تفاوت فن DC و PWM | آنچه شما باید بدانید.

تفاوت فن DC و PWM | آنچه شما باید بدانید.

چه زمانی بین فن DC و PWM باید انتخاب کنید؟ اگر در حال ساخت یا ارتقای رایانه شخصی هستید، یکی از اجزایی که باید در نظر بگیرید فن خنک کننده است. فن های خنک کننده برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد CPU و سایر قطعات سخت افزاری و تأثیر بر عملکرد یا طول عمر رایانه شخصی ضروری هستند. با این حال، همه فن های خنک کننده یکسان نیستند. دو نوع اصلی فن خنک کننده وجود دارد: فن DC و PWM

در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که فن DC و PWM چیست، تفاوت آنها چیست و کدام یک برای نیازهای خنک کننده رایانه شما بهتر است.

 

فهرست مطالب

 

فن DC چیست؟

فن DC نوعی فن است که با جریان مستقیم (DC) از منبع تغذیه رایانه شخصی شما یا از طریق مادربرد کار می کند. این فن ها از کانکتور سه پین ​​با پایه منبع تغذیه، پایه زمین و پین سیگنال استفاده می کنند. دو پایه اول برق را تامین می کنند، در حالی که پین ​​سیگنال اطلاعاتی در مورد سرعت چرخش پره های فن را می خواند. این به عنوان خروجی سرعت سنج نیز شناخته می شود که به رایانه شما امکان می دهد تا سرعت فن را کنترل کند و در صورت متوقف شدن فن به شما هشدار دهد.

فن DC

فن های DC همچنین فن های 3 پین نامیده می شوند و آنها نوع “سنتی” پنکه های کامپیوتری هستند. آنها برای مدت طولانی وجود داشته اند و هنوز به طور گسترده در بسیاری از ساخت های رایانه های شخصی استفاده می شوند. فن‌های DC می‌توانند با سرعت ثابت کار کنند یا سرعت‌های کنترل شده توسط مادربرد را تغییر دهند.

برای سرعت کمتر، مادربرد ولتاژ کمتری به فن می فرستد. به عنوان مثال، یک فن 12 ولت DC با دریافت 12 ولت می تواند با سرعت کامل کار کند، اما زمانی که ولتاژ کمتری دریافت می کند، مانند 7 ولت یا 5 ولت، می تواند سرعت خود را کاهش دهد.

با این حال، محدودیت هایی برای کنترل سرعت فن های DC وجود دارد. اول اینکه، همه مادربردها از کنترل ولتاژ برای فن های DC پشتیبانی نمی کنند، بنابراین ممکن است برای تنظیم دستی سرعت فن، نیاز به استفاده از کنترلر فن یا مقاومت داشته باشید. دوم اینکه، فن های DC دارای حداقل رتبه ولتاژ آستانه هستند، به این معنی که اگر ولتاژ به زیر یک سطح معین کاهش یابد، فن شروع به خاموش شدن یا توقف چرخش می کند. این می تواند بر عملکرد خنک کننده و سطح نویز رایانه شما تأثیر بگذارد.

فن PWM

فن PWM چیست؟

فن PWM نوعی فن است که با جریان مستقیم (DC) نیز کار می کند، اما دارای سیم اضافی برای مدولاسیون عرض پالس (PWM)می باشد.  PWM تکنیکی است که برای کنترل سرعت فن، به سرعت برق را خاموش و روشن می کند. فن های PWM از یک کانکتور چهار پین استفاده می کنند، جایی که پایه چهارم سیگنال PWM را حمل می کند که به فن می گوید چه زمانی روشن و خاموش شود. سه پایه دیگر مانند فن DC هستند: برق، زمین و سیگنال.

سوکت PWM

به فن های PWM فن های 4 پین نیز گفته می شود و نوع جدیدتر و پیشرفته تری از فن های کامپیوتری هستند. آنها کنترل سرعت دقیق و کارآمدتری نسبت به فن های DC ارائه می دهند، زیرا می توانند بدون توقف به سرعت های پایین تری دست یابند. فن های PWM همچنین دارای ولتاژ ثابت 12 ولت هستند، به این معنی که وقتی سیگنال PWM زیاد است می توانند با سرعت کامل کار کنند و زمانی که سیگنال PWM کم است می توانند سرعت خود را کاهش دهند.

سیگنال PWM توسط مادربرد یا یک کنترلر فن تولید می شود و چرخه کاری (duty cycle) برق را تغییر می دهد.این چرخه کاری عبارت از درصد زمانی است که برق در یک دوره معین روشن است. به عنوان مثال، یک چرخه کاری 50 درصد به این معنی است که برق برای نیمی از یک بازه زمان روشن و برای نیمی دیگر خاموش است.

چرخه کاری بالاتر به معنای سرعت بیشتر فن است و چرخه کاری کمتر به معنای سرعت فن کمتر است. سیگنال PWM می تواند چرخه کار را هزاران بار در ثانیه تغییر دهد که باعث می شود تنظیم سرعت فن نرم و پاسخگو به فرامین مادر برد  باشد.

 

فن DC و PWM در مقابل هم، کدام بهتر است؟

هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام نوع فن بهتر است وجود ندارد، زیرا به ترجیح شخصی، بودجه و استفاده از رایانه شخصی شما بستگی دارد. با این حال، در اینجا برخی از مزایا و معایب کلی فن DC و PWM وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید:

 

مزایای فن های PWM

  • فن های PWM بی صداتر هستند، زیرا می توانند با سرعت کمتری بدون توقف یا ایجاد صدایی مثل کلیک کار کنند.
  • فن های PWM قابل کنترل تر هستند، زیرا می توانند سرعت فن را به طور دقیق و سریع با توجه به تغییرات دمای اجزای رایانه شخصی شما تنظیم کنند.
  • فن های PWM طول عمر بیشتری دارند، زیرا در موتور فن و یاتاقان ها ساییدگی کمتری را ایجاد میکنند.

 

معایب فن های PWM

  • فن‌های PWM گران‌تر هستند، زیرا مدار و سیم‌کشی پیچیده‌تری نسبت به فن‌های DC دارند.
  • فن های PWM با تمام مادربردها یا کنترلرهای فن سازگار نیستند، زیرا به یک هدر یا کانکتور 4 پین نیاز دارند که از PWM پشتیبانی می کند.

 

مزایای فن های DC

  • فن های DC ارزان تر هستند، زیرا طراحی و ساخت ساده تری نسبت به فن های PWM دارند.
  • فن های DC سازگارتر هستند، زیرا می توانند با هر مادربرد یا کنترلر فن که دارای هدر یا کانکتور 3 یا 4 پین است کار کنند.

 

معایب فن های DC

  • فن های DC پر صداتر هستند، زیرا هنگام کار با سرعت های پایین تر یا زمانی که ولتاژ ناپایدار است، می توانند صدای بیشتری ایجاد کنند.
  • فن های DC کمتر قابل کنترل هستند، زیرا محدوده سرعت و دقت محدودی نسبت به فن های PWM دارند.

 

جمع بندی مطلب

فن DC و PWM دو نوع رایج از فن های خنک کننده برای ساخت رایانه های شخصی هستند. آنها روش های مختلفی برای کنترل سرعت فن و مزایا و معایب متفاوتی دارند. فن های PWM بی صداتر، قابل کنترل تر و عمر طولانی تری دارند و به طور کلی بهتر از فن های DC هستند.

با این حال، فن‌های DC ارزان‌تر، سازگارتر هستند و همچنان می‌توانند خنک‌کنندگی کافی را برای اکثر کاربران رایانه شخصی فراهم کنند. در نهایت، انتخاب بین فن DC و PWM به ترجیح شخصی، بودجه و استفاده از رایانه شخصی شما بستگی دارد. همچنین می‌توانید انواع مختلف فن‌ها را در کیس رایانه شخصی خود ترکیب و مطابقت دهید، به شرطی که با مادربرد یا کنترلر فن سازگار باشند.

درپایان امیدواریم توانسته باشیم در زمینه مشخصات و مقایسه فن DC و PWM به شما اطلاعات مفیدی را ارائه کرده باشیم. در دوره ۰ تا ۱۰۰ اسمبل و سخت افزار، علاوه بر آشنایی کامل با قطعات سخت افزاری، به موارد بیشتری درمورد سخت افزار، مانند انتخاب درست قطعات برای سیستم، محاسبه پهنای باند و گلوگاه آنها، نصب (اسمبل) و راه اندازی و عیب یابی و.. پرداخته می شود. لطفا با ارائه نظرات با ارزش خود مارا در بهبود هرچه بیشتر خدمات آکادمی مستر خطیب یاری کنید.

دیدگاه‌ها ۴
ارسال دیدگاه جدید