کدام Host برای من مناسب است؟ + [هاست و “انواع هاست در شبکه”]

هاست در شبکه

هاست (Host) چیست؟

هاست با اینکه یک واژه انگلیسی به معنای میزبان است اما در علوم کامپیوتر و شبکه در معنی دیگری به کار می‌رود. در این مقاله از آکادمی آموزشی مستر خطیب به تعریف انواع هاست در شبکه و کاربرد هر کدام می‌پردازیم.

هاست در شبکه به معنی دستگاهی است که در یک مجموعه در حال تعامل و انتقال داده و اطلاعات با دستگاه ها یا هاست های دیگر است. این دیوایس‌ها می‌توانند شامل موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ، پرینتر یا… باشند که با استفاده از ارتباطی که با یکدیگر ایجاد می‌کنند، باعث تشکیل یک شبکه می‌شوند.

هاست (Host) در شبکه

انواع هاست در شبکه

در یک شبکه، هاست ها به دو نوع مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها وظیفه‌ی خاصی دارد که باید در شبکه انجام دهد:

1. کلاینت ها (Clients)

دستگاه هایی که با استفاده از راه های ارتباطی مختلف با سرور ها تعامل می‌کنند و درخواست کاربر یا مشتری را به سرور می‌رسانند. علاوه بر این در انتقال اطلاعات و فایل ها از طرف کاربر به سرور نیز نقش مهمی دارند. گاهی اوقات کلاینت ها در قالب برنامه نیز از سرور تقاضای ارائه خدمات دارند. به طور خلاصه بهتر است بگوییم که فرایند درخواست تسک یا کار از سرور توسط کلاینت از طریق ارسال و اشتراک گذاری دیتا در شبکه صورت می‌گیرد.

2. سرور ها (Servers)

وقتی کلاینت ها، درخواست ها و تسک ها را برای سرور در شبکه منتقل کردند، سرور شبکه با پردازش و تحلیل داده هایی که از سوی کاربران ارسال شده‌اند، پاسخ مناسب هر درخواست را تولید می‌کند و توسط کلاینت به کاربران ارسال می‌کند. پس در نتیجه، فرایند تحلیل درخواست کلاینت و پاسخ به آن توسط بخش سرور در شبکه اجرا می‌شود.

Server and Client

روش های اتصال Server و Host در شبکه

هاست و سرور در شبکه به روش های متفاوتی با اجزای شبکه ارتباط برقرار می‌کنند. برای مثال هاست ها توسط اینترنت به اعضای دیگری که در شبکه در حال فعالیت هستند متصل می‌شوند و دیتا را تبادل می‌کنند. ولی سرور ها می‌توانند از طریق کابل شبکه یا کابل LAN به برقراری ارتباط با هاست ها بپردازند. علاوه بر آن، یک Server می‌تواند با استفاده از اینترنت نیز به هاست های موجود در شبکه وصل شود.

هر کدام از روش های اتصال سرور به Host معایب و مزایای خود را دارد. متخصصین شبکه همواره توصیه می‌کنند که اگر دغدغه امنیت دیتا را دارید یا می‌خواهید داده های شما با سرعت بالایی در شبکه منتقل شوند، بهتر است با کابل LAN ارتباط بین سرور و هاست را برقرار کنید. زیرا با وجود کابل شبکه مناسب امکان سرقت و حمله به اطلاعات به هنگام انتقال دیتا وجود ندارد. علاوه بر آن، استفاده از کابل LAN درست و اصولی برای شبکه کردن یک سیستم، سرعت بالایی را به شما می‌دهد و در زمان شما تا حد زیادی صرفه جویی می‌کند.

اگر در مورد کابل شبکه و انواع آن نیاز به راهنمایی دارید یا می‌خواهید بدانید کابل شبکه‌ای که مهندسان حرفه‌ای شبکه برای پروژه های خود استفاده می‌کنند از چه نوعی است و چه استانداردهایی دارد تا در پروژه های‌تان از تجربیات‌شان استفاده کنید، پس حتماً مینی دوره رایگان کپسول شبکه را ثبت نام کنید تا از توصیه های امیر حسین خطیب در مورد انواع تجهیزات مناسب برای شبکه بهره ببرید.

کابل شبکه - کابل LAN

با اینکه کابل شبکه پیشنهاد مهندسان این حوزه می‌باشد ولی برای فاصله های بسیار طولانی شما نمی‌توانید توسط کابل شبکه اتصال بین سرور و Host در شبکه را برقرار کنید. پس بهتر است از روش وایرلس یا بدون سیم (با استفاده از اینترنت) سرور را به Client متصل کنید. پس بنا بر نیاز خود یکی از این دو روش را انتخاب کنید تا اتصال پایداری بین سرور و هاست در شبکه خود به وجود بیاورید.

انواع هاست از لحاظ کاربرد و استفاده

هاست ها در حوزه فناوری نیز از نظر کاربری و عملکرد در چند دسته قرار می‌گیرند که به احتمال زیاد، اسم تعدادی از آنها را تا به حال شنیده باشید. در ادامه مقاله Host در شبکه از مستر خطیب به معرفی انواع هاست و معایب و مزایای هر کدام می‌پردازیم.

هاست اشتراکی

از محبوب ترین هاست ها، می‌توان به سرویس هاست اشتراکی اشاره کرد. این نوع از هاست برای میزبانی از وب سایت استفاده می‌شود و اشتراکی بودن آن به این معنی است که منابع یک Server اعم از قدرت تحلیل داده و پردازش آن، حافظه‌ی سرور، پهنای باند و… بین چند کاربر تقسیم می‌شوند. به این دلیل این نوع از هاست ها قیمت پایینی دارند و برای کسانی که یک وب سایت کوچک یا شخصی را اداره می‌کنند که تعداد بازدیدش کمتر از سی هزار نفر در لحظه است می‌تواند گزینه به صرفه و مناسبی باشد.

کاربر برای استفاده از هاست اشتراکی به اطلاعات تخصصی در مورد Host نیازی ندارد و به راحتی می‌تواند وب سایت خود را کنترل کند و فقط منابع سرور را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارد. توجه داشته باشید که چیزی که در این هاست ها مشترک میباشد، قدرت سرور است نه اطلاعات کاربر. پس اگر هاست اشتراکی را برای خود مناسب می‌دانید یا می‌خواهید برای کسب و کار کوچک‌تان یک وب سایت کوچک و کار راه بنداز بسازید، با خیال راحت از شرکت های معتبر Host اشتراکی خریداری و استفاده کنید.

ولی این نکته را در نظر داشته باشید که اگر وب سایتی که با شما در یک سرور مشترک مشغول فعالیت می‌باشد ترافیک بالایی داشته باشد، می‌تواند بیشتر منابع سرور را وقف خود کند و بر روی سرعت سایت شما نیز تاثیر منفی بگذارد. در کنار این مورد، میتوان گفت که عدم دسترسی کامل به تنظیمات سرور و شخصی سازی آن نیز از معایب این نوع از هاست می‌باشد.

هاست اشتراکی در شبکه

سرور اختصاصی

وقتی شما تصمیم به تهیه‌ی یک سرور اختصاصی داشته باشید، در واقع تمامی منابع سرور تحت کنترل شما خواهد بود. کاربر سرور اختصاصی با پرداخت هزینه‌ی بیشتر، مالک تمام منابع سرور می‌شود و از سرعت و امنیت بالای سرور خود بهره مند می‌گردد. این مدل سرور برای کسب و کارهای بزرگ مناسب است. ولی با این حال استفاده از سرورهای اختصاصی، به دانش بالایی در حوزه شبکه و سرور نیاز دارد و یک مدیر شبکه نیز باید همواره به مدیریت و نگهداری از آن مشغول باشد.

هاست اختصاصی در شبکه

سرور مجازی

سرور مجازی (Virtual Private Server) که به صورت خلاصه (VPS) نیز نامیده می‌شود، تا حدودی شبیه به هاست اشتراکی میباشد. در سرور مجازی، چندین کاربر با یکدیگر یک سرور مشترک دارند ولی سرور به چند قسمت مستقل و جدا تقسیم شده و هر کدام از کاربران فقط از منابع پارتیشن یا بخش خود میتوانند استفاده کنند و به منابع کل سرور دسترسی ندارند. اینجاست که تفاوت میان VPS با هاست اشتراکی معلوم میشود. به عبارت دیگر Server مجازی چیزی بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی است.

این نوع از سرور سرعت آپلود بیشتری نسبت به سرور اشتراکی دارد. از طرفی به شما امکان این را می‌دهد که تنظیمات بیشتری را شخصی سازی کنید. ولی به دانش تخصصی تری نیاز دارد و کانفیگ آن اندکی پیچیده‌تر می‌باشد.

VPS یا سرور مجازی

کلام آخر

هاست در شبکه انواع مختلفی دارد و هر نوع از آن برای گروه خاصی از کاربران مناسب می‌باشد. تمام تلاش ما بر این بود که با خواندن این مقاله اطلاعات شما در مورد هاست در شبکه بیشتر شود تا با شناخت درست نیاز خود یا کارفرما، اقدام به تهیه سرور و هاست مناسب کنید. بنابراین اگر در مورد این مطلب سوالی داشتید می‌توانید از قسمت نظرات این مقاله، پرسش خود را مطرح کنید. همکاران ما در آکادمی مستر خطیب در اسرع وقت به پرسش های شما پاسخ خواهند داد.

یادگیری شبکه میتواند برای علاقه مندان به این حوزه با وجود مطالب گسترده، عمیق و پراکنده در سطح اینترنت دشوار باشد و دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. وجود یک دوره آموزشی کامل در خصوص شبکه به نحوی که بتواند مهارت آموز را از ابتدا و مرحله صفر تا تبدیل شدن به یک متخصص حرفه‌ای همراهی کند نیازی بود که حوزه شبکه در ایران تا چند سال پیش درگیر آن بود. ولی با وجود دوره کامل آموزش شبکه از مبتدی تا بازار کار در آکادمی مستر خطیب با تدریس استاد امیرحسین خطیب شاد، این نیاز برای همیشه برطرف شده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال رشد کسب و کار و دانش خود در زمینه‌ی شبکه هستید تا با دانش اندوزی در این حوزه، به یک متخصص بالا رتبه شبکه تبدیل شوید، حتماً به صفحه دوره آموزش کامل شبکه با رویکرد بازار کار وارد شوید و بعد از مطالعه سر فصل های این دوره تصمیم به این سرمایه گذاری عظیم بر روی توسعه خود بگیرید.

در ضمن اگر جزو مبتدیان حوزه شبکه هستید و هنوز مطمئن نیستید که میخواهید این مسیر را برای آینده شغلی خود طی کنید، دست نگهدارید! پیشنهاد ما برای شما مینی دوره رایگان کپسول شبکه است. شما با دیدن این مینی دوره رایگان و اختصاص سه ساعت از زمان‌تان می‌توانید همزمان با آموزش نکات ابتدایی شبکه و مراحل ورود به بازار کار، از علاقه خود به این حوزه پول ساز نیز آگاه شوید.

فراموش نکنید که تیم مستر خطیب در این مسیر همراه شماست. پس در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد دوره های آموزشی شبکه مستر خطیب می‌توانید از قسمت نظرات اقدام فرمایید.

پیروز و موفق باشید.

متخصص پسیو شبکه (passive network specialist): شرح وظایف، ابزار ها و مهارت ها، مسیرشغلی و درامد

کارشناس پسیو شبکه

مسیر و رودمپ یادگیری شبکه در 2024 + [آموزش ویدئویی]

رودمپ شبکه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان پیشرفت خواندن شما

جدیدترین نوشته ها

محصولات

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید