فضا برای فایل های جدیدتر ایجاد شود.
  6. بر روی گزینه OK کلیک کنید.

پیدا کردن Create a restore point

فعال کردن Create a restore point

تبریک می‌گوییم! شما موفق شدید Restore Points را برای درایو خود فعال کنید. این کار را حتماً قبل از حذف شدن اطلاعات انجام دهید، زیرا بعد از حذف شدن دیتا، این روش به کار شما نخواهد آمد!

بازگردانی با استفاده از گزینه Previous Version Option

بعد از اینکه گزینه Restore Points را فعال کردید یا اگر این گزینه از قبل برای شما فعال بود، می‌توانید گام های زیر را برای بازگردانی اطلاعات خود در شبکه انجام دهید:

  1. بر روی گزینه File Explorer کلیک کنید و لوکیشنی که اطلاعات از دست رفته در آن ذخیره شده بودند را پیدا کنید.
  2. روی پوشه‌ای که دیتای از بین رفته در آن ذخیره بود راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
  3. در پنجره Properties روی تب Previous Versions کلیک کنید.
  4. از بین فایل هایی که نشان داده می‌شود، از روی زمان تغییرات آنها، آن پوشه ای که حاوی اطلاعات از دست رفته است را انتخاب کنید و گزینه Restore را بزنید تا نسخه قبلی فایل شما ریکاوری شود.

و حالا شما به نسخه ای از فایلتان که هنوز آخرین تغییرات بر روی آن اعمال نشده است دسترسی دارید.

ریکاوری در شبکه با استفاده از نرم افزارهای ریکاوری

گزینه استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات برای ریکاوری، گزینه پر کاربردی است که نسبت به روش های قبلی طولانی تر است ولی ارزش امتحان کردن را دارد. طبق آمار سایت Techrader.com در اینجا لیستی از بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات سال 2024 را به همراه مزایا و معایبشان برایتان آوردیم. دیگر انتخاب با شماست که نسبت به نیاز و شرایطتان نرم افزار مناسب خود را انتخاب کنید!

1.Stellar Data Recovery

Stellar Data Recovery

یکی از محبوب ترین اعضای لیست بهترین نرم افزارهای بازیابی داده ها برنامه Stellar Data Recovery است. مزایا و معایب این برنامه را برایتان تفکیک کردیم تا به تصمیم گیری شما کمک کنیم.

مزایای استفاده از نرم افزار Stellar Data Recovery
  • وجود گزینه‌های متعدد برای اسکن و ریکاوری انواع فایل
  • سرعت بالا در اسکن سطحی برای داده‌هایی که به تازگی از دسترس خارج شده‌اند
  • سازگاری با درایوها و سخت افزارهای مختلف مثل هارد اینترنال، اکسترنال و حتی CD یا DVD
معایب استفاده از نرم افزار Stellar Data Recovery
  • سرعت پایین در اسکن عمیق فایل‌ها
  • قیمت بالا نسبت به باقی نرم افزارها

اگر بالا بودن سرعت اسکن عمیق برای شما یک مورد ضروری است، پیشنهاد می‌کنیم از برنامه بعدی استفاده کنید.

2. EaseUS Data Recovery Wizard

EaseUS Data Recovery Wizard

به گفته سایت techrader.com این برنامه ریکاوری را به شیوه یک جادوگر به صورت سریع و آسان اجرا می‌کند.

مزایا استفاده از نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard
  • سادگی در استفاده برای هر نوع کاربر
  • گزینه های قیمت گذاری متفاوت و به صرفه
  • انجام اسکن های عمیقی با سرعت بالا
معایب استفاده از نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard
  • امکان ایجاد پوشه‌های اضافه بعد از ریکاوری

پس اگر به سرعت بالا در ریکاوری در شبکه نیاز دارید این برنامه برای شماست.

درضمن، یک کد تخفیف در سایت techrader.com وجود دارد که می‌توانید از آن برای تهیه نسخه اصلی به همراه پشتیبانی استفاده کنید.

3. Disk Drill

Disk Drill

این برنامه از محبوب ترین نرم افزارهای ریکاوری داده در سیستم عامل mac می‌باشد که نسخه ویندوز آن نیز منتشر شده است. اگر از انواع دستگاه‌ها و رسانه‌ها برای ریکاوری استفاده می‌کنید، می‌توانید این برنامه را هم روی میز گزینه‌هایتان قرار دهید.

مزایا استفاده از برنامه Disk Drill
  • توانایی بازیابی دیتا در طیف وسیعی از دستگاه‌ها (یو اس بی، کارت های SD/CF، دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند)
  • استفاده راحت و بدون پیچیدگی
  • پشتیبانی و ریکاوری انوع رسانه‌ها
معایب استفاده از برنامه Disk Drill
  • سقف ریکاوری تا 500 مگابایت در نسخه رایگان
  • تشخیص سخت فایل های بازیابی به دلیل تغییر نام پوشه‌ها
  • قیمت بالای نسخه پریمیوم

از دست رفتن اطلاعات شبکه چه خسارت هایی دارد؟

ریکاوری در شبکه یکی از مواردی است که هر متخصص شبکه یا هر کسی که با شبکه کار میکند باید بداند و ندانستن این موضوع باعث عملکرد ضعیف در مواقع نقض داده می‌شود. نقض داده همواره زیان های زیادی به اشخاص، کسب و کارها و شرکت ها وارد می‌کند ولی خوشبختانه بسیاری از این ضررها قابل پیشگیری هستند و می‌شود در شرایط بحرانی، این خسارات را مدیریت کرد.

“میانگین هزینه جهانی نقض یا از دست دادن داده در سال 2022، در حدود 4.35 میلیون دلار بوده است. از هر 10 شرکتی که با از بین رفتن اطلاعات حساس خود رو به رو می‌شود، 9 شرکت هرگز به شرایط بهبود نمی‌رسند. در سال 2021، نزدیک به یک سوم پوشه‌ها در یک شرکت متوسط محافظت نمی‌شوند و در خطر نقض داده قرار دارند. معمولاً قربانیان باج افزارها و بد افزارها حدود 35% از اسناد و اطلاعات مهم خود را از دست می‌دهند. کوتاهی صاحبین 70% کسب و کار ها و غفلت آنها از موضوع بسیار مهم بک آپ گیری شبکه باعث شده که پس از پاک شدن اطلاعات کسب و کارشان، دیگر نتوانند دیتای مهم بیزینس خود را بازیابی کنند و در نهایت به آمار کسب و کارهای شکست خورده اضافه شدند.”

data loss

دلیل نقض داده در Server یا شبکه چیست؟

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند اطلاعات شما از سرور یا شبکه پاک شوند. از مهمترین و متداول ترین دلایل میتوان به خطای انسانی، خرابی سخت افزار، تداخل در خطوط و یا ورود باج افزارها و ویروس ها به شبکه شما اشاره کرد. حذف اتفاقی داده ها و یا ریختن مایعات بر روی سخت افزارهای شبکه از خطاهای انسانی معروف هستند. در بسیاری از مواقع نیز آسیب به کابل ها می‌تواند باعث از بین رفتن دیتای در حال انتقال شود.

 

راهکارهای پیشگیری از نقض دیتا از سرور یا شبکه؟

برای کاهش زیان های ناشی از خطای انسانی در از بین رفتن اطلاعات شبکه می‌توان اقداماتی مثل فراهم کردن محلی مناسب برای کار و فعالیت، آموزش درست به نیروی کار و اتوماسیون کردن فرایندها را انجام داد.

انجام تست های منظم بر روی سخت افزارها برای اطلاع از سلامتی آنها نیز راهکاری مؤثر برای کاهش ریسک پاک شدن فایل ها در شبکه است.

انتخاب کابل شبکه مناسب هم نقش مهمی در جلوگیری از حذف داده ها بر اثر نویز و اختلال دارد و به یاد داشته باشید که آپدیت نگه داشتن نرم افزارهای آنتی ویروس از اقدامات مهمی است که باید برای حفاظت از اطلاعات و داده های خود انجام دهید.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر هم که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید باز هم ممکن است با این حادثه رو به رو شوید. پس راه حلی که در کنار این راهکارها برایتان پیشنهاد می‌کنیم گرفتن نسخه پشتیبان یا بکاپ گیری از شبکه است.

در کنار پیشگیری هایی که انجام می‌دهید تا اطلاعات و فایل هایتان از بین نروند، داشتن یک نسخه بکاپ می‌تواند خیالتان  را آسوده تر کند. به نحوی که اگر اطلاعات شما پاک شد نیز می‌توانید با استفاده از فایل بکاپ دوباره دیتای خود را باز گردانید. البته بکاپ گیری از شبکه نیز روش های مختلفی دارد و شما باید روش مناسب خودتان را برای گرفتن نسخه پشتیبان از داده های خود پیدا کنید.

اگر تاکنون بکاپی از اطلاعات خود نگرفته‌اید، بهتر است تا دیر نشده دست به کار شوید. بهترین فرصت برای انجام دادنش دیروز بود، بهترین فرصت بعدی همین الآن است. پس زودتر اقدام به یاد گرفتن نحوه بکاپ گرفتن از شبکه کنید تا پشیمان نشوید.

بکاپ گرفتن از شبکه

کلام آخر

در پایان این مقاله وظیفه خود می‌دانیم که بار دیگر بر روی مهم ترین بخش این مقاله تأکید کنیم:

مهم ترین بخش ریکاوری در شبکه، بکاپ گیری از شبکه است.

بله! بکاپ گیری از شبکه قبل از ریکاوری شبکه انجام می‌شود ولی ریسک از دست دادن اطلاعات را به شدت کم می‌کند. اگر نسخه پشتیبان درستی از فایل های خود تهیه کنید دیگر نگران نقض دیتا نخواهید بود.

پس حتماً در اولین فرصت بکاپی از فایل های مهم خود تهیه کنید. قبل از آن با خواندن مقاله 4 تا از پرکاربرد ترین راه های “بکاپ گیری در شبکه” در 2024 به همراه آموزش ویدئویی اولین گام را بردارید.

 

در صورتی که برای ریکاوری در شبکه مشکلی برایتان رخ داده باشد میتوانید در قسمت نظرات این مقاله مظرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

متخصص پسیو شبکه (passive network specialist): شرح وظایف، ابزار ها و مهارت ها، مسیرشغلی و درامد

کارشناس پسیو شبکه

مسیر و رودمپ یادگیری شبکه در 2024 + [آموزش ویدئویی]

رودمپ شبکه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان پیشرفت خواندن شما

جدیدترین نوشته ها

محصولات

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید