4 تا از بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه در سال 2024

4 تا از بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه در سال 2024

بکاپ گیری در شبکه اقدامی حیاتی و مهم برای یک مهندس شبکه یا متخصص IT است. اگر نگاهی به آمار نقض داده ها در سازمان‌ها بیندازید متوجه میشوید که 70% از کسب و کار‌ها پس از اینکه اطلاعات خود را از دست دادند، شکست نمی‌خوردند اگر متخصصان شبکه یا صاحبانشان، به فکر گرفتن نسخه پشتیبان از دیتای خود بودند!

همه ما میدانیم که ممکن است روزی با یک اتفاق عمدی یا غیر عمدی اطلاعات مهمی که در کامپیوتر یا شبکه خود ذخیره کردیم را از دست بدهیم، پس باید برای بدترین اتفاقات آماده باشیم! در ادامه مقاله به بررسی 4 تا از بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه برای سال 2024 می‌پردازیم تا قبل از وقوع حوادث این چنینی آماده باشیم!

 

بکاپ گرفتن در شبکه

 

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

بکاپ چیست؟

اگر بکاپ نگیریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

معرفی بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه و مزایا و معایب آن

بهترین نرم افزارهای بکاپ گیری از شبکه کدامند؟

 

بکاپ گرفتن (Backup) یعنی چه؟

بکاپ گیری در شبکه یا به اصطلاح گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات، یک فرآیند مهم در مدیریت داده ها و اطلاعات است که امکان حفاظت از اطلاعات مهم را به ما میدهد. در پایان عملیات بکاپ گرفتن که به روش های مختلفی اجرا میشود، شما از اطلاعات خود یک نسخه دیگر خواهید داشت که اگر روزی به هر دلیلی به اطلاعات خود دسترسی نداشتید با کمک این نسخه بتوانید از دیتای پشتیبانی که گرفته‌اید استفاده کنید.

آمار خسارات ناشی از بکاپ نگرفتن

از دست رفتن اطلاعات حساس و ارزشمند از سرور یا رایانه به دلایل تصادفی یا عمدی مختلفی از جمله دزدی یا سرقت، ورود ویروس ها یا بد افزارها، بروز حوادث طبیعی مثل آتش سوزی و قطعی برق صورت میگیرد که در بین این‌ها، 67% موارد به دلیل خرابی کامپیوتر یا خرابی هارد، 14% موارد به دلیل خطای انسانی و 10% به دلیل خرابی نرم افزارها اتفاق می‌افتد.

میانگین هزینه جهانی نقض یا از دست دادن داده در سال 2022، در حدود 4.35 میلیون دلار بوده است. از هر 10 شرکتی که با از بین رفتن اطلاعات حساس خود رو به رو میشود، 9 شرکت هرگز به شرایط بهبود نمیرسند. در سال 2021، نزدیک به یک سوم پوشه‌ها در یک شرکت متوسط محافظت نمی‌شوند و در خطر نقض داده قرار دارند. معمولاً قربانیان باج افزارها و بد افزارها حدود 35% از اسناد و اطلاعات مهم خود را از دست میدهند.

شاید این آمار مهم و تأمل برانگیز باعث شود به این فکر کنید که شاید همین امروز شما نیز جزئی از این اعداد شوید و این حادثه تلخ را تجربه کنید. پس بیایید هر چه زودتر به بررسی مفید‌ترین روش های پشتیبان گیری در شبکه برای سال 2024 بپردازیم.

 

بهترین روش های بک آپ گیری شبکه

روش های مختلفی برای پشتیبان گیری شبکه وجود دارد. ما با توضیح هر روش و مزایا و معایب هر کدام به شما کمک میکنیم که بهترین روش خود را برای بکاپ گرفتن از شبکه پیدا کنید.

 

1. Full Backup

 

روش بکاپ کامل

 

در روش Full Backup از تمام فایل هایی که انتخاب کردید نسخه پشتیبان گرفته میشود، چه فایل هایی که تغییر کرده اند، چه فایل هایی که تغییری نداشتند! تمام داده های موجود در یک سیستم یا شبکه به صورت کامل در فایل بکاپ ذخیره میشود.

مزایا و معایب بکاپ گیری در شبکه به روش Full Backup

از آنجایی که تمام داده ها ذخیره میشوند، بازیابی اطلاعات به صورت سریع و ساده است. از طرفی این روش ساده ترین روش پشتیبان گیری است و پیچیدگی کمتری دارد. اما از آنجایی که همه داده ها بکاپ گرفته میشوند، به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز است.

پس اگر زمان کمی برای بازیابی اطلاعات دارید یا حجم داده های شما کم است میتوانید از این روش برای بکاپ گیری در شبکه استفاده کنید ولی اگر حجم دیتای زیادی دارید و فضای کافی برای نگه داری نسخه های کامل پشتیبان از این حجم دیتا را ندارید ادامه مقاله برای شماست.

 

2. Incremental Backup

 

روش پشتیبان گیری افزایشی

 

به این روش گرفتن نسخه پشتبان از شبکه، بکاپ گیری افزایشی نیز میگویند. در این روش که در بسیاری از نرم افزار های بکاپ گیری در شبکه استفاده میشود، ابتدا یک بکاپ کلی یا همان Full Backup از اطلاعات گرفته میشود و سپس در بازی های زمانی مختلف فقط از داده هایی که تغییر کرده اند نسخه پشتیبان گرفته و به صورت جداگانه ذخیره میشود.

مزایا و معایب بکاپ گیری به روش Incremental Backup

به دلیل اینکه در این روش فقط تغییرات جدید ذخیره میشوند، به فضای کمتری برای ذخیره سازی نیاز داریم. علاوه بر آن در اغلب موارد به خاطر کم بودن حجم تغییرات نسبت به حجم کل داده ها، فرایند بکاپ گیری در شبکه سریع تر میباشد. ولی به دلیل زیاد بودن تعداد بک آپ ها نسبت به روش های دیگر، مدت زمان زیادی برای بازیابی اطلاعات صرف میشود و مدیریت نسخه های پشتیبان نیز پیچیده تر است.

بنابراین اگر فضای ذخیره سازی کمی دارید، یا زمان کمی برای گرفتن نسخه پشتیبان دارید این روش برای شماست. ولی اگر از کار کردن با فایل های زیاد و گیج کننده بیزارید یا میخواهید سرعت بازیابی اطلاعات بالا باشد پیشنهاد میکنیم روش زیر را به کار بگیرید.

 

3. Reverse Incremental Backup

 

بک اپ گرفتن از شبکه

 

در این روش مانند روش قبلی یک نسخه پشتیبان کلی Full Backup از اطلاعات گرفته میشود و سپس از دیتایی که دچار تغییرات شده، بکاپ های افزایشی Incremental Backup گرفته میشود و پس از هر بار بک آپ افزایشی، این تغییرات در نسخه بکاپ کلی ذخیره میشود.

مزایا و معایب بکاپ گیری در شبکه به روش Reverse Incremental Backup

به دلیل اینکه تعداد زیادی بکاپ افزایشی در روش Reverse Incremental Backup نداریم، فرایند بازیابی اطلاعات یا restore کردن سریع تر و مدیریت بکاپ ها راحت تر است، اما به دلیل مراحل بیشتر پشتیبان گیری نسبت به روش های قبلی، سرعت بک آپ گیری به نسبت کمتر است.

پس اگر سرعت بازیابی دیتا برایتان مهم است یا کار کردن با فایل های زیاد شما را کلافه میکند، پیشنهاد میکنیم از روش Reverse Incremental Backup حتماً از این روش بکاپ گیری در شبکه استفاده کنید.

 

Cloud Backup

 

پشتیبان گیری از فضای ابری

 

به تازگی به دلیل گسترش تکنولوژی و راحت تر شدن استفاده از اینترنت، روش پشتیبان گیری شبکه در فضای ابری متداول تر شده است. در این روش اطلاعات به Cloud یا همان فضای ذخیره سازی ابری منتقل میشوند. شرکت های زیادی به ارائه فضای ابری برای بکاپ گیری در شبکه میپردازند که از معروف ترین آنها میتوان به Microsoft Azure و Google Cloud Storage و Amazon Glacier اشاره کرد.

مزایا و معایب بکاپ گیری در شبکه به روش Cloud Backup

به دلیل استفاده از فضای ابری، شما اصلاً به فضای ذخیره سازی نیازی ندارید و این یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. میتوانید به اطلاعات خود از هر جایی با استفاده از اینترنت دسترسی داشته باشید. مزیت دیگر هزینه آن نسبت به حجم داده های شماست که میتواند برای برخی از افراد جز معایب حساب شود. وابستگی به اینترنت برای دستیابی به دیتا نیز از معایب این روش می‌باشد.

در نتیجه این روش مناسب کسانی است که فضای ذخیره سازی کافی ندارند، یا از اطلاعات خود در مکان های مختلف استفاده میکنند. کسانی که حجم دیتای کمی دارند، به دلیل اینکه هزینه کمتری برای این سرویس ها میپردازند هم میتوانند روی این روش به عنوان یک راه به صرفه حساب کنند. ولی کسانی که به اینترنت دسترسی آسانی ندارند یا فکر میکنند هزینه زیاد نگهداری از اطلاعات حجیم آنها صرفه اقتصادی ندارد، بهتر است از روش های دیگر که گفته شد استفاده کنند.

 

بهترین نرم افزار های بکاپ گیری در شبکه

استفاده از نرم افزارها برای پشتیبان گیری از داده ها میتواند روشی آسان برای بکاپ گیری و مدیریت دیتا دانست. نرم افزار های زیادی برای بکاپ گیری شبکه وجود دارند ولی از بهترین های آنها میتوان به این لیست اشاره کرد:

1. IDrive

شماره یک و بهترین این لیست از نظر سایت U.S.News، میتوان بهینه سازی استفاده از پهنای باند از طریق پشتیبان گیری افزایشی و سینک کردن بدون تاخیر با دستگاه های مرتبط را جز نقاط قوت این برنامه دانست. از طرفی محدودیت فضا برای طرح های به صرفه و پشتیبانی ضعیف از لینوکس را میتوان به عنوان معایب آن حساب کرد.

 

2. Acronis Cyber Protect Cloud

در لیست قیمت های این نرم افزار، پیشنهادات مناسب و به صرفه ای برای خرید وجود دارد و در کنار این پیشنهادات عالی، خدمات پشتیبانی خوبی برای مشتریان ارائه میدهند. ولی سقف ذخیره سازی برای برخی مشاغل بسیار کم است و این مورد از عیب های این برنامه است.

 

3. Veeam Data Platform

رتبه امن ترین نرم افزاری بکاپ گیری در شبکه نیز به Veeam Data Platform می‌رسد. وجود چندین گزینه ذخیره سازی ابری، بازیابی فوری اطلاعات، حفاظت بهتر از داده ها در مقابل باج افزار این برنامه را در لیست بهترین ها قرار داده است. ولی قیمت بالای آن جز معایب حساب میشود.

همه این موارد برای همه افراد مناسب نیست. شما باید با بررسی شرایط خودتان مناسب ترین روش برای خودتان را از بین این راه ها انتخاب و اجرا کنید. حال که به این بخش رسیده اید، اگر بکاپ گیری در شبکه را امری بیهودی میدانید و این موضوع برایتان اهمیتی ندارد، پیشنهاد میکنم یک بار دیگر آمار خسارات ناشی از نداشتن نسخه پشتیبان را در ابتدای این مقاله مطالعه کنید.

شما هم میتوانید به راحتی جز 7 شرکت شکست خورده از 10 شرکتی باشید که اطلاعات خود را از دست میدهند. شما هم میتوانید با پرداخت هزینه نقض اطلاعاتتان سهمی در افزایش میانگین جهانی این هزینه داشته باشید. شما هم میتوانید قربانی باج افزارها شوید و به راحتی بیشتر از یک سوم اطلاعات خود را از دست بدهید، اگر به توصیه هایی که در مورد بکاپ گیری در شبکه در این مقاله مطرح شد عمل نکنید. انتخاب با شماست!

 

بک آپ

 

در انتهای مقاله بهترین روش های بکاپ گیری در شبکه سعی کردیم در پیدا کردن بهترین شیوه مخصوص شما کمکتان کنیم. اگر هنوز هم در پیدا کردن روش مناسب خود دچار مشکل هستید، لطفاً شرایط خود را در بخش نظرات برایمان بنویسید تا همکاران ما به شما در پیدا کردن بهترین روش بکاپ گیری در شبکه را پیشنهاد دهند.

اما اگر جز مشتاقان حوزه شبکه هستید و به این تخصص پول ساز علاقه دارید میتوانید نگاهی به سر فصل های دوره آموزش شبکه سایت مستر خطیب بیندازید و تصمیم خود را برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه حرفه ای و کارآمد بگیرید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید