وایفای چیست؟ Wifi و نحوه کارکرد آن

وایفای چیست؟ Wifi و نحوه کارکرد آن

توانایی اتصال به اینترنت به صورت بی سیم، چه زمانیکه در خانه خود و چه زمانیکه در حال حرکت هستید، این روزها بسیارعادی میباشد، اما بسیاری از کاربران از تکنولوژی و نحوه کارکرد آن اطلاعی ندارند که در این مقاله به تمامی مسائل مربوط به آن می پردازیم.

وایفای

وایفای، یک استاندارد تکنولوژی برای دسترسی به اینترنت می باشد که به یک سری از دستگاه ها اجازه می دهد بدون استفاده از کابل و به صورت بی سیم به یک روتر متصل شوند و درون یک شبکه، اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند. دستگاه هایی مانند تلفن های همراه، رایانه ها، تبلت ها و سایر دستگاه های الکترونیکی قابلیت استفاده از این تکنولوژی و اتصال به اینترنت را دارند.

Wi-Fi، همچنین بسیاری از دستگاه‌ های مجهز به اینترنت مانند تلویزیون، یخچال، دوربین و .. را برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات، بهم متصل می‌کند که به آن اینترنت اشیا یا IOT گفته میشود.

 

شبکه سیمی(wired) در مقابل شبکه بدون سیم(wireless)

بدیهی است که یک شبکه بی سیم، دستگاه ها را بدون نیاز به سیم به یک شبکه متصل نگه می دارد و در عین حال به آنها اجازه می دهد تا بدون محدودیت سیم حرکت کنند. از طرف دیگر یک شبکه سیمی از کابل هایی استفاده می کند که دستگاه ها را به شبکه متصل می کند. این دستگاه‌ها اغلب رایانه‌های رومیزی یا لپ‌تاپ هستند، اما می‌توانند سایر دستگاه ها مانند اسکنر نیز باشند.

تفاوت های فنی جزئی تری بین سیم و بی سیم وجود دارد. اکثر شبکه های سیمی مدرن اکنون “فول دوبلکس” هستند، به این معنی که می توانند بسته ها (packet) را در هر دو جهت به طور همزمان ارسال / دریافت کنند. علاوه بر این، اکثر شبکه های سیمی دارای کابل اختصاصی هستند که به هر دستگاه وصل میشود.

برخلاف یک شبکه سیمی، شبکه بی سیم نمی تواند همزمان صحبت کند و گوش دهد، درواقع، شبکه بی سیم “half duplex” است. به علاوه، همه کاربران فضای مشترکی دارند. به همین خاطر، باید به نوبت صحبت کنند. همه می توانند تمام ترافیک در جریان رو بشنوند. این امر، باعث شده شبکه‌های Wi-Fi در طول سال‌ها اقدامات امنیتی مختلفی را برای محافظت از اطلاعات محرمانه، به‌ صورت بی‌سیم اجرا کنند.

 

وایفای مخفف چیست؟

اغلب تصور می شود که WIFI مخفف Wireless Fidelity می باشد، اما چنین چیزی وجود ندارد و این اصطلاح توسط یک شرکت بازاریابی برای اشاره به برخی از فناوری های معروف به  IEEE 802.11ایجاد گردید. استاندارد IEEE 802.11 پروتکل‌هایی تعیین می‌کند که ارتباط با دستگاه‌های بی‌سیم فعلی که دارای وایفای هستند، از جمله روترهای بی‌سیم و اکسس پوینت را امکان‌پذیر می‌سازد. اکسس پوینت ها از استانداردهای مختلف IEEE پشتیبانی می کنند.

درواقع، هر استاندارد یک اصلاحیه است که در طول زمان تصویب شده است. استانداردها بر روی فرکانس های مختلف کار می کنند، پهنای باند متفاوتی را ارائه می دهند و تعداد کانال های متفاوتی را پشتیبانی می کنند.

 

وایفای چگونه کار میکند؟

یک دستگاه کوچک به نام فرستنده بی سیم یا هاب مورد نیاز است. این دستگاه اطلاعات را از اینترنت از طریق اتصال خانگی شما دریافت می کند. این فرستنده، اغلب به عنوان Wireless Access Point یا WAP نامیده می‌شود.

سپس این اطلاعات را به امواج رادیویی تبدیل می‌کند و آن‌ها را ساطع می‌کند و در واقع یک ناحیه کوچک و محلی در اطراف خود ایجاد می‌کند که دستگاه‌های شما می‌توانند در آن میدان ایجاد شده، این سیگنال‌های رادیویی را دریافت کنند. این محل را شبکه محلی بی سیم یا به اختصار WLAN  می نامند.

امواج مودم های وایفای خیلی قوی نیستند. این امواج تا جایی پیش میروند که بتوانند اینترنت تمامی دستگاه های یک خانه رو تامین کنند. برای مثال، با قرار دادن یک هاب (روتر، مودم و ..) در خانه، همه ی اتاق ها به اینترنت دسترسی دارند و هیچ یک از اعضای خانواده با مشکل بی اینترنتی رو به رو نمیشوند. اگرچه افراد با نزدیک تر شدن به هاب، از سیگنال های قوی تری برخوردارمیشوند.

هنگامی که اطلاعاتی را به اینترنت باز می‌فرستید – برای مثال با کلیک کردن روی یک پیوند یا ارسال یک ایمیل – این فرآیند برعکس عمل می‌کند. دستگاه شما اطلاعات را از طریق یک سیگنال رادیویی به مودم می فرستد، مودم سیگنال را تبدیل می کند و ارتباط برقرار میکند.

برای اینکه دستگاهی مانند تلفن یا رایانه بتواند سیگنال‌های وایفای را دریافت کند، باید درون آن فناوری مربوط به آن قرار گرفته باشد یا یک آداپتور بی‌سیم تعبیه شده باشد. بسیاری از دستگاه‌ها، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، آماده پذیرش سیگنال‌های وایفای هستند، در حالی که سایر دستگاه‌ها، مانند برخی رایانه‌های شخصی، نیاز به خرید یک آداپتور جداگانه دارند که به پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ شما وصل می شود. این دستگاه به عنوان یک دانگل اینترنت شناخته می شود و به راحتی می توان آن را از فروشگاه های تجهیزات کامپیوتر خریداری کرد.

 

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت به دستگاه های بی سیم اجازه میدهد تا به شبکه بی سیم متصل شود. یک اکسس پوینت پهنای باندی که از یک روتر می آید را می گیرد و آن را گسترش می دهد تا بسیاری از دستگاه ها بتوانند از فواصل دورتر به شبکه متصل شوند. می‌تواند داده‌های مفیدی را در مورد دستگاه‌های موجود در شبکه ارائه دهد، امنیت شبکه را فراهم کند و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد.

 

روتر بی سیم چیست؟

روترهای بی سیم معمولا در خانه ها یافت می شوند. آنها دستگاه های سخت افزاری هستند که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) از آنها برای اتصال شما به شبکه اینترنت خود استفاده می کنند.

روتر بی سیم گاهی اوقات به عنوان یک دستگاه شبکه محلی بی سیم (WLAN) نامیده می شود. به شبکه بی سیم شبکه وای فای نیز گفته می شود. یک روتر بی سیم عملکردی مشابه به ترکیبی از اکسس پوینت و روتر دارد.

روتر وای فای رومیزی چیست؟

روتر وای فای رومیزی چیست؟

رایج ترین راه برای اتصال کاربران به اینترنت به صورت بی سیم، استفاده از روتر بی سیم رومیزی (Wi-Fi) است. این روترها شبیه جعبه های کوچک با چندین آنتن کوتاه برای کمک به پخش سیگنال در سراسر خانه یا محل کار هستند. هرچه کاربر از روتر وای فای پایه دورتر باشد، سیگنال ضعیف تر است.

بنابراین روترهای بی سیم متعددی که به آنها اکستندر یا تقویت کننده ی سیگنال محدوده گفته می شود، معمولاً در سرتاسر فضای کاری قرار می گیرند. این نوع از تقویت کننده ها، پوشش اینترنت را تقویت یا گسترش می‌دهند.

هات اسپات

هات اسپات موبایل یک ویژگی رایج در گوشی های هوشمند می باشد. هنگامی که هات اسپات تلفن همراه خود را روشن می کنید، اتصال شبکه بی سیم خود را با سایر دستگاه هایی که می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند به اشتراک می گذارید.

 هات اسپات

هات اسپات وای فای قابل حمل چیست؟

هات اسپات قابل حمل وایفای یک هات اسپات موبایلی است که از طریق یک دستگاه کوچک قابل حمل بوجود می آید. این دستگاه کوچکی است که از برج‌های سلولی استفاده می‌کند که سیگنال‌های پرسرعت 3G و 4G را پخش می‌کنند. چندین دستگاه مانند iPad و لپ‌تاپ می‌توانند به صورت بی‌سیم به دستگاه متصل شوند، که به‌طور یکپارچه به اینترنت در هر کجا که می روید، متصل می‌شود.

مانند تلفن همراه، هزینه ماهانه این دستگاه،  بر اساس برنامه مصرف داده ای است که انتخاب می کنید. یک هات اسپات وای فای قابل حمل راه امن و مطمئن تری برای دسترسی به اینترنت نسبت به جستجوی هات اسپات های عمومی وای فای ثابت است.

 

راه اندازی وایفای خانگی

اگر میخواهید که وایفای خانگی خود را راه بندازید، ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه ارتباطی شما (که معمولا روتر میباشد و به سوکت تلفن متصل میشود)، سیگنال را به درستی انتقال میدهد. معمولا شرکت های ارائه دهنده اینترنت، روترهای استاندارد در اختیار مشتری قرار میدهند که این قابلیت را داشته باشد.

بعد از چک کردن روتر و راه اندازی آن، بادید مطمئن شوید که دستگاه های مورد نظر شما (لپ تاپ، تلفن همراه و ..) هم قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، در غیر این صورت همانطور که در بالا گفته شد، باید دانگل اینترنت تهیه کنید.

بعد از اینکه مطمئن شدید دستگاه های شما میتوانند به اینترنت متصل شوند، باید بین دستگاه ها و هاب ارتباط برقرار کنید. ابتدا باید با وارد کردن رمز، به دستگاه اجازه دهید تا با هاب ارتباط برقرار کند و به اینترنت متصل شود. این رمز، معمولاً رشته‌ای از حروف و اعداد است و می‌توان آن را روی برچسب روی هاب پیدا کرد.

برا داشتن وایفای ایمن، باید یک رمز جدید روی آن قرار دهید، تا افراد با وارد کردن آن، بتوانند به اینترنت متصل شوند.

اگر برای هاب خود رمز جدیدی ایجاد نکنید، هرکس که در محدوده ی شبکه اینترنت شما قرار داشته باشد، میتواند به اینترنت شما متصل شده و از حجم اینترنتی شما استفاده کند.

 

وایفای و اینترنت

وایفای و اینترنت ارتباط نزدیکی با هم دارند و اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد. اول و مهمتر از همه، اینترنت یک شبکه گسترده (WAN) است که از یک سری پروتکل ها برای انتقال اطلاعات بین شبکه ها و دستگاه ها در سراسر جهان استفاده می کند. از طرف دیگر، وایفای به تکنولوژی‌ای گفته میشود که دستگاه ها بدون کابل بهم متصل میشوند.

 

جمع بندی

فناوری وایفای، روشی است که دستگاه‌ها را به صورت بی سیم و با استفاده از امواج رادیویی به اینترنت متصل میکند. اکسس پوینت، دستگاهی است که یک شبکه بی سیم در یک شبکه سیمی ایجاد می کند و به دستگاه های بی سیم اجازه می دهد به شبکه وصل شوند. یک اکسس پوینت به عنوان پلی بین شبکه سیمی و دستگاه های بی سیم عمل می کند و سیگنال وایفای را پخش می کند که دستگاه های بی سیم می توانند از آن برای اتصال به شبکه استفاده کنند.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین در دوره مستر کلاس آی تی، علاوه بر آشنایی کامل و کاربردی با تجهیزات و شبکه های کامپیوتری، نحوه اجرا و کانفیگ کردن آنها را هم یاد میگیرید تا همه چیز را برای ورود به بازار شبکه به همراه داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید