آسان ترین روش برای راه اندازی وایفای مهمان

آسان ترین روش برای راه اندازی وایفای مهمان

راه اندازی وایفای مهمان، در دنیای امروز که وابستگی افراد به اینترنت وجود دارد، امری به شدت ضروریست. الزامی وجود ندارد که در یک شبکه، همگی افراد به طور مستقیم، توسط رمز اینترنت شما، به وایفای متصل شوند، زیرا دسترسی مستقیم افراد به شبکه، میتواند موجب بروز مشکلات امنیتی در شبکه شود.از کافه ‌ها و رستوران‌ ها گرفته تا ادارات و هتل‌ ها، دسترسی به اینترنت بی‌سیم برای مهمانان امری مهم و ضروری است.

حتی در مهمانی ها نیز دسترسی اینترنت برای همه ی افراد، امری طبیعی به حساب می آید. اما با وجود خطراتی همچون نفوذ بدافزار و باج افزار به شبکه، در اختیار گذاشتن رمز و پسورد وای فای برای مهمانان کار عاقلانه ای نیست. برای حل این مشکل میتوان از قابلیتی با عنوان وای‌فای مهمان استفاده کرد. در ادامه با وایفای مهمان و نحوه راه اندازی آن آشنا میشویم.

وایفای مهمان چیست؟

وایفای مهمان چیست؟

وایفای مهمان یا Guest Network یک شبکه بی‌سیم است که برای استفاده مهمانان یا افرادی که به طور موقت در یک محل وجود دارند، ایجاد میشود. این شبکه از شبکه اصلی جدا بوده و امکان دسترسی به اینترنت را بدون نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات اصلی شبکه فراهم میکند. در واقع شما یک SSID جدید برای وای‌فای خود ایجاد کرده‌اید که کاربران مهمان به این وای فای با نام جدید متصل شوند و این وایفای مهمان از شبکه اصلی شما جدا است و کاربران جدید دسترسی به شبکه اصلی شما ندارند. معمولاً در مکان‌های عمومی، هتل ‌ها، رستوران ‌ها و حتی جهت ارائه اینترنت به مهمان ها در اماکن خصوصی این فناوری دسترسی راحت و سریع به اینترنت را فراهم میکند.

 

اهمیت وایفای مهمان                                   

وایفای مهمان به میزبانان امکان ارائه خدمات بهتر به مهمانان را میدهد. این شبکه به میزبان اجازه میدهد تا کنترل دقیق‌ تری بر روی دسترسی مهمانان به اینترنت داشته باشد و همچنین از افزایش امنیت شبکه اصلی نیز برخوردار باشد. با استفاده از وایفای مهمان میتوان تا حد زیادی اطمینان حاصل کرد که مهمانان متصل شده نمیتوانند به شبکه اصلی آسیبی وارد کنند و از حملات سایبری و آلوده شدن شبکه به بدافزار ها جلوگیری کرده اید.

همچنین وجود وایفای مهمان به ارتقاء تجربه کاربری در رستوران‌ ها، هتل‌ ها، و فضاهای عمومی کمک میکند، زیرا افراد به راحتی و بدون درگیری با تنظیمات پیچیده میتوانند به اینترنت متصل شوند.

مزایای وایفای مهمان

چرا از شبکه وای فای مهمان استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارند که بخاطرشان باید از وایفای مهمان استفاده کنید ولی همگی این دلایل  در نهایت به برقراری امنیت در شبکه ختم میشود.

زمانی که فرد غریبه شما رمز وایفای شمارا دارد، به تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه شما مانند پرینتر، دوربین های مدار بسته و دستگاه های هوشمند نیز دسترسی خواهد داشت که این فرد میتواند خطرناک باشد و میتواند از اطلاعات شما سو استفاده کند.

حتی اگر فرد غریبه قصد سو استفاده نداشته باشد، خطرات دیگری نیز میتواند امنیت شما را تهدید کند. اگر گوشی و یا لپ تاپ فرد غریبه، آلوده به بدافزار و یا ویروس باشد، بدون اینکه فرد غریبه بداند، میتواند آثار مخربی در شبکه به جا بدارد.

با استفاده از دستگاه آلوده به بدافزار یا دانلود ویروس در حین اتصال به شبکه وایفای شما، آن فرد غریبه ممکن است به طور ناخواسته شبکه شما (و همه آن دستگاه های متصل) را در معرض افراد خارج از خانه، که قابل اعتماد نیستند و میتوانند از هر دیتایی در شبکه سو استفاده کنند.

وایفای مهمان، دسترسی فرد مورد نظر را به شبکه اصلی و دستگاه‌های متصل محدود می‌کند، بنابراین حتی اگر شخصی در شبکه مهمان، بدافزار داشته باشد یا برنامه ی ویروسی را دانلود کند، آسیب به سایر بخش های شبکه کمتر وارد میشود.

استفاده از وایفای مهمان برای دستگاه های هوشمند

حتی زمانیکه کسی را به خانه خود دعوت نمی کنید، هکرها و بدافزارها تهدیدات جدی برای شما هستند. معمولا سیستم های هوشمند، بیشتر از لپ تاپ و گوشی شما در برابر نواقص امنیتی آسیب‌پذیر هستند. در نتیجه، همیشه از یک شبکه Wi-Fi مهمان برای دستگاه‌های IoT خود استفاده کنید.

نحوه راه‌اندازی وایفای مهمان

ابتدا این نکته را بدانید که این قابلیت برای تمامی مودم و اکسس پوینت ها در دسترس نیست و بستگی به مدل و برند دستگاه دارد، اما به طور معمول دستگاه های به روز از این قابلیت پشتیبانی میکنند. در ادامه به نحوه راه اندازی این قابلیت در دستگاه های برند TP-Link میپردازیم. مراحل راه اندازی باقی برندهای موجود در بازار نیز تا حد زیادی شبیه به این برند است.

  1. ابتدا باید به حالت ادمین دستگاه بروید. برای این کار به مودم( روتر یا اکسس‌پوینت) خود متصل شوید و در مرورگر آدرس 168.1.1 را جستجو کنید و وارد تنظیمات مودم شوید.
  2. اکنون به بخش Wireless settings یا Guest network بروید.
  3. گزینه Guest network را در حالت Enable قرار دهید.
  4. سپس میتوانید تنظیماتی از قبیل تعیین SSID، تنظیمات امنیتی و رمز عبور، میزان پهنای باند، تعداد کاربران متصل و… را تعریف کنید.

راه اندازی وایفای مهمان

 

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم نحوه فعال کردن این قابلیت نسبت به برند و مدل دستگاه تغییر میکند اما تا حد زیادی شبیه به همدیگر هستند و تنها تفاوت آنها در نام های این بخش است. برای فعال سازی این قابلیت در دیگر دستگاه ها امکان دارد در بخش های Wireless settings، Guest Zone،  Guest network و… قرار داشته باشد.

 

در نهایت باید گفت وایفای مهمان یک ابزار قدرتمند برای افزایش امکانات ارتباطات بی‌سیم است. با رعایت تنظیمات امنیتی مناسب می‌توان یک شبکه اینترنت بی‌سیم امن و قابل اطمینان برای مهمانان ایجاد کرد.

 

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید.

هم چنین در دوره مستر کلاس آی تی، علاوه بر آشنایی کامل و کاربردی با تجهیزات و شبکه های کامپیوتری، نحوه اجرا و کانفیگ کردن آنها را هم یاد میگیرید تا همه چیز را برای ورود به بازار شبکه به همراه داشته باشید.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید