درایور چیست؟ چگونه نصب می‌شود؟

درایور چیست؟ چگونه نصب می‌شود؟

احتمالاً تا به حال دیده اید که در بعضی اوقات سیستم به درستی به اینترنت متصل نمیشود یا اینکه موس به درستی کار نمیکند در صورتی که قطعات سخت افزاری از نظر فیزیکی سالم هستند! اکثراً این دسته از مشکلات به خاطر وجود نقصی در درایور های قطعات مانند به روز نبودن درایور به وجود می‌آیند. در ادامه به جزییات بیشتری درباره درایور و نحوه آپدیت کردن درایور میپردازیم.

 

فهرست محتوا:

درایور چیست؟

درایوهای Signed و  Unsigned

درایورهای Plug and Play

نحوه بررسی و آپدیت کردن درایور

بهترین نرم‌افزار های به روزرسانی درایور!

 

درایور چیست؟

درایور یک نرم افزار رابط است که به واسطه آن ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار به درستی شکل میگیرد. در واقع درایور وظیفه یک مترجم را بر عهده دارد. دستوراتی که از طرف سیستم عامل داده میشود توسط درایور برای سخت افزار ترجمه میشود .

از طرف دیگر درایور وظیفه کنترل و مدیریت قطعه سخت افزاری را نیز بر عهده دارد که باعث میشود قطعه به طور بهینه تر و حتی با قدرت بیشتری بتواند کار کند به همین دلیل در صورت عدم آپدیت یا نصب درایور قطعه دچار اختلال میشود.

وظایف درایور

فرض کنید یک پرینتر را به سیستم خود متصل کرده اید. حال میخواهید یک متن را که بصورت فایل Word است را چاپ کنید. زمانی که دستور چاپ این فایل را میدهید در ابتدا برنامه Word دستور خاص چاپ کردن را از درایور فرا میخواند، سپس درایور این دستور را به دستگاه پرینتر میدهد و فایل مورد نظر چاپ میشود. پس از موفقیت دستور چاپ، درایور به عنوان بازخورد پیغامی را به سیستم میفرستد تا متوجه شویم آن فایل چاپ شده است.

درایورها تقریبا برای تمامی قطعات سخت افزاری وجود دارند چون درایورها همانند دفترچه راهنمای قطعات سخت افزاری هستند و سیستم عامل از طریق همین دفترچه راهنما میتواند از سخت افزار استفاده کند.

 

درایوهای Signed و  Unsigned

از آنجایی که درایورها نرم افزار های مهم و حیاتی برای سیستم به حساب می‌آیند باید آنها از منابع درستی به دست ما برسند تا مطمعن شویم درایورها به درستی کار میکنند. به همین علت شرکت مایکروسافت از تمامی سازندگان Driver خواست تا قبل از انتشار، درایورها را در اختیار او قرار بدهند تا مورد بررسی و تست قرار بگیرند. به این درایورها که توسط شرکت مایکروسافت تایید شده اند Signed Drivers میگویند.

حال اگر درایوری مورد تأیید مایکروسافت نباشد آنها را Unsigned Drivers می‌نامند. به طور معمول Signed Drivers به همراه فایل نصبی ویندوز 10 به بالا عرضه میشوند و به همراه ویندوز نصب میشوند. همچنین لیستی از این درایورها در وبسایت مایکروسافت وجود دارد و میتوانید برای اطمینان از صحت درایور های خود آنها را از این طریق چک کنید.

 

درایور Plug and Play

شاید برای شما سوال شده باشد که چطور بعضی از دستگاه ها مانند فلش مموری، موس، کیبورد و… را بدون نصب درایور به سیستم متصل میکنیم و از آنها استفاده میکنیم؟!

جواب این سوال این است که درایور این دستگاه ها درون خود آنها قرار گرفته است و به محض اتصال آنها به سیستم، سیستم آنها را شناسایی و سپس درایور بصورت خودکار نصب میشود که به آنها Automatic Plug and Play میگویند.

این تکنولوژی در حافظه های جانبی مثل فلش مموری و هارد های اکسترنال بسیار پر کاربرد است و اتصال سریع حافظه‌ها به سیستم را به این تکنولوژی مدیون هستیم.

 

آپدیت کردن درایورها

در ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه میتوان متوجه شد درایور نیاز به آپدیت دارد یا اصلا درایور قطعه مورد نظر نصب شده است؟!

به این منظور باید به قسمت Device Manager سیستم برویم. برای رفتن به این قسمت مراحل زیر را انجام دهید:

 

  1. بر روی This PC یا My Computer کلیک راست کنید.
  2. گزینه Manage را انتخاب کنید.

آپدیت کردن درایورها

  1. سپس به قسمت Device Manager بروید.

درایورها

حال لیستی از تمای اجزای سخت افزاری سیستم و دستگاه های جانبی متصل به آن در اختیار شماست. اگر درایوری نصب نشده باشد میتوانید آن را از قسمت Other devices به همراه علامت تعجب در کنار اسم آن مشاهده کنید.

مراحل آپدیت درایور

همچنین میتوانید از طریق قسمت مربوط به هر قطعه برای اپدیت کردن Driver آن اقدام کنید. کافیست بر روی قسمت مورد نظر خود کلیک راست کنید و گزینه Update driver را انتخاب کنید. سپس گزینه Search automatically for drivers را انتخاب کنید تا خود ویندوز بصورت خودکار درایور مد نظر شما را جست و جو و نصب کند.در صورتی که علاقه‌مند به دانلود دستی Driver هستید پیشنهاد میشود که از سایت خود سازنده محصول درایور مورد نظر خود را دانلود کنید تا از سلامت و به روز بودن آن مطمئن باشید.

آپدیت درایورها

اگر یکی از قطعات یا دستگاه های جانبی مانند موس دچار اختلال شد یا متوجه شدید که درایور به درستی نصب نشده است، میتوانید فایل درایور آن را بصورت دستی از سایت سازنده دانلود کرده و سپس به قسمت Device Manager رفته و قطعه مورد نظر را انتخاب کنید. بر روی آن کلیک راست کنید و بر روی گزینه Update driver ضربه بزنید. پس از آن گزینه Brows for driver on your comرputer را انتخاب کنید و فایل درایوری که دانلود کرده اید را پیدا و سپس Select کنید تا نصب شود.

آپدیت درایور کامپیوتر

بهترین نرم‌افزار های بروز رسانی درایور

یکی از راه هایی که بتوانید همیشه درایور های خود را به روز نگهدارید، استفاده از برنامه های جانبی است که این کار را میتوانند برای شما انجام دهند. اما هیچ بهترین برنامه ای برای این کار وجود ندارد!

درست متوجه شدید، برنامه های جانبی که برای به روزرسانی درایور های سیستم پیشنهاد میشوند بیشتر از اینکه کارآمد باشند مشکل ساز هستند!

به دو دلیل اصلی از نصب و استفاده از چنین برنامه‌ هایی پرهیز کنید:

 

  1. منبع هایی که این برنامه ها برای دانلود درایور مورد استفاده قرار میدهند نامشخص و تایید نشده هستند و ممکن است نسخه های تایید نشده توسط شرکت سازنده و دارای خرابی را برای شما دانلود و نصب کنند. همچنین به دلیل نامشخص بودن منبع آنها امکان آلوده بودن فایل ها به بد افزار یا باج افزار نیز وجود دارد.

 

  1. در برخی موارد ممکن است این برنامه ها در تشخیص نوع درایور دچار اشتباه شوند و نسخه اشتباهی را نصب کنند یا اصلا درایور قطعه ای که هیچ نیازی به آپدیت ندارد را آپدیت کنند.

 

بنابراین پیشنهاد میشود تا حد امکان از نصب این برنامه ها خود داری کرده و وظیفه آپدیت کردن درایور ها را بر عهده ویندوز بگذارید یا بصورت دستی خودتان آنها را دانلود و نصب کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید