چگونه اطلاعات سخت افزاری سیستم خود را بدست آوریم؟

چگونه اطلاعات سخت افزاری سیستم خود را بدست آوریم؟

به عنوان کاربری که از کامپیوتر استفاده می‌کند زمانی فرا می‌رسد که باید اطلاعات سخت افزاری دقیق سیستم خود را بدانید و از آن باخبر شوید. این اطلاعات شامل مشخصات سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیستم‌عامل کامپیوتر می‌شود و در موقعیت‌های متعددی مانند ارتقای، خرید و فروش سیستم، عیب‌یابی می‌تواند کاربردی باشد.

در ادامه این مطلب شما را با راه‌های یافتن اطلاعات سخت‌ افزاری کامپیوتر در ویندوز آشنا می‌کنیم.

 

فهرست مطالب

 

اطلاعات سخت افزاری با استفاده از System Information:

اطلاعات سخت افزاری با استفاده از System Information

در سیستم عامل‌ها اطلاعات سخت افزاری مانند کلاک پردازنده، جزئیات حافظه رم و فضای دیسک و… را می‌توان در بخش تنظیمات آن‌ها مشاهده کرد. System Information یکی از این ابزار‌ها کاربردی است که به شما در تشخیص مشکلات سیستم، ارتقای سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم کمک می‌کند.

برای استفاده از این ابزار روش‌های متعددی پیش رویتان است.

در ساده ترین حالت می‌توانید بر روی آیکون سرچ ویندوز کلیک کرده و عبارت System Information را تایپ کنید. حال برنامه برای شما نشان داده می‌شود. بر روی آن کلیک کنید تا باز شود.

 

در روشی دیگر می‌توانید کلید لوگو ویندوز و R را نگه دارید تا پنجره Run برایتان باز شود و در آن عبارت msinfo32.exe را تایپ و اینتر کنید.

در پنجره System Information، شما اطلاعات جامعی از جمله نام سیستم عامل، نسخه BIOS، نام و تعداد هسته‌های پردازنده‌، حافظه RAM و موارد دیگر را مشاهده خواهید کرد.
برای مشاهده اطلاعات سخت افزاری دقیق‌تر درباره هر بخش، بر روی آن کلیک کنید. برای مثال، بخش “Components” اطلاعات مربوط به سخت افزارهای مختلف مانند کارت گرافیک، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این ابزار این امکان را به شما می‌دهند که اطلاعات System Information را ذخیره کنید. این کار قابلیتی کاربردی است. زمانی که نیازمند مشاوره و مشورت با فردی متخصص برای  عیب‌یابی مشکلات یا ارتقا سیستم هستید که به سیستم شما دسترسی فیزیکی ندارد می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

برای این کار، روی “File” در نوار ابزار بالا کلیک کنید و سپس “Save” را انتخاب کنید. مکان ذخیره فایل را انتخاب کنید و روی “Save” کلیک کنید. حال فایل ذخیره شده را برا متخصص ارسال کنید.

 

اطلاعات سخت افزاری با استفاده از WMIC:

اطلاعات سخت افزاری با استفاده از WMIC

ابزار wmic یا Windows Management Instrumentation Command که از طریق خط فرمان در دسترس است اجازه می‌دهد اطلاعات سخت افزاری سیستم خود را پیدا کنید.

برای استفاده از ابزار wmic در خط فرمان ویندوز، مراحل زیر را دنبال کنید:

برای اجرای دستورات wmic، ابتدا باید خط فرمان دستگاه را باز کنید. برای این کار می‌توانید از کلید Win + R استفاده کنید، سپس “cmd” را در باکس Run تایپ و Enter کنید. یا از بخش Search عبارت cmd را جستجو کرده و وارد Command Prompt شوید. بعد از باز شدن خط فرمان ویندوز، عبارت wmic را در خط فرمان تایپ کنید و Enter بزنید.

*ممکن است در برخی مواقع هنگام استفاده از دستورات wmic نیاز به دسترسی admin داشته باشید. در این صورت قبل از اجرا کردن دستورات، به صورت administrator وارد خط فرمان خود شوید.

پس از فراخوانی wmic، می‌توانید از تعداد زیادی دستور برای پیدا کردن اطلاعات سخت افزاری استفاده کنید. این دستور‌ها عبارتند از:

Cpu list full: لیستی از اطلاعات سخت افزاری مرتبط با پردازنده را برایتان نمایش می‌دهد.

Baseboard list full: اطلاعات سخت افزاری مادربرد را مشخص می‌کند.

Memorychip list full: این دستور مشخص می‌کند چه تعداد و در کدام اسلات سیستم شما رم نصب شده است و اطلاعات حافظه‌ای که در هر اسلات نصب شده است را به صورت جداگانه شرح می‌دهد.

Diskdrive list full: مشاهده اطلاعات هارد دیسک را فراهم می‌کند.

Path win32_videocontroller: این دستور اطلاعات سخت افزاری کارت گرافیک سیستم را نمایش می‌دهد.

این ابزار علاوه بر اطلاعات سخت افزاری امکان دریافت اطلاعات سیستم عامل، برنامه‌های نصب شده سیستم، پردازش و سرویس‌‌ها، مدیریت تنظیمات شبکه و مدیریت دسترسی یوزر‌ها را می‌دهد. برای مشاهده این دستور‌ها با تایپ کردن عبارت “wmic /?” در خط فرمان لیستی از نام دستور‌ها و کاربرد آن‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

خروج از دستور wmic:
برای خروج از دستور wmic و بازگشت به خط فرمان اصلی، می‌توانید دستور exit را تایپ و Enter را بزنید.

* WMIC منسوخ شده است و دیگر توسط ماکروسافت توسعه داده نمی‌شود ولی دستور‌های آن همچنان کار می‌کند.

 

اطلاعات سخت افزاری با استفاده از نرم‌افزارهای سوم شخص:

استفاده از نرم‌افزارهای سوم شخص برای پیدا کردن مشخصات سیستم در کامپیوتر نیز یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای کاربران می‌باشد. این نرم‌افزارها به شما اطلاعات مربوط به سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و تنظیمات سیستم را در یک محیط گرافیکی زیبا نشان می‌دهند.

از جمله نرم‌افزارهای معروف و محبوب در این زمینه می‌توان به Speccy، CPU-Z، GPU-Z و HWiNFO اشاره کرد. این نرم‌افزارها به شما اطلاعات دقیقی از سیستم خود ارائه می‌دهند و می‌توانند در تشخیص مشکلات سیستم و ارتقاء آن‌ها مفید باشند.

توجه داشته باشید که با توجه به رایگان بودن این نرم‌افزار‌های سوم شخص بهتر است ‌آن‌ها را از منابع معتبر و سایت سازنده خود برنامه دانلود کنید.

 

نرم‌افزار‌های توسعه داده شده برای هر قطعه:

برخی از تولید کنندگان قطعات سخت‌افزاری مانند “Intel” یا “NVIDIA” ابزار و برنامه‌هایی را برای تشخیص سخت‌افزارهای خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با مراجعه به وبسایت تولید کننده قطعه، می‌توانید نرم‌افزار مورد نیاز را دانلود و استفاده کنید تا اطلاعات سخت افزاری و مشخصات دقیق‌تری را بدست آورید.

 

مراجعه به وبسایت تولید کننده:

اگر سیستم شما دچار مشکل شده است و در حال حاضر نمی‌توانید آن را روشن کنید، برای دستیابی به اطلاعات سخت افزاری سیستم باید مدل یا شماره ساخت هر قطعه را پیدا کنید. معمولا مدل هر قطعه برا روی آن نوشته شده است پس نگران این موضوع نباشید که نتوانید مدل سخت‌افزار خود را پیدا کنید. درغیر این صورت به جعبه و بسته‌بندی که قطعه را تهیه کرده‌اید مراجعه کنید.

حال که مدل قطعه را پیدا کرده‌اید آن را سرچ کنید. سایت‌های متعددی مشاهده می‌کنید که قطعه شما را بررسی کرده‌اند. وارد سایت سازنده قطعه خود شوید و در بخش توضیحات جزئیات اشاره شده توسط سازنده را مشاهده کنید.

در پایان امیدواریم این مطلب بتواند کمک مفیدی در زمینه کانفیگ و اطلاعات سخت افزاری به شما کرده باشد. در صورتی که انتقاد یا پیشنهادی در زمینه بهبود محتوا داریم بسیار خوشحال می شویم تا در قسمت نظرات، پیشنهاد خود را با ما در میان بگذارید.

در دوره ۰ تا ۱۰۰ اسمبل و سخت افزار، علاوه بر آشنایی کامل با قطعات سخت افزاری، به موارد بیشتری درمورد سخت افزار، مانند انتخاب درست قطعات برای سیستم، محاسبه پهنای باند و گلوگاه آنها، نصب (اسمبل) و راه اندازی و عیب یابی و.. پرداخته می شود.

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید