اینترنت چیست؟ + [تفاوت اینترنت با “اینترانت و اکسترانت”]

اینترنت چیست؟ + [تفاوت اینترنت با

با پیشرفت فراگیر تکنولوژی و ارتقاء ارتباطات، اینترنت به عنوان یک اصطلاح جهانی در زندگی روزمره ما وارد شده است. امروزه این شبکه اینترنت پیچیده از ارتباطات و اطلاعات، که از یک ایده آغاز شد و حالا به یک شبکه جهانی پیچیده تبدیل شده است و بخشی اساسی از زندگی ما انسان ها است. در این مقاله قرار است با اینترنت بیشتر آشنا شویم و بفهمیم این شبکه جهانی چگونه کار میکند.

فهرست محتوا

اینترنت چیست؟

اینترنت یک شبکه جهانی از کامپیوترها و دستگاه ‌های مختلف است که با استفاده از اتصالات فیزیکی و فناوری‌ های ارتباطی، به یکدیگر متصل شده ‌اند. این شبکه از طریق استفاده از پروتکل‌ ها و استانداردهای مشترک، ارتباطات و تبادل اطلاعات را میان افراد و سازمان‌ ها فراهم میکند.

اما واقعاً اینترنت چیست؟ ما به ازای چه چیزی پول پرداخت میکنیم تا بتوانیم به فضای وب، اپلیکیشن ها، ایمیل و … متصل شویم؟!
در واقع اینترنت یک مسیر ارتباطی است که سراسر دنیا را به هم متصل میکند. این اتصال به وسیله کابل های فیبرنوری صورت میگیرد. کابل هایی که در سراسر جهان کشیده شده اند و بخش عمده و اصلی این کابل ها در کف اقیانوس ها قرار دارد و بخش دیگر آنها در خشکی است. به وسیله این کابل ها قاره ها و کشور ها به همدیگر متصل شده اند و بخاطر وجود این کابل ها ما اکنون میتوانیم پیغامی را از اینجا به هزاران کیلومتر آن طرف تر در عرض چند میلی ثانیه ارسال کنیم.

فیبر نوری

میتوان گفت اینترنت همانند جاده ای وسیع و بسیار طولانی است که تک تک شهر ها، کشور ها و قاره ها را به همدیگر متصل کرده و برای سفر کردن به هر کجای دنیا کافیست از این جاده استفاده کنیم. پس پولی که ما به ازای اینترنت پرداخت میکنیم در واقع برای استفاده از این راه ارتباطی است. ما با استفاده از این راه میتوانیم اطلاعات مورد نیاز خود را ارسال یا دریافت کنیم.
از طرفی میتوانیم از امکاناتی همچون فضای وب، ایمیل، شبکه های اجتماعی، محتوا های آموزشی و… استفاده کنیم.

اینترنت جهانی

چه بر سر اینترنت گذشته است؟ از پیداش تا به امروز

در دهه 1960 ایده ایجاد یک شبکه اطلاعاتی که افراد مختلف بتوانند اشتراک گذاری منابع و دانش را تجربه کنند به وجود آمد. دکتر لئونارد کلین راک را در دهه 1960 میلادی با ارائه یک مدل مفهومی برای اشتراک گذاری اطلاعات بین کامپیوتر ها، اساس توسعه ساختار اینترنت را فراهم کرد.

بعد از آن ARPANET، شبکه ای که اولین بار در دهه 1960 به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط وزارت دفاع آمریکا (DARPA) ایجاد شد، به عنوان پیشنهادی برای ارتباط بین دانشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی آغاز شد. این شبکه ابتدا از چهار دانشگاه در آمریکا شروع شد و به تدریج تعداد ارتباطات آن افزایش یافت.

سپس در دهه 1970، برای افزایش قابلیت ارتباطی بین دستگاه ‌ها، پروتکل‌ های ارتباطی ایجاد شدند. توسعه TCP (Transmission Control Protocol) و IP (Internet Protocol) به وسیله ‌ی برند های معروفی همچون وینت سرف و باب کان شکل گرفت. این دو پروتکل به وسیله ‌ی یکدیگر، مبنای انتقال اطلاعات در شبکه ‌های اینترنتی بر مبنای مدل TCP/IP را فراهم کردند.

سرور

در دهه 1990 انقلاب اینترنت رخ داد. اینترنت از یک شبکه تخصصی به یک ابزار عمومی برای ارتباطات و تبادل اطلاعات تبدیل شد. وب، به عنوان یک پروتکل مبتنی بر متن برای مرور اطلاعات، به شکلی که امروزه میشناسیم، شکل گرفت. این انقلاب منجر به ایجاد وب ‌سایت‌ ها، ایمیل، گروه‌ های گفتگو و ابزارهای دیگر شد که ارتباطات را بسیار ساده ‌تر کرد.

و حالا  اینترنت به سرعت به ابزاری برای تبادل داده ‌های حجیم، ارتباطات شبکه‌ ای، هوش مصنوعی، و واقعیت مجازی تبدیل شده است. اینترنت اشیاء (IoT) و شبکه 5G نیز به ادامه رشد این شبکه عظیم کمک کرده و انتظار میرود که تاثیرات عظیم تری بر زندگی روزمره ما خواهند داشت.

انواع اینترنت

انواع اینترنت متنوعی وجود دارد که هر کدام از آنها با توجه به نیازها و شرایط خاص، به کاربران خدمات مختلفی ارائه میدهند. در زیر، به برخی از انواع اینترنت اشاره شده است:

  1. اینترنت دایل آپ (Dial-up Internet):

یکی از اولین انواع اینترنت بوده است که دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد و از طریق خطوط تلفن ارتباط برقرار میکند. این نوع اتصال سرعت بسیار کمی دارد.

  • اینترنت موبایل (Mobile Internet):

این نوع اینترنت از طریق شبکه های ارتباطی همراه ارائه میشود. افراد میتوانند با استفاده از گوشی ‌های هوشمند، تبلت ‌ها یا دستگاه‌ های مودم موبایل به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

3. اینترنت فیبر نوری (Fiber Optic Internet):

 این نوع اینترنت از طریق کابل‌ های فیبر نوری اتصال برقرار میکند. این اتصالات معمولاً سرعت بسیار بالا و پایداری بالایی دارند. به همین علت در مکان های مختلف استفاده های زیادی دارند.

4. اینترنت ماهواره‌ای (Satellite Internet):

این نوع اینترنت از طریق ارتباط با یک ماهواره اتصال برقرار میکند. استارلینک یک نمونه از این نوع اینترنت است. این نوع ارتباط در مناطقی که به اینترنت کابلی دسترسی ندارند، یا در مناطق دور افتاده میتواند مفید باشد.

5. اینترنت DSL (Digital Subscriber Line):

اینترنت DSL یک نوع اینترنت است که از خطوط تلفن معمولی برای اتصال به اینترنت استفاده میکند. این نوع اتصال عمدتاً در مناطق شهری و حومه شهری مورد استفاده قرار میگیرد که در کشور شاهد مواردی از این نوع اینترنت مانند ADSL و VDSL هستم.

هر یک از این انواع اینترنت ویژگی‌ ها و مزایای خاص خود را دارند و انتخاب از بین آنها نوع بستگی به نیازها و شرایط مکانی کاربر دارد.

وب چه تفاوتی با اینترنت دارد؟

وب (World Wide Web) و اینترنت دو مفهوم مختلف هستند و به دو جنبه مختلف از فضای دیجیتال اشاره دارند. در واقع، وب یکی از خدمات ارائه شده توسط اینترنت است. در ادامه، تفاوت اصلی بین این دو مفهوم را بررسی می‌کنیم:

  • اینترنت (Internet):

همانطور که گفتیم اینترنت یک شبکه جهانی از ارتباطات کامپیوتری است که میلیاردها دستگاه را به یکدیگر متصل میکند. این شبکه به ارتباطات و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ های مختلف، از رایانه‌ ها و تلفن‌ های هوشمند تا لوارم آشپرخانه را به همدیگر متصل میکند

  • وب (World Wide Web):

 وب یکی از خدمات موجود در اینترنت است. این خدمت شامل صفحات وب، تصاویر، ویدئو ها و سایر منابع متنوع است که توسط مرورگر های وب جستسجو و قابل مشاهده میشوند. وب از پروتکل‌هایی مانند HTTP (Hypertext Transfer Protocol) برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به طور تعاملی با محتواها در اینترنت ارتباط برقرار کنند.

به طور خلاصه، اینترنت یک زیرساخت کلی برای ارتباطات دستگاه‌ ها است، در حالی که وب یکی از خدمات محبوب و پر استفاده اینترنت است که امکان مشاهده و تعامل با محتواهای مختلف را فراهم میکند.

اکسترانت(Extranet) چیست؟

اکسترانت (Extranet) یک شبکه کامپیوتری است که به شرکت ‌ها یا افراد اجازه میدهد تا با استفاده از اینترنت به منابع و خدمات خود دسترسی داشته باشند. این شبکه به افراد یا سازمان‌ های خاص محدود میشود تا امکان تبادل اطلاعات، فایل‌ ها، و منابع دیگر را با اطمینان از امنیت فراهم ‌کند. به عبارت دیگر، اکسترانت یک بخش از Internet است که به صورت اختصاصی برای ارتباطات محدود و امن بین گروه ‌های مختلف استفاده میشود. این امکانات ارتباطی به کاربران اجازه میدهد تا از هر کجا که به اینترنت متصل باشند به اطلاعات موردنیازشان دسترسی پیدا کنند.

انواع اینترنت

اینترانت(Intranet) چیست؟

Intranet یک شبکه داخلی است که داخل یک سازمان یا سازمان های مشابه استفاده میشود. این سیستم اطلاعاتی داخلی و خصوصی را برای اعضای سازمان به اشتراک میگذارد و به آن‌ ها امکان ارتباط و تبادل اطلاعات را درون محیط سازمان را میدهد. بر خلاف اکسترانت، از اینترانت برای افزایش ارتباطات داخلی، به اشتراک‌ گذاری اطلاعات، و هماهنگی درون سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از اکسترانت برای اشتراک گذاری اطلاعات میان سازمان‌ها و شرکای تجاری استفاده میشود.

بنابراین اینترنت یک شبکه بزرگ جهانی است که تقریبا تمامی افراد در سراسر جهان به آن دسترسی دارند و از امکانات آن استفاده میکنند. در صورتی که اینترانت و اکسترانت وسعت و سطح دسترسی بسیار محدود تری دارند و برای ارتباطات درون یا بین سازمانی مورد استفاده قرار میگیرند و از سطح امنیت نسبتاً بالایی برخوردار هستند.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین در دوره مستر کلاس آی تی، علاوه بر آشنایی کامل و کاربردی با تجهیزات و شبکه های کامپیوتری، نحوه اجرا و کانفیگ کردن آنها را هم یاد میگیرید تا همه چیز را برای ورود به بازار شبکه به همراه داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید