گرافیک اینتل A370M تست شد! رقیب سر سختی برای انویدیا و ای ام دی

گرافیک اینتل A370M تست شد! رقیب سر سختی برای انویدیا و ای ام دی

گرافیک اینتل A370M تست شد! رقیب سر سختی برای انویدیا و ای ام دی

بالاخره اتفاق افتاد! اولین گرافیک پایین رده ی اینتل خود را برای رقابت در میدان نگه می دارد!

پس از سال ها گمانه زنی و درز کردن اطلاعات در نهایت اینتل گرافیک های مخصوص لپ تاپ خود را در لپ تاپ های اصلی قرار داد. ولی آیا این گرافیک ها به اندازه ی کافی قوی هستند.

در مقاله ای که به بررسی گرافیک های دسکتاپ اینتل پرداختیم، تمامی مدل های کارت گرافیک دسکتاپ اینتل بررسی شد و حال نوبت بررسی قدرت اولین گرافیک نوت بوکی پایین رده ی اینتل رسیده است.

برای بررسی این موضوع آقای مت اسمیت از پی سی ورلد به مرکز جونز اینتل در اورگون دعوت شد تا مدل مرجع این گرافیک را که در لپ تاپ MSI Summit E16 Flip Evo بود را بررسی کند. او پس از بررسی بیان کرد که ” شاید اینتل تازه وارد بازی شده باشد ولی نتایج سری Arc بسیار رضایت بخش است.”

وی این گرافیک را در پنج بنچمارک متفاوت تست کرد و شرایط تست آنگونه بود که به وی 5 سیستم کاملا یکسان برای تکرار تست دادند و تست ها بدین صورت انجام شد:

تست 3D MARK Time Spy : دموی استاندارد با تنظیمات پیش فرض

تست Shadow of Tomb Raider : دایرکت اکس 12، بالاترین تنظیمات در 1080، ری تریسینگ خاموش، TAA روشن

تست Final Fantasy XIV: Endwalker : بالاترین ستینگ در رزولوشن 1080

تست Metro Exodus Enhanced Edition: تنظیمات High در رزولوشن 1080

تست Topaz Video Enhance AI : فایل .MOV هشت ثانیه ای که توسط مدل Artemis Meduim Quality AI به رزولوشن 4K افزایش پیدا کرد.

نتایج تست ها بصورت میانگین تمامی اجرا ها اعلام گردیده است.

intel arc graphics 1

تست 3D MARK

اگر کمی به بنچ مارک علاقه داشته باشید حتما تا به حال این تست را دیده اید. این تست تقریبا اولین تستی است که در بررسی گرافیک ها به آن می پردازند.گرافیک اینتل A370M امتیاز خوب 4405 را در این بنچمارک بدست آورد که از گرافیک Iris Xe دو و نیم برابر بهتر بود! که این خود باعث قرار گیری این گرافیک در جایگاه بالاتری می شود.

intel arc a370m 3d mark time spy

کاملا واضح است که رقابت در گرافیک های پایین رده بسیار سخت تر است و با این حال، گرافیک اینتل توانست 3050 موجود در لپ تاپ اچ پی را با 15 درصد مغلوب خود کند و با گرافیک 3050 موجود در ویوو بوک ایسوس برابری کند.

البته این گرافیک در مقایسه با کارت های میان رده که هدف کاربری گیمینگ دارد، طبیعتا ضعیف تر عمل میکند. RTX3050TI موجود در Msi GF76 Katana حدود 50 درصد قویتر و گرافیک 3060 موجود در Acer Nitro 5 تقریبا دو برابر قوی تر از این گرافیک عمل کردند.

تست Final Fantasy XIV

تست های گیمینگ را با این تست شروع می کنیم، این بازی با اینکه جزو سنگین ترین گیم ها نیست ولی بخاطر پایین رده بودن این گرافیک، ابتدا تست ها رو با این گیم شروع می کنیم.

intel arc a370m

در این تست همانطور که مشاهده شد، A370M حدود 50 درصد از Xe بهتر عمل کرد. با اینکه نسبت به تایم اسپای بسیار کمتر است ولی هنوز آنقدر زیاد هست که تاثیر آن در کاربری احساس شود. لپ تاپ مرجع اینتل روی برگه از اچ پی عقب افتاده است ولی این فاصله آنقدر ناچیز است که می توان آن را یک تساوی در نظر گرفت چرا که بازیکن در بازی کردن این عنوان تفاوتی را بین این دو احساس نخواهد کرد.

البته که ایسر نیترو 5 در دنیایی دیگر قرار دارد، بدلیل استفاده از 3060 همانطور که انتظار می رفت اختلاف بسیار زیادی را با 3050 و A370 به جا گذاشت. این سبک گرافیک های میان رده هدف خود را برای اف پی اس های بالاتر از 60 قرار داده اند.

تست Shadow of the Tomb Raider

این بازی اکنون چهار ساله است. شاید باورش سخت باشد ولی هنوز مقیاس خوبی برای بررسی قدرت یک سیستم روی بازی های نسل آخری می باشد.

intel arc a370m shadow of the tomb raider

در این بازی A370M بشدت قوی تر از Xe عمل می کند، تا جایی که بسیار به 60 اف پی اس نزدیک می شود. گرافیک Xe نمی تواند این گیم را با رزولوشن 1080 و روی بالاترین تنظیمات مدیریت کند. اف پی اس غیر قابل قبول 21 با دراپ هایی تا نزدیکی 16 این عنوان را غیر قابل بازی روی Xe کرده است.

گرافیک اینتل لپ تاپ اچ پی را نیز با بیشتر از 15 درصد اختلاف به کنار می زند، اختلافی که بیشتر از حد انتظار بود. این تست نشان داد که گرافیک اینتل می تواند در واقع کارت های پایین رده ی انویدیا را در بعضی شرایط به راحتی شکست دهد.

تست Metro Exodus

به آخرین تست گیمینگ این گرافیک می رسیم، سنگین ترین بازی که می توان بر دوش این گرافیک ها انداخت. در این تست از تنظیمات high بجای MAX استفاده شد و ری تریسینگ نیز روی پایین ترین حالت ممکن خودش قرار داشت.

intel arc a370m metro exodus enhanced edition

A370M گرافیک Xe را با نسبت ضریب بی نهایت در این تست شکست داد! چرا که گرافیک Xe حداقل سیستم مورد نیاز این گیم را ندارد و بازی روی آن به معنای واقعی کلمه اجرا نمی شود، چرا که این نسخه ی خاص برای اجرا نیازمند ری تریسینگ می باشد که Xe آن را ندارد.

گرافیک اینتل در این تست با 3 اف پی اس کمتر بازده ی رقابت با انویدیا می شود. این تست نشان دهنده ی 15 درصد برتری انویدیا است که خود می تواند نشان دهنده ی ضعف گرافیک اینتل در ری تریسینگ باشد.

و بار دیگر 3060 با به نمایش گذاشتن قدرت خود دیگر کارت ها را با ضریبی نزدیک به 3 در گرد و خاک خود جا می گذارد. ممکن است این فاصله ی بسیار زیاد بخاطر محدودیت رم 4 گیگی گرافیک ها باشد، چرا که ری تریسینگ بطور آشکارای به رم زیادی برای فعالیت نیاز دارد.

تست Topaz

تست آخر مقداری متفاوت است. این تست برای بررسی شرایط تولید محتوایی به لیست تست ها اضافه شده است. این برنامه جزو بهترین برنامه های موجود برای افزایش رزولوشن فیلم ها می باشد و داشتن گرافیک جدا روی لپ تاپ یا سیستم در عملکرد آن تاثیر بسزایی می گذارد.

نکته ی قابل تامل اینجاست که برای این تست از نسخه ای که قابلیت استفاده ی همزمان از چند گرافیک را دارد، استفاده شده است که این نسخه ی برنامه با گرافیک های اینتل سازگار است. پس در اصل برای این تست از هر دو گرافیک Xe سی پی یو و A370M با هم استفاده شده است که خود این عمل توسط فناوری Deep Link اینتل امکان پذیر شده است که تنها بر روی لپ تاپ هایی با سی پی یو و گرافیک اینتل فعال می شود.

intel arc a370m topaz video enhance ai

مقایسه ی گرافیک اینتل با Xe نشان دهنده ی اهمیت وجود گرافیک مجزا حتی پایین رده برای تولید محتوا است. گرافیک اینتل تقریبا نمونه ی داده شده را 4 برابر سریعتر از Xe ادیت می کند. این عملکرد تنها برای یک فیلم 8 ثانیه ای است، حال تصور کنید که در فیلم و کلیپ های چند دقیقه ای این تفاوت می تواند بسادگی ساعت ها در وقت شما صرفه جویی کند.

همچنین گرافیک اینتل نسبت به 3050 نیز 40 درصد سریعتر عمل کرده است که نشان دهنده ی استفاده ی کامل و حداکثری از فناوری Multi-GPU پیاده سازی شده توسط اینتل است.

نتیجه گیری

جوابی که اکثریت گیمر ها و علاقه مندان به دنبال کسب آن هستند این است: آیا می توان لپ تاپ با گرافیک Arc خرید و انتظار رقابت آن را با انویدیا و ای ام دی داشت؟

جواب واضح است، بله! 

نتایج بدست آمده نشان دهنده ی قوی تر بودن A370M نسبت به گرافیک های هم رده ی خود است. در کاربری های متنوع از بازی گرفته تا طراحی، اینتل نتایج خوبی را به نمایش گذاشت. گرافیک A370M میتواند براحتی گیم های نسل آخر را اجرا کند و در تولید محتوا نیز بسیار سریع باشد.

✍🏼 سجاد جاوید احمد آبادی

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید