آیا پیدا کردن افراد از روی آدرس IP امکان پذیره؟ همه چیز درمورد IP و [4 روش آسان برای فهمیدن آی پی]

آیا پیدا کردن افراد از روی آدرس IP امکان پذیره؟ همه چیز درمورد IP و [4 روش آسان برای فهمیدن آی پی]

IP واژه کوتاه شده همان Internet Protocol است. یک آدرس عددی اختصاص داده شده برای هر دستگاه در شبکه، درست مثل کد ملی یا کد پستی ما در دنیای واقعی است. مفهوم آدرس آی پی اهمیت زیادی در اینترنت دارد و در این مقاله به زبان ساده با مفهوم آدرس IP، انواع آن و تاریخچه چگونگی به وجود آمدن IP آشنا خواهیم شد.


فهرست مطالب


آدرس آی پی چیست ؟

هر دستگاه سخت افزاری در شبکه اینترنت دارای یک Address IP است. درست مثل هر خانه در دنیای واقعی که یک کد پستی دارد این شناسه عددی به هر دستگاه در شبکه اختصاص داده میشود همانطور که کد پستی شما نشان میدهد که منزل شما در کجا قرار دارد، آدرس IP هم موقعیت دستگاه را در شبکه مشخص میکند.


هدف از ساخت آی پی چه بود ؟

در اوایل ساخت اینترنت به دلیل کوچک بودن شبکه ها پیدا کردن افراد و انتقال اطلاعات راحت تر بود اما بعد از کنار هم قرار گرفتن شبکه های کوچک و شکل گرفتن اینترنت یا همان شبکه ای از شبکه ها در سال ١٩۶٩، پیدا کردن افراد و شناسایی آن ها برای تحویل بسته ها به دلیل شلوغ بودن و تعداد زیاد کامپیوترها امکان پذیر نبود اما با ساخت آی پی ارسال و تحویل بسته ها از مبدا به مقصد امکان پذیر شد. IP نقش مهمی در کنترل و ارتباطات شبکه های کامپیوتری دارد.

 

شباهت آدرس آی پی و کد پستی


آی پی توسط چه کسانی و در کجا ساخته شد ؟

آدرس آی پی از حوالی سال ١٩٧٠ میلادی توسط طراحان و مهندسان اینترنت توسعه یافت و برای تخصیص دادن آی پی، سازمانی خصوصی و غیرانتفاعی به نام IANA مخفف Internet Assigned Numbers Authority (مرجع واگذاری اعداد در اینترنت) مسئولیت ساخت و تخصیص آن را گرفت، وینت سرف و رابرت کان، که بهشان پدران اینترنت هم گفته می‌شود.

نقش بسزایی در ساخت این پروتکل داشتند. آمریکا به عنوان محل قرار گیری IANA انتخاب شد. یکی از دلایل تاریخی این انتخاب، ریشه‌های مربوط به پروژه های ساخت اینترنت مثل ARPANET بود که از طریق وزارت دفاع آمریکا تامین مالی میشد. اما این نباید به این تلقی شود که آمریکا کنترل انحصاری بر اینترنت دارد.

تاریخچه‌ی آی پی

 

ایده ساخت آدرس IP از کجا آمد ؟

درواقع طراحان اینترنت برای ساخت آدرس آی پی از کد پستی که قبلاً در دنیای واقعی ساخته شده بود الهام گرفتن اما طراحان اینترنت برای اختصاص دادن این برچسبه اعداد باید آن را به اعداد باینری یا همان ٠ و ١ تبدیل میکردن زیرا کامپیوتر فقط این دو عدد را درک میکند در ادامه راجع به مدل های مختلف آی پی بیشتر آشنا خواهیم شد.

چرا آدرس های IP بانقطه از هم جدا میشوند ؟

آدرس های آی پی با نقطه هایی از همه جدا میشوند تا خوانایی آن بیشتر شود و برای کاربرها قابل فهم تر باشه و آن را راحت تر به خاطر خود بسپارند. هر بخش از آی پی که با نقطه جدا شده است، با یک عدد از ٠ تا ٢۵۵ نمایش داده میشود.

آدرس آی پی

 

انواع آدرس آی پی

تا الان ٢ مدل پروتکل برای آدرس IP ساخته شده است که ابتدا IPv4 ساخته شد و بعد ورژن جدید آدرس آی پی IPv6 ساخته شد که در ادامه راجع‌ به این دو مدل پروتکل آی پی می پردازیم.

IPv4 چیست؟

آی پی ورژن ۴ به چهار قسمت تقسیم میشود و هر قسمت با کنار هم قرار گرفتن ٨ باره اعداد ٠ و ا تشکیل شده است که به آن بیت هم گفته میشود پس آی پی ورژن چهار از قرار گرفتن چهار بخش ٨ بیت که میشود ٣٢ بیت ساخته شده است. و هرکدام از بخش ها که با ٨ بیت جدا شده است یک عدد را در بازه ٠ تا ٢۵۵ نمایش میدهد.


انواع آدرس آی پی

IPv6 چیست ؟

در ابتدای ساخته IPv4 و شکل گیری اینترنت طراحان و مهندسان شبکه فکر نمیکردن که شبکه و دستگاه های متصل به اینترنت آنقدر گسترش داشته باشد.

اما با شکل گیری اینترنت و تعداد زیاد دستگاه‌های دیجیتالی، آدرس آی پی ورژن ۴ که در آن زمان میتوانست تنها ۴ میلیارد آی پی به دستگاه کاربران اینترنت اختصاص دهد، با گسترش اینترنت با کمبود آی پی در اینترنت مواجه شد و برای همین تصمیم به ساخت این ورژن جدید شدند.

ساختار IPv6

این ورژن با ٨ بخش ساخته شده است. هربخش از این ورژن از ١۶ بیت که در نتیجه، ١٢٨ بیت یا ساده‌تر آن می‌شود ١٢٨ رقم پشت سره هم ٠ و ا تشکیل شده است و با دو‌نقطه ((:)) هر بخش از هم جدا شده است.

آیا آی پی را میتوان تغییر داد ؟

بله تغییر آی پی در سطوح مختلف شبکه امکان پذیر پست . در دنیای شبکه و اینترنت دو نوع آدرس آی پی وجود دارد. ثابت و متغیر که در ادامه با هرکدام از آنها آشنا خواهید شد.

آدرس IP متغیر:

در اول مقاله راجع به IANA توضیح دادیم این سازمان که مسئولیت اختصاص دادن آی پی به کشور ها شرکت ها و.. دارد. در این سازمان به هر کشور یک یا چندین آی پی تعلق میگیرد. آن کشور میتواند آن را به شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) خود بدهد و آن شرکت ارائه دهنده اینترنت میتواند برای شبکه داخلی خودش مجدد آی پی جدید ایجاد کند.

و کاربران آن شبکه وقتی مودم خود را روشن میکنند به هر کاربر یکی از آدرس IP ها تعلق میگیرد و مجدد آن کاربر با مودم اش میتواند آدرس آی پی‌های جدید ایجاد کند و هربار که مودم هر کاربر ریست یا خاموش و روشن میشود مودم اون کاربر آدرس آی پی جدید دریافت میکند و تمام دستگاه های دیجیتالی متصل به اون هم آی پی جدید دریافت میکند.

آدرس IP ثابت:

آدرس آی پی های ثابت تغییر نمیکنند و به یک دستگاه یا یا سرویس خاص تعلق داده میشود. آدرس IP های ثابت در سرویس های خدماتی مانند وب هاستینگ، دوربین‌های مداربسته، سرورها مورد استفاده قرار میگیرد تا کاربران بتوانند به راحتی از خدمات آن سرویس دهند استفاده کنند اما یک مشکلی که معمولا سرویس‌دهنده ها با آن مواجه میشوند،

خطرات امنیتی است، که ممکن است در معرض آن قرار بگیرند. همچنین کاربرانی که از آی پی استاتیک یا ثابت استفاده میکنند، ردیابی آن ها آسانتر خواهد بود و ممکن در معرض خطرات امنیتی قرار بگیرند.

آی پی من چیست ؟

هر دستگاه دیجیتالیه متصل به شبکه دارای یک آدرس آی پی میباشد. آن آدرس آی پی نشان میدهد فرد متصل به اینترنت،

از کدام کشور و کدام شهر و با چه سیستم عاملی در شبکه حضور دارد.

در ادامه به شما روش های مختلف پیدا کردن آی پی خود را نشان خواهیم داد

آی پی من چیست ؟

4 راهکار برای فهمیدن آی پی خود :

روش های زیادی برای پیدا کردن آی پی عمومی و خصوصی کامپیوتر و موبایل خودمان در اینترنت وجود دارد.
در ادامه با 4 روش برای پیدا کردن آی پی خودتون آشنا میشوید.

1- پیدا کردن آی پی با CMD در ویندوز

• عبارت CMD را در منوی جستجو تایپ کنید.
• برنامه Command Prompt را باز کنید.
• دستور ipconfig را تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید.
• در قسمت Ipv4 Address آی پی شخصی شما در شبکه نمایش داده میشود.


پیدا کردن آی پی با سی ام دی

 

2- پیدا کردن آدرس آی پی با استفاده از گوگل :

• عبارت My IP را در مرورگر خود جستجو کنید.
• بر روی سایت https://whatismyipaddress.com/ کلیک کنید.
• حال میتوانید آی پی عمومی خود را بفهمید.

پیدا کردن آی پی با گوگل

 

3- پیدا کردن آی پی در تنظیمات ویندوز :

• با استفاده از دکمه Win+i وارد تنظیمات شوید و روی Network & &Internet , کلیک کنید.

پیدا کردن آی پی در ویندوز 1

 

• بر روی گزینه Properties کلیک کنید و وارد شوید.
• کمی به سمت پایین اسکرول کنید آی پی سیستم خود را میتوانید ببینید.

پیدا کردن آی پی در ویندوز 2

 

4- پیدا کردن آی پی در موبایل :

• وارد تظیمات موبایل شوید و وارد قسمت Connection شوید.
• بر روی Wi-Fi کلیک کنید.
• بر روی چرخ دنده کلیک کنید.
• حالا آدرس آی پی موبایل خود را میتونید ببینید.

پیدا کردن آدرس آی پی در موبایل


چگونه IP خود را تغییر دهیم ؟

امروزه که ما از اکثر سایت ها و پلتفرم های مختلف تحریم هستیم نیاز هست که برای استفاده از این سایت ها آی پی خود را تغییر دهیم تا بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم. همچین در بعضی از مواقع برای جلوگیری از رد یابی، لازم است آدرس آی پی خودمان را تغییر دهیم و به بالا رفتن امنیت شبکه خودمان کمک کنیم. در ادامه با چندین روش مختلف برای تغییر آی پی آشنا خواهید شد.

3 روش برای تغییر آی پی :

1. عوض کرد ن آدرس آی پی در Control Pannel :

• با دکمه Win+i وارد تنظیمات ویندوز شوید و بر روی گزینه
Networ& Internet کلیک کرده و وارد آن شوید.                                                                                                                                                                        حال بر روی گزینه : Change adapter option کلیک کنید.

عوض کردن آدرس آی پی در سی پنل 1

• بر روی گزینه Ethernet خود راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.
• بر روی گزینه Internet Protocol Version 4 کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

عوض کردن آی پی در سی پنل 2


• گزینه obtain an ip address automatically را با گزینه Use the following IP Address جا به جا کنید.
• حال میتوانید آی پی مورد نظر خورد را وارد کنید.


عوض کردن آدرس آی پی در سی پنل 3


2. عوض کردن آی پی در تنظیمات ویندوز :

• با دکمه Win+i وارد تنظیمات ویندوز شوید
• و بر روی گزینه Network& &&and Internet کلیک کرده
و وارد آن شوید. حال بر روی گزینه Properties بزنید.

عوض کردن آی پی در ویندوز 1


• اسکرول کنید به سمت پایین و روی گزینه Edit کلیک کنید.
• در قسمت ادیت آدرس آی پی باید گزینه اتوماتیک را به Manual تغییر دهید.
• گزینه Ipv4 را به روشن تغییر دهید.
• حال میتوانید آدرس آی پی مورد نظر خود را وارد کنید.

عوض کردن آی پی در ویندوز 2


3. تغییر آدرس آی پی در موبایل

• وارد تظیمات موبایل شوید و وارد قسمت Connection شوید.
• بر روی Wi-Fi کلیک کنید.• بر روی چرخ دنده کلیک کنید.

عوض کردن آی پی در موبایل 1

• گزینه DHCP را به Static تغییر دهید.
• حالا میتوانید آی پی مورد نظر خود را وارد کنید.


عوض کردن آی پی در موبایل 2


پیدا کردن لوکیشن و مکان افراد با آی پی

پیدا کردن لوکیشن افراد با آی پی با چندین روش امکان پذیر است برای پیدا کردن موقعیت مکانی افراد میتوانید از برنامه های مختلف و سرویس های ردیاب رایگان استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این موقعیت مکانی دقیق نمیباشد. سرفا کشور، شهر و شرکت ارائه دهنده اینترنت فرد رو مشخص میکند.
یکی از این سرویس های رایگان ردیاب https://www.iplocation.net/ است.

پیدا کردن لوکیشن افراد با آی پی

جمع بندی

IP یک برچسب شناسه عددی است که از دو رقم ٠ و ١ باینری در کامپیوتر ساخته و توسعه یافته شده و با توجه به گسترش اینترنت و دستگاه های دیجیتال به ورژن های جدید تغییر یافته و به این شکلی که الان در دسترس کاربران هست درامده. آی پی در حوالی سال ١٩٧٠ میلادی توسط مهندسان و طراحان اینترنت ساخت شد تا به هر دستگاه یا سازمان یا شرکت تعلق داده شود تا شناسایی کاربران اینترنت راحت‌ تر شود و کاربران یا سرویس‌دهنده ها بتوانند اطلاعات خودشان یا خدمات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

بعضی از آی پی‌ هایی که کاربران و سرویس‌دهنده ها دریافت میکنند، داری دو مدل است که ممکن است ثابت یا متغیر باشند و هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله ما با انواع مختلف به دست آوردن آی پی، تغییر آی پی در سیستم عامل های مختلف و همچنین پیدا کردن لوکیشن افراد از طریق آی پی آشنا شدیم. همچنین به شما پیشنهاد میکنم برای درک و بهتر آشنا شدن با اینترنت و نوع شکل گیری آن مقاله اینترنت را مطالعه کنید تا درک بهتری از شبکه و اینترنت داشته باشید.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین در دوره مستر کلاس آی تی، علاوه بر آشنایی کامل و کاربردی با تجهیزات و شبکه های کامپیوتری، نحوه اجرا و کانفیگ کردن آنها را هم یاد میگیرید تا همه چیز را برای ورود به بازار شبکه به همراه داشته باشید.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید