4 تا از پرکاربرد ترین راه های “بکاپ گیری در شبکه” در 2024 + [آموزش ویدئویی]

4 تا از بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه در سال 2024

بکاپ گرفتن (Backup) یعنی چه؟

بکاپ گیری در شبکه یا به اصطلاح گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات، یک فرآیند مهم در مدیریت امنیت داده‌ها است که امکان حفاظت از دیتای پر اهمیت را به ما می‌دهد. بعد از اتمام عملیات بکاپ گیری که به روش های مختلفی اجرا می‌شود، شما از اطلاعات خود یک نسخه دیگر خواهید داشت که اگر روزی به هر دلیلی به اطلاعات خود دسترسی نداشتید با کمک این نسخه بتوانید از دیتای پشتیبانی که گرفته‌اید استفاده کنید.

روش های بک آپ گیری در شبکه انواع مختلفی دارند که Full Backup ، Incremental Backup ، Reverse Incremental Backup و Cloud Backup از پر کاربرد ترین مدل های بک آپ گیری در شبکه به شمار می‌آیند و در ادامه این مقاله به بررسی دقیق هر یک به همراه مزایا و معایب‌شان می‌پردازیم تا به شما در پیدا کردن روش مناسب خودتان کمک کنیم.

بعد از معرفی انواع روش های پشتیبان گیری از داده ها، به شما نرم افزارهای قدرتمند بک آپ گیری را معرفی خواهیم کرد تا روش بک آپ گیری مناسب خود را در برنامه‌ی پشتیبان گیری مناسب خودتان اجرا کنید. نقاط قوت و ضعف نرم افزارهای IDrive ، Acronis Cyber Protect Cloud ، Veeam Data Platform را در این مقاله بررسی می‌کنیم تا با شناخت بهتر نیازهای خودتان برای بک آپ گرفتن از شبکه، نرم افزار مخصوص خود را نیز انتخاب کنید.

و در پایان پنج نکته طلایی که در منابع بین المللی برای داشتن یک بک آپ صحیح و موفق توصیه می‌شوند را جمع آوری کردیم تا بعد از این با رعایت این پنج نکته بسیار مهم، خیالتان در مورد نسخه های پشتیبانی که گرفته‌اید آسوده باشد و از استرس خطرات از بین رفتن اطلاعات در امان باشید.

 

بهترین روش های بک آپ گیری شبکه

روش های مختلفی برای پشتیبان گیری شبکه وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه دقیق مزایا و معایب هر روش در کنار شناختی که از نیاز خود دارید، گزینه‌ای که کارایی بیشتری برای شما دارد را انتخاب کنید و به آن شیوه از دیتای خود پشتیبان گیری کنید.

1. Full Backup

در روش Full Backup از تمام فایل هایی که انتخاب کردید نسخه پشتیبان گرفته می‌شود، چه فایل هایی که تغییر کرده اند، چه فایل هایی که هیچ تغییری نداشتند! تمام داده های موجود در یک سیستم یا شبکه به صورت کامل در فایل بکاپ ذخیره میشود.

مزایا بکاپ گیری در شبکه به روش Full Backup

  • بازیابی سریع و ساده اطلاعات:

چون در روش Full Backup تمام داده ها ذخیره می‌شوند، ریکاوری اطلاعات سریع تر و ساده تر از روش های دیگر است.

  • سادگی فرایند پشتیبان گیری:

به دلیل اینکه در این روش فایل هایی که تغییر کرده‌اند از فایل های بدون تغییر تفکیک داده نمی‌شوند، کل مراحل بک آپ گیری ساده است و پیچیدگی کمتری دارد.

معایب بکاپ گیری در شبکه به روش Full Backup

  • حجم بالای نسخه های پشتیبانی:

وجود اطلاعات بدون تغییر در نسخه های مختلف بک آپ در شیوه Full Backup باعث افزایش حجم این نسخه ها شده و در نتیجه به فضای زیادی برای ذخیره کردن این نسخه ها نیاز است.

پس اگر زمان کمی برای بازیابی اطلاعات دارید یا حجم داده های شما کم است می‌توانید از این روش برای بکاپ گیری در شبکه استفاده کنید ولی اگر حجم دیتای زیادی دارید و فضای کافی برای نگه داری نسخه های کامل پشتیبان از این حجم دیتا را ندارید ادامه مقاله برای شماست.

بک آپ گیری در شبکه به روش Full Backup

2. Incremental Backup

به این روش گرفتن نسخه پشتیبان از شبکه، بکاپ گیری افزایشی نیز می‌گویند. در این روش که در بسیاری از نرم افزار های بکاپ گیری در شبکه استفاده می‌شود، ابتدا یک بکاپ کلی یا همان Full Backup از اطلاعات گرفته می‌شود و سپس در بازه های زمانی مختلف فقط از داده هایی که تغییر کرده‌اند نسخه پشتیبان گرفته و به صورت جداگانه ذخیره می‌شود.

مزایا بکاپ گیری به روش Incremental Backup

  • حجم کم نسخه های پشتیبان:

به دلیل اینکه در روش Incremental Backup فقط تغییرات جدید ذخیره می‌شوند، به فضای کمتری برای ذخیره سازی نیاز داریم.

  • سرعت بالای فرایند بک آپ گیری:

در اغلب موارد به خاطر کم بودن حجم تغییرات فایل ها نسبت به حجم کل داده ها، فرایند بکاپ گیری در شبکه سریعتر انجام می‌شود.

 معایب بکاپ گیری به روش Incremental Backup

  • زمان بر بودن بازیابی اطلاعات:

به دلیل زیاد بودن تعداد بک آپ ها نسبت به روش های دیگر، مدت زمان زیادی برای بازیابی اطلاعات صرف می‌شود.

  • پیچیده شدن مدیریت نسخه های پشتیبان:

چون تعداد نسخه های پشتیبان در روش Incremental Backup بیشتر از روش های دیگر است، مدیریت این نسخه ها پیچیده تر است.

بنابراین اگر فضای ذخیره سازی کمی دارید، یا زمان کمی برای گرفتن نسخه پشتیبان دارید این روش برای شماست. ولی اگر از کار کردن با فایل های زیاد و گیج کننده بیزارید یا می‌خواهید سرعت بازیابی اطلاعات‌تان بالا باشد پیشنهاد می‌کنیم روش زیر را به کار بگیرید.

3. Reverse Incremental Backup

در این روش مانند روش قبلی یک نسخه پشتیبان کلی Full Backup از اطلاعات گرفته می‌شود و سپس از دیتایی که دچار تغییرات شده، بکاپ های افزایشی Incremental Backup گرفته می‌شود و پس از هر بار بک آپ افزایشی، این تغییرات در نسخه بکاپ کلی ذخیره می‌شود.

مزایا بکاپ گیری در شبکه به روش Reverse Incremental Backup

  • سرعت در ریکاوری اطلاعات:

به دلیل اینکه در روش Reverse Incremental Backup تعداد زیادی بکاپ افزایشی نداریم، فرایند بازیابی اطلاعات یا restore کردن سریع تر است.

  • مدیریت آسان نسخه های پشتیبان:

وقتی تعداد نسخه های پشتیبان کم باشد، مدیریت و رسیدگی نیز راحت تر است. پس حتی اگر شما یک مهندس شبکه نیستید به راحتی می‌توانید از این روش بک آپ گیری کنید.

 معایب بکاپ گیری در شبکه به روش Reverse Incremental Backup

  • سرعت کمتر در پشتیبان گیری:

چون در روش Reverse Incremental Backup مراحل بیشتری  برای پشتیبان گیری نسبت به روش های قبلی صورت می‌گیرد، سرعت بک آپ گیری به نسبت کمتر است.

پس اگر سرعت بازیابی دیتا برایتان مهم است یا کار کردن با فایل های زیاد شما را کلافه می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از روش Reverse Incremental Backup برای بکاپ گیری در شبکه استفاده کنید.

بک آپ گیری به روش reversed incremental backup

4. Cloud Backup

به تازگی به دلیل گسترش تکنولوژی و راحت تر شدن استفاده از اینترنت، روش پشتیبان گیری شبکه در فضای ابری متداول تر شده است. در این روش اطلاعات به Cloud یا همان فضای ذخیره سازی ابری منتقل می‌شوند. شرکت های زیادی به ارائه فضای ابری برای بکاپ گیری در شبکه می‌پردازند که از معروف ترین آنها می‌توان به Microsoft Azure و Google Cloud Storage و Amazon Glacier اشاره کرد.

مزایا بکاپ گیری در شبکه به روش Cloud Backup

  • عدم نیاز به فضای ذخیره سازی:

به دلیل استفاده از فضای ابری، شما اصلاً به فضای ذخیره سازی دیگری نیاز ندارید و این یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.

  • دسترسی آسان به نسخه های پشتیبانی:

می‌توانید به اطلاعات خود در هر لحظه، از هر جایی با استفاده از اینترنت دسترسی داشته باشید.

 معایب بکاپ گیری در شبکه به روش Cloud Backup

  • هزینه بالای ذخیره اطلاعات:

وقتی حجم دیتای شما بالا باشد، هزینه سرویس نگهداری از دیتای شما نیز بالاتر خواهد رفت.

  • وابستگی شدید به اینترنت:

برای فرایند بک آپ گیری و ریکاوری اطلاعات در روش Cloud Backup، شما حتما باید به اینترنت متصل باشید.

در نتیجه روش بک آپ گیری در شبکه با استفاده از سرویس های ابری مناسب کسانی است که فضای ذخیره سازی کافی ندارند، یا از اطلاعات خود در مکان های مختلف استفاده می‌کنند. کسانی که حجم دیتای کمی دارند، به دلیل اینکه هزینه کمتری برای این سرویس ها می‌پردازند هم می‌توانند روی این روش به عنوان یک راه به صرفه حساب کنند. ولی کسانی که به اینترنت دسترسی آسانی ندارند یا فکر می‌کنند هزینه زیاد نگهداری از اطلاعات حجیم آنها صرفه اقتصادی ندارد، بهتر است از روش های دیگر که گفته شد بهره ببرند.

 

پشتیبان گیری از فضای ابری

بهترین نرم افزار های بکاپ گیری در شبکه

استفاده از نرم افزارها برای پشتیبان گیری از داده ها می‌تواند روشی آسان برای بکاپ گیری و مدیریت دیتا باشد. نرم افزار های زیادی برای بکاپ گیری شبکه وجود دارند ولی از بهترین های آنها می‌شود به لیست زیر اشاره کرد:

1. IDrive

شماره یک و بهترین این لیست از نظر منابع مختلف مثل سایت U.S.News نرم افزار IDrive است که نسخه مک، اندروید، ویندوز و آی او اس را عرضه کرده است.

نقاط قوت این برنامه شامل بهینه سازی استفاده از پهنای باند از طریق پشتیبان گیری افزایشی و سینک کردن بدون تاخیر با دستگاه های مرتبط می‌باشد و حافظه ای به اندازه 100 گیگابایت تا 5 ترابایت ارائه میدهد.

این برنامه فضای محدودی برای طرح های به صرفه و خانوادگی خود دارد که ممکن است برای گروهی از افراد کافی نباشد. به علاوه، این برنامه لینوکس را به صورت کامل پشتیبانی نمی‌کند و این مورد هم به لیست معایب این برنامه اضافه می‌شود.

اما با این حال باز هم سطر نشین جدول بهترین برنامه های بک آپ گیری در شبکه است!

IDrive نرم افزار بک آپ گیری برای شبکه

2. Acronis Cyber Protect Cloud

نرم افزار Acronis Cyber Protect Cloud یک نرم افزار مقرون به صرفه است، رابط کاربری آسانی دارد و اتصال پنج دستگاه به یک حساب کاربری با هزینه کم را ممکن کرده است. می‌شود گفت جزو بهترین گزینه های موجود در لیست بهترین نرم افزار های بک آپ گیری از شبکه برای کسب و کارهای کوچک است. اگر تصمیم به استفاده از این برنامه داشتید با خیال راحت اقدام کنید، چون این برنامه خدمات پشتیبانی خوبی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ولی سقف ذخیره سازی برای برخی مشاغل بسیار کم است و این، یک مورد از عیب های برنامه Acronis Cyber Protect Cloud است. عیب دیگر آن نیز این است که از تعداد دفعات بک آپی که از اطلاعات شما می‌گیرد کمتر از برنامه های دیگر است.

نرم افزار بک آپ گیری Acronis Cyber Protect Cloud

3. Veeam Data Platform

رتبه امن ترین نرم افزاری بکاپ گیری در شبکه نیز به Veeam Data Platform می‌رسد. چرا که چندین لایه محافظت در برابر نفوذ بدافزار ها و ویروس ها دارد. استفاده از چندین مکان ذخیره سازی از جمله Google و Azure باعث می‌شود فرایند بازیابی داده ها سریع تر انجام شود و این قابلیت بک آپ گیری ترکیبی نیز با وجود چندین گزینه ذخیره سازی ابری برای پشتیبان گیری از دیتا باعث می‌شود حملات باج افزارها عملاً بی تاثیر شوند.

اما استفاده همزمان از چندین سرویس ذخیره سازی ابری برای حفاظت از اطلاعات هزینه بالایی نیز دارد که شاید برای کسب و کارهای کوچک گزینه مناسبی نباشد. ولی برای شرکت های بزرگ که با حجم وسیعی از دیتای مهم مانند اطلاعات پزشکی، مالی و… سر و کار دارند، این مورد ارزش هزینه کردن را دارد. زیرا خسارات ناشی از نابودی اطلاعات در اثر حمله یا خطا، هزینه های سنگین تر و حتی جبران ناپذیرتری بر کسب و کار شما وارد خواهد کرد.

نرم افزار بک آپ گیری Veeam Data Platform

 

پنج نکته طلایی برای یک بک آپ موفق

به نقل از وبسایت upguard.com، نکات زیر برای داشتن یک بک آپ موفق و اصولی لازم هستند:

در اینجا چند نکته برای ایجاد یک پشتیبان گیری موفق از اطلاعات ارائه شده است:

  1. مشخص کنید از چه اطلاعاتی باید پشتیبان تهیه شود. همه داده ها به یک اندازه مهم نیستند، بنابراین مهم است که اولویت بندی کنید از کدام داده ها ابتدا باید بک آپ تهیه شود. فهرستی از مهم ترین داده های شرکت خود تهیه کنید و مطمئن شوید که این داده ها در برنامه پشتیبان شما قرار داده شده است.

  2. روش پشتیبان گیری درست را انتخاب کنید. راه‌های زیادی برای بک آپ گیری از داده‌ها وجود دارد، بنابراین انتخاب بهترین روش برای نیازهای شما مهم است. اگر مقدار زیادی داده برای پشتیبان گیری دارید، ممکن است بخواهید از یک سرویس پشتیبان آنلاین استفاده کنید.

  3. نسخه های پشتیبان را در مکانی امن ذخیره کنید. پس از تهیه نسخه پشتیبان، ذخیره آنها در مکانی امن و مطمئن بسیار مهم است. اگر از هارد اکسترنال استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را در گاوصندوق ضد حریق و ضد آب نگهداری کنید.

  4. بک آپ های خود را به طور منظم تست کنید. مهم است که به طور منظم نسخه های پشتیبان خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که آنها به درستی کار می کنند. نسخه‌های پشتیبان خود را در یک محیط آزمایشی بازیابی کنید و بررسی کنید که همه داده‌های شما همانطور که انتظار می‌رود قابل دسترسی باشد.

  5. برنامه پشتیبان خود را به روز نگه دارید. همانطور که کسب و کار شما رشد می کند و تغییر می کند، برنامه پشتیبان شما نیز باید تغییر کند. برنامه پشتیبان خود را به طور مرتب بررسی کنید و مطمئن شوید که هنوز نیازهای شما را برآورده می کند.

اگر بک آپ نگیریم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نگاهی به آمار نقض داده ها در سازمان‌ها بیاندازید متوجه می‌شوید که از دست رفتن اطلاعات حساس و ارزشمند از سرور یا رایانه به دلایل تصادفی یا عمدی مختلفی از جمله دزدی یا سرقت داده ها، ورود ویروس ها یا بد افزارها، بروز حوادث طبیعی مثل آتش سوزی و قطعی برق صورت می‌گیرد که در بین این‌ها، 67% موارد به دلیل خرابی کامپیوتر یا خرابی هارد، 14% موارد به دلیل خطای انسانی و 10% به دلیل خرابی نرم افزارها اتفاق می‌افتد.

میانگین هزینه جهانی نقض یا از دست دادن داده در سال 2022، در حدود 4.35 میلیون دلار بوده است. از هر 10 شرکتی که با از بین رفتن اطلاعات حساس خود رو به رو می‌شود، 9 شرکت هرگز به شرایط بهبود نمی‌رسند. در سال 2021، نزدیک به یک سوم پوشه‌ها در یک شرکت متوسط محافظت نمی‌شوند و در خطر نقض داده قرار دارند. معمولاً قربانیان باج افزارها و بد افزارها حدود 35% از اسناد و اطلاعات مهم خود را از دست می‌دهند. کوتاهی صاحبین 70% کسب و کار ها و غفلت آنها از موضوع بسیار مهم بک آپ گیری شبکه باعث شده که پس از پاک شدن اطلاعات کسب و کارشان، دیگر نتوانند دیتای مهم بیزینس خود را بازیابی کنند و در نهایت به آمار کسب و کارهای شکست خورده اضافه شدند.

شاید این آمار مهم و تأمل برانگیز باعث شود به این فکر کنید که ممکن است همین امروز شما نیز جزئی از این اعداد شوید و این حادثه تلخ را تجربه کنید. پس لطفاً هر چه زودتر با بررسی مفید‌ترین روش های پشتیبان گیری در شبکه برای سال 2024 در این مقاله، مناسب ترین روش بکاپ گیری را برای خودتان انتخاب کنید و با نرم افزاری که نیاز های شما را در بک آپ گیری برطرف می‌کند شروع به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود کنید.

خطرات ناشی از data loss

کلام آخر

همه موارد و روش های گفته شده برای بک آپ گیری در این مقاله برای همه افراد مناسب نیست. شما باید با بررسی شرایط خودتان مناسب ترین روش برای خود را از بین این راه ها انتخاب و اجرا کنید. حال که به این بخش رسیده‌اید، اگر بکاپ گیری در شبکه را امری بیهودی می‌دانید و این موضوع برایتان اهمیتی ندارد، پیشنهاد میکنم یک بار دیگر آمار خسارات ناشی از نداشتن نسخه پشتیبان را در ابتدای این مقاله مطالعه کنید.

شما هم می‌توانید به راحتی جز 7 شرکت شکست خورده از 10 شرکتی باشید که اطلاعات خود را از دست می‌دهند. شما هم می‌توانید با پرداخت هزینه نقض اطلاعاتتان سهمی در افزایش میانگین جهانی این هزینه داشته باشید. شما هم می‌توانید قربانی باج افزارها شوید و به راحتی بیشتر از یک سوم اطلاعات خود را از دست بدهید، اگر به توصیه هایی که در مورد بکاپ گیری در شبکه در این مقاله مطرح شد عمل نکنید. انتخاب با شماست!

در انتهای مقاله بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه سعی کردیم در پیدا کردن بهترین شیوه مخصوص شما کمکتان کنیم. اگر هنوز هم در پیدا کردن روش مناسب خود دچار مشکل هستید، لطفاً شرایط خود را در بخش نظرات برایمان بنویسید تا همکاران ما به شما در پیدا کردن بهترین روش بکاپ گیری در شبکه را پیشنهاد دهند.

اما اگر جز مشتاقان حوزه شبکه هستید و به این تخصص پول ساز علاقه دارید می‌توانید نگاهی به سر فصل های دوره آموزش شبکه سایت مستر خطیب بیندازید و تصمیم خود را برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه حرفه ای و کارآمد بگیرید.

مانیتورینگ شبکه | بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه در 2024

مدیریت و مانیتورینگ شبکه

6 روش ریکاوری در شبکه [نرم افزار های ریکاوری اطلاعات + لینک دانلود ]

ریکاوری اطلاعات در شبکه+معرفی نرم افزار های ریکاوری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان پیشرفت خواندن شما

جدیدترین نوشته ها

محصولات

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید