ریکاوری در شبکه+معرفی بهترین نرم افزار های ریکاوری اطلاعات در 2024

ریکاوری در شبکه+معرفی بهترین نرم افزار های ریکاوری اطلاعات در 2024

ریکاوری در شبکه یکی از مواردی است که هر متخصص شبکه یا هر کسی که با شبکه کار میکند باید بداند و ندانستن روش های چگونگی بازگردانی اطلاعات در شبکه فقط یک معنی دارد؛ اگر داده های شما از بین بروند، هیچ بازگشتی در کار نیست! اگر دیتای مهمی دارید که به هیچ وجه نمی‌خواهید از دستش بدهید با ما همراه باشید تا در این مقاله از آکادمی مستر خطیب بهترین راهکار برای ریکاوری در شبکه را یاد بگیرید.

فهرست مطالب

 

بازیابی اطلاعات در شبکه

 

Server چیست؟

Server یک کامپیوتر قدرتمند است که انواع مختلفی دارد و به طور کلی کاربرد آن ذخیره و نگه داری اطلاعات است. وب سرور نوعی Server است که علاوه بر ذخیره اطلاعات مربوط به وبسایت، درخواست کاربران را پردازش میکند و سپس پاسخ آن درخواست را به کاربر ارسال میکند. سرور برنامه سروری است که برای نصب، راه اندازی و پشتیبانی از برنامه ها و اپلیکیشن ها استفاده میشود. فایل سرور نیز نوعی سرور است که کار ذخیره سازی و مدیریت فایل ها را بر عهده می‌گیرد تا کامپیوترهای دیگری که در آن شبکه هستند بتوانند به اطلاعات و فایل ها دسترسی داشته باشند.

 

از دست رفتن اطلاعات شبکه چه خسارت هایی دارد؟

نقض داده همواره زیان های زیادی به اشخاص، کسب و کارها و شرکت ها وارد میکند که بسیاری از این ضررها قابل پیشگیری هستند و میشود در شرایط بحرانی، این خسارات را مدیریت کرد. به آمار زیر دقت کنید:

از هر 10 شرکتی که با از بین رفتن اطلاعات حساس خود رو به رو می‌شوند، 9 شرکت هرگز به شرایط بهبود نمی‌رسند. در سال 2021، نزدیک به یک سوم پوشه‌ها در یک شرکت متوسط محافظت نمی‌شوند و در خطر نقض داده قرار دارند. معمولاً قربانیان باج افزارها و بد افزارها حدود 35% از اسناد و اطلاعات مهم خود را از دست میدهند.

اگر می‌خواهید در مورد ضررهایی که نقض داده به کسب و کارها وارد میکند بیشتر بدانید حتماً مقاله 4 تا از بهترین روش های بکاپ گیری از شبکه را مطالعه کنید.

 

خسارت ناشی از از دست دادن دیتا

 

دلیل نقض داده در Server یا شبکه چیست؟

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند اطلاعات شما از سرور یا شبکه پاک شوند. از مهمترین و متداول ترین دلایل میتوان به خطای انسانی، خرابی سخت افزار، تداخل در خطوط و یا ورود باج افزارها و ویروس ها به شبکه شما اشاره کرد. حذف اتفاقی داده ها و یا ریختن مایعات بر روی سخت افزارهای شبکه از خطاهای انسانی معروف هستند. در بسیاری از مواقع نیز آسیب به کابل ها میتواند باعث از بین رفتن دیتای در حال انتقال شود.

 

راهکارهای پیشگیری از نقض دیتا از سرور یا شبکه

برای کاهش زیان های ناشی از خطای انسانی در از بین رفتن اطلاعات شبکه می‌توان اقداماتی مثل ایجاد محلی مناسب برای کار، آموزش درست به نیروی کار و اتوماسیون کردن فرایندها را انجام داد. انجام تست های منظم بر روی سخت افزارها برای اطلاع از سلامتی آنها نیز راهکاری مؤثر برای کاهش ریسک پاک شدن فایل ها در شبکه است. انتخاب کابل شبکه مناسب هم نقش مهمی در جلوگیری از حذف داده ها بر اثر نویز و اختلال دارد و به یاد داشته باشید که آپدیت نگه داشتن نرم افزارهای آنتی ویروس از اقدامات مهمی است که باید برای حفاظت از اطلاعات و داده های خود انجام دهید.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر هم که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید باز هم ممکن است با این حادثه رو به رو شوید. پس راهکاری که در کنار این راهکارها برایتان پیشنهاد میکنیم گرفتن نسخه پشتیبان یا بکاپ گیری از شبکه است. در کنار پیشگیری هایی که انجام میدهیم تا اطلاعات و فایل هایمان از بین نروند، داشتن یک نسخه بکاپ می‌تواند خیال ما را آسوده تر کند. به نحوی که اگر اطلاعات شما پاک شد نیز میتوانید با استفاده از فایل بکاپ دوباره دیتای خود را باز گردانید.

البته بکاپ گیری از شبکه نیز روش های مختلفی دارد و شما می‌توانید با خواندن مقاله 4 تا از بهترین روش های بکاپ گیری روش مناسب را برای گرفتن نسخه پشتیبان از داده های خود پیدا کنید. اگر تاکنون بکاپی از اطلاعات خود نگرفته‌اید، بهتر است تا دیر نشده دست به کار شوید. بهترین فرصت برای انجام دادنش دیروز بود، بهترین فرصت بعدی همین الآن است. پس زودتر اقدام به یاد گرفتن نحوه بکاپ گرفتن از شبکه کنید تا پشیمان نشوید.

 

بکاپ گرفتن از شبکه

 

بهترین روش های ریکاوری در شبکه چیست؟

حالا که با خواندن آمار ضررهای ناشی از حذف شدن داده متوجه این خطر بزرگ شدید و با اقدامات پیشگیرانه‌ای که گفته شد ریسک بروز این اتفاق رو کمتر کردید، نوبت این است که بدانید اگر این اتفاق برای شما رخ داد باید چه کار کنید. ریکاوری در شبکه به روش های مختلفی شکل می‌گیرد که در ادامه به بررسی انواع راهکارهای ریکاوری در شبکه میپردازیم:

 

ریکاوری در شبکه با استفاده از Recycle Bin

 

ریکاوری داده با استفاده از recycle bin

 

سطل زباله یا Recycle Bin فضایی در کامپیوتر شماست که وقتی فایل یا پوشه‌ای را حذف می‌کنید، در واقع اطلاعات مورد نظر را به آن قسمت میفرستید و این دیتا تا 30 روز در آنجا باقی می‌مانند و پس از 30 روز کامل از بین می‌روند. پس اگر کمتر از 30 روز است که فایل شما حذف شده است، گام های زیر احتمالاً بتوانند برای ریکاوری در شبکه کمک کننده باشند:

  1. Recycle Bin را باز کنید.
  2. فایل هایی که میخواهید بازیابی کنید را پیدا و انتخاب کنید.
  3. روی آنها راست کلیک کنید و سپس از منوی ظاهر شده گزینه Restore را انتخاب کنید.
  4. و تمام! فایل های انتخاب شده در مکانی که قبلاً ذخیره بودند ظاهر می‌شوند. به پوشه‌ای که فایل ها قبل از حذف شدن در آن قرار داشتند بروید تا فایل های ریکاوری شده را ببینید.

 

بازیابی در شبکه با استفاده از گزینه Previous Version Option

برای اینکه از این قابلیت برای ریکاوری در شبکه استفاده کنید و به نسخه های قبل تر یک پوشه دسترسی داشته باشید باید از قبل Restore Points را فعال کنید. برای فعال سازی Restore Points باید:

  1. روی سرچ بار ویندوز یا همان علامت ذره بین پایین سمت چپ کلیک کنید و عبارت Create a restore point را وارد نمایید.
  2. روی گزینه Open کلیک کنید.
  3. اگر در تب System Protection در مقابل درایو مورد نظر عبارت On را نشان می‌دهد یعنی امکان System Restore Point برای این داریو فعال است. ولی اگر عبارت Off را نشان داد یعنی این امکان برای این درایو فعال نیست، پس درایو مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی گزینه Configure… کلیک کنید.
  4. بر روی گزینه Turn on system protection کلیک کنید تا این قابلیت فعال شود.
  5. در قسمت پایین در مقابل گزینه Max Usage نشانگر را تنظیم کنید، با تنظیم این نشانگر، میتوانید درصدی از فضای درایو که میخواهید به ذخیره تغییرات فایل مشغول باشد را مشخص کنید. بهتر است این درصد را بین 5 تا 10 درصد تنظیم کنید تا 5 تا 10 درصد از فضای درایو شما مشغول ذخیره این تغییرات باشد. با پر شدن این فضا، فایل های قدیمی تر حذف می‌شوند و تا فضا برای فایل های جدید تر ایجاد شود.
  6. بر روی گزینه OK کلیک کنید.

Create a restore point

 

فعال کردن Previous Version

 

شما موفق شدید Restore Points را برای درایو خود فعال کنید. این کار را حتماً قبل از حذف شدن اطلاعات انجام دهید، زیرا بعد از حذف شدن دیتا، این روش به کار شما نخواهد آمد!

بعد از اینکه گزینه Restore Points را فعال کردید می‌توانید گام های زیر را برای بازگردانی اطلاعات خود در شبکه انجام دهید:

  1. بر روی گزینه File Explorer کلیک کنید و لوکیشنی که اطلاعات از دست رفته در آن ذخیره شده بودند را پیدا کنید.
  2. روی پوشه‌ای که دیتای از بین رفته در آن ذخیره بود راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
  3. در پنجره Properties روی تب Previous Versions کلیک کنید.
  4. از بین فایل هایی که نشان داده میشود، از روی زمان تغییرات آنها، آن پوشه ای که حاوی اطلاعات از دست رفته است را انتخاب کنید و گزینه Restore را بزنید تا نسخه قبلی فایل شما ریکاوری شود.

 

ریکاوری در شبکه با استفاده از نرم افزارهای ریکاوری

گزینه‌ای که خیلی از افراد به دنبال آن برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات می‌گردند همین گزینه استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات برای ریکاوری در شبکه است. این روش نسبت به روش های قبلی طولانی تر است ولی ارزش امتحان کردن را دارد. طبق آمار سایت Techrader.com در اینجا لیستی از بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات برای سال 2024 را به همراه مزایا و معایبشان برایتان آورده‌ایم. انتخاب با شماست!

1. Stellar Data Recovery

 

نرم افزار Stellar Data Recovery

 

یکی از محبوب ترین اعضای لیست بهترین برنامه های بازیابی داده ها برنامه Stellar Data Recovery است. این برنامه گزینه های زیادی برای اسکن و ریکاوری انواع فایل دارد که دست شما را برای بازیابی فایل هایتان باز می‌کند و به شدت در زمان شما صرفه جویی می‌کند، زیرا برای بازیابی فایل ها در شبکه نیازی به اسکن کامل سیستم شما ندارد.

این برنامه با انواع درایوها و سخت افزارها مانند هارد اینترنال و اکسترنال و حتی CD یا DVD هایی که زمانی متداول بودند سازگار است و قدرت بازیابی اطلاعات از این دسته را دارد. Stellar Data Recovery برای اسکن های عمیق تر و کلی تر به زمان بیشتری نیاز دارد و شاید اگر شما به سرعت بیشتری برای اسکن کامل سیستم نیاز داشته باشید این مورد را جزء معایب این برنامه ببینید.

 

2. EaseUS Data Recovery Wizard

 

نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard

 

به گفته سایت techrader.com این برنامه ریکاوری را به شیوه یک جادوگر به صورت سریع و آسان اجرا میکند. یک برنامه بسیار قدرتمند که استفاده از آن نیز بسیار ساده است. گزینه های قیمت گذاری متفاوت و به صرفه ای دارد ولی با این حال یک کد تخفیف در سایت techrader.com وجود دارد که میتوانید از آن استفاده کنید.

نقطه قوت EaseUS Data Recovery Wizard در اسکن های عمیقی است که با سرعت بالا انجام میدهد. اینجا همان جایی است که برنامه Stellar Data Recovery توان رقابت را ندارد. پس اگر به سرعت بالا در ریکاوری در شبکه نیاز دارید این برنامه برای شماست.

 

3. Disk Drill

 

نرم افزار Disk Drill

 

یک برنامه ریکاوری است که در مقابل طیف وسیعی از دستگاه ها مثل USB، کارت های SD/CF، دوربین های دیجیتال و گوشی های هوشمند توانایی بازیابی دیتا را دارد. نسخه رایگان این برنامه به شما امکان بازیابی تا سقف 500 مگابایت دیتا را می‌دهد. استفاده از آن آسان است و پیچیدگی ندارد.

علاوه بر اینکه از انواعی از درایوها پشتیبانی میکند، از انواعی از رسانه ها نیز پشتیبانی می‌کند که نگرانی شما را در ریکاوری اطلاعات کمتر می‌کند. ولی در بعضی مواقع نام پوشه هایی که بازیابی می‌شوند بی معنی میباشند و تشخیص فایل ها سخت تر می‌شود. قیمت بالای نسخه پریمیوم نیز از معایب این برنامه به حساب می آید.

 

در پایان این مقاله وظیفه خود میدانیم که بار دیگر بر روی مهم ترین بخش این مقاله دوباره تأکید و یادآوری کنیم. مهم ترین بخش ریکاوری در شبکه، بکاپ گیری از شبکه است. بله! بکاپ گیری از شبکه قبل از ریکاوری شبکه انجام می‌شود ولی ریسک از دست دادن اطلاعات را به شدت کمتر می‌کند. اگر نسخه پشتیبان درستی از فایل های خود تهیه کنید دیگر نگران نقض دیتا نخواهید بود. پس حتماً در اولین فرصت بکاپی از فایل های مهم خود تهیه کنید.

در صورتی که برای ریکاوری در شبکه مشکلی برایتان رخ داده باشد میتوانید در قسمت نظرات این مقاله مظرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید